„Egy nemzetet akkor érthetsz meg igazán, ha érted azt a tevékenységet, amely a társadalom számára fontos értékeket közvetít”

Írja American Football and Identity című könyvében a Gerhard Falk – Frank Hoffman – Martin Manning szerzőhármas. A sport, és azon belül is az amerikai futball az amerikai társadalom kötőszövetének fontos eleme. Az amerikai foci és a köré épült jelenség megértéséhez akkor kerültem közelebb, amikor egy amerikaihoz mentem feleségül, és azóta (tizenkét éves házasságunk alatt) a lányom és a férjem rajongását érdeklődéssel figyelem. 

Tizennégy éves koráig közel sem volt a férjem mindennapjainak része a foci, és a szülei is csak a hat gyerek kirepülése után lettek lelkes futballrajongók. A 240 fős nebraskai település iskolájában, hatalmas tornaterem és focipálya járt a sulihoz, és a heti négy edzés után péntek délutánonként a gyerekeket gyakran 30–100 kilométerre buszoztatták a versenytársakhoz. Hogy a szükséges családi támogatás és a szülők elméleti háttere is adott legyen, az edző különórát tartott az anyukáknak az amerikai foci szabályairól. Persze nem csak ennek köszönhető, hogy sem én, sem a lányom soha nem hallottunk olyan kijelentést, hogy a nők nem értenek a focihoz csak azért, mert nők. Ahogy az ő életükbe, úgy az enyémbe is bekúszott a foci: a lányom négyéves korától nézi az apjával a meccseket, én meg rajta keresztül engedem magamhoz közelebb ezt a számomra sokáig idegen játékot.

Az idei Super Bowl-ról egyet biztos lehet tudni: a szokásos parádét jócskán átírta a koronavírus, de a show-elemekkel tarkított esemény üvegplafon-áttöréssel, hétköznapi hősökkel és verssel így is minden bizonnyal emlékezetes lesz. 

Immár tizedik alkalommal ott lesz a nagy „öreg”

A hatszoros Super Bowl-győztes Tom Brady népszerűsége húsz éve töretlen: egy dedikált kártyájáért 555,988 dollár + nyolc dollár kiszállítási díjat fizetett egy elkötelezett rajongó. Az amerikai médiában generációs harcként is aposztrofálták a 43 éves Brady és a Kansas Chiefs irányítója, a három éve sikert sikerre halmozó 25 éves Patrick Mahomes harcát.  

És miközben kifeszül a csillagos-sávos lobogó, az amerikai himnuszt olyan duett énekli majd, amelynek mindkét tagja dúskál a Grammy-díjakban: Jazmine Sullivan R&B előadó és Eric Church countryzenész. A félidőben korábban olyan sztárok léptek színpadra, mint Lady Gaga, Prince, a U2, Madonna, Jennifer Lopez és Shakira – utánuk most a háromszoros Grammy-díjas kanadai R&B előadó, The Weeknd, eredeti nevén Abęl Tesfaye zenél majd.  

The Weeknd, eredeti nevén Abęl Tesfaye – Forrás: Getty Images/Kevin Mazur/Getty Images for TW
The Weeknd, eredeti nevén Abęl Tesfaye – Forrás: Getty Images/Kevin Mazur/Getty Images for TW

A közel 70 ezer fő befogadására alkalmas Raymond James stadionba alig 22 ezer drukkert engednek be, akik között 7500 már beoltott egészségügyi dolgozó tiszteletjeggyel nézheti a meccset. Az Amerikai Járványügyi Hatóság javasolta, hogy mindenki lehetőleg otthonról és partimentesen nézze a mérkőzést, a jelenlévők pedig szigorúan maszkban és távolságot tartva drukkoljanak. A megszokott médiaesemények és interjúk pedig a Zoom online világában zajlanak majd, hogy a naponta kétszer tesztelt focistákkal szemben esélytelen legyen a koronavírus.

Nemcsak a Covid konfigurálta át a showbiznisz-elemekkel tarkított sportműsort, hanem a Super Bowl történetében egy meghatározó esemény is: először felügyeli női játékvezető a játék szabályos indítását, és a büntetéseknél ellenőrzi, hova kerüljön az új vonal. 

Sarah Thomas, az amerikai futball-szövetségnek, a National Football League-nek (NFL) elmondta, milyen sokat jelent számára ez a felkérés: „Van egy lányom, aki látja, hogyan dolgozom, nemcsak a focipályán, hanem otthon is, és szeretném, ha hinne abban, hogy ő is meg tudja mindezt csinálni”. Sarah tudja, hogy szereplése nem csupán saját lányára lesz hatással, hanem valószínűleg sok-sok lány mellett a fiúknak is fontos üzenetet hordoz. „Két fiam is van, akiket úgy nevelek, hogy partnerei legyenek a társuknak, és tiszteljék, hogy keményen dolgozó nők”. Sarah, aki 23 évesen azért esett ki egy kosárlabdacsapatból, mert nő, már korábban is nagy lépést tett a női szaktudás elismeréséért azzal, hogy magas színvonalú munkája miatt két éve fővonalbíróként NFL-rájátszást felügyelt. Az üvegplafont nem most először töri át: 2007-ben ő volt az első női játékvezető, aki rangos egyetemi meccset vezetett, majd később ő lett az NFL első teljes állású női játékvezetője is. 

Sarah Thomas - Forrás: Getty Images/James Gilbert

Joe Biden elnöki beiktatásán sokakat lenyűgözött a fiatal költő, Amanda Gorman (Nyáry Luca írását ITT olvashatod el róla). Most újra lehet készülni izgalmasnak ígérkező előadására: a 22 éves koszorús költő a Super Bowl-on is saját versét mondja majd el, méghozzá arról a trióról, akik tiszteletbeli kapitányként a meccsindító pénzfeldobásban vesznek részt. Idén három olyan személyt választottak ki erre a szerepre, akik sokat tettek közösségükért és az elesettekért: 

  • Trimaine Davist mindössze öt, illetve hat osztályt végzett nagyszülei nevelték fel, és családjában elsőként ő végezte el a középiskolát. A tanárként dolgozó Trimaine hátrányos helyzetűeket segít, és a járvány alatt mindent megtett, hogy Los Angelesben a diákok számára biztosítottak legyenek a tanuláshoz szükséges technikai eszközök és az internet, majd workshopokat tartott használatukról. 
  • Suzie Dorner a Tampa-i Kórház sürgősségi osztályán dolgozó nővérek munkáját menedzseli. Két nagyszülőjét vesztette el a járványban, akik egyike a II. világháborúban nővérként dolgozott, és ő inspirálta a lányt, hogy az egészségügy felé induljon el. Suzie részt vett a kórház Covid Krónikák-sorozatának elkészítésében, amely megmutatta a koronavírussal küzdő nővérek mindennapjait. 
  • James Marine egykori tengerészgyalogos 1800 veterán számára biztosította, hogy a járvány alatt online kapcsolatban lehessenek családjukkal, a helyi iskolai sporteseményeket gyerekek és rajongók online nézhessék, és megnyitotta otthonát rászoruló gyerekek számára.  

Az NFL idei társadalmi egyenlőséget és egységet hangsúlyozó „It takes all of us”, azaz „Mindannyiunkra szükség van”-szlogenű kampányának üzenetét testesítik meg, és tanárok, veteránok, valamint egészségügyi dolgozók millióit képviselik, akik a járvány sújtotta 2020-as évben erejükön felül teljesítettek. 

A Super Bowl-reklámozók színtere is átrendeződni látszik; a klasszikus hirdetők, mint a Coca-Cola és a Hyundai idén nem lesznek jelen, míg olyan új cégek debütáltak a reklámparadicsomnak is nevezett tévéműsorban, mint az álláskereső honlap, az Indeed, vagy olyanok, akiknek a járvány anyagi nyereséget hozott: az ételkiszállító DoorDash, illetve a mexikói gyorsétterem, a Chipotle. A kijárási tilalom alatt tömegeket hódított meg a kertészkedés, így a Scotts Miracle-Gro nevű kertészeti cég is szélesíti a hirdetők palettáját. A 37 éven át folyamatosan hirdető Budweiser idén vakcinaszkepticizmus ellen küzdő alapítványokat támogat a reklámra fordítandó költségvetésének egy részével. (Háttérinformáció: egy harminc másodperces spot ára 5,5 millió dollár, azaz 1,7 milliárd forint.) 

Persze a fogyasztás sem marad majd ki a vasárnapi szurkolásból. A korábbi évek alapján ezen a napon körülbelül 3,5 millió kg guacamole, és hozzá 14 és fél tonna csipsz fogy majd el. A Nemzeti Csirke Tanács előrejelzése szerint 1,42 milliárd darab csirkeszárnyat fogyasztanak majd el országszerte a Super Bowl-hétvége alatt.

A sokkoló számok helyett azonban az én szívemhez az eseménynek egy olyan momentuma áll közel, amely nagyon fontos értéket közvetít. A látványos show-műsor és elképesztő sportteljesítmény mellett ott vannak azok is, akik önzetlenül segítettek az elesetteknek: a hétköznapi hősök. 

Trembácz Éva Zsuzsanna

Trembácz Éva Zsuzsanna írásait Facebook-oldalán és honlapján is olvashatod

Korábbi írásainkat ITT és ITT találod a Super Bowl-ról

Kiemelt kép: Getty Images/Jamie Squire