Super Bowl, ami minden évben meghekkeli a párkapcsolatom – Egy amerikai feleségének vallomása
Felcsillant a férjem szeme, amint meghallotta, hogy az amerikai fociról írok. Aztán amikor részleteztem, hogy azt fogom kideríteni, miért van ekkora hájp és hacacáré a Super Bowl körül, és mit is jelent mindez az amerikaiaknak, elkerekedett szeméből és térdét verő állából ítélve, tizenhárom éves kapcsolatunkat kérdőjelezte meg. Trembácz Éva Zsuzsa írása.
–
A szíve egy darabját törhettem össze azzal, hogy jó egy évtizedes házasság után – a jelek szerint – nem érzem át a nemzeti ünnepnek is felérő Super Bowl és az amerikai népléleknek oly fontos futball szerepét. Az az igazság, hogy a focin és kézilabdán szocializálódott énemnek a mai napig nem sikerült az amerikai futball szépségére ráérezni.
Nagy pénz, nagy foci
A teljes témakört illetően ott ragadtam le, hogy válltöméses, bukósisakos férfiak szemük alatt fekete csíkokkal egymásnak feszülnek, miközben képtelenség követni a labda útját. Hát hol van ez egy cselekkel tarkított, elegáns labdavezetéshez képest?! De most szerkesztői kérésre és házastársi szeretetből beleástam magam a témába, és utánanéztem annak, hogy miért került ötmillió dollárba fél perc reklámidő a tavalyi döntő alatt, és hogy a Nemzeti Csirke Tanács szerint hány milliárd (!) csirkeszárny fogy el február első vasárnapján, a tengerentúlon. Sőt, a Patriots-Chiefs elődöntő meccset is végigizgultam.
Februárban kezdetét veszi a medzsik!
A Super Bowl, a profi amerikaifutball-liga (NFL) nagydöntőjének időpontját 1967-es indulása óta jól átgondoltan február első vasárnapjára időzítik. Az ország nagy részén tomboló hideg, a kora esti fél hetes kezdés csak plusz biztosíték arra, hogy amerikaiak millióit szögezze a képernyő elé holmi shoppingolás vagy kerti grillezgetés helyett. Az odaszögezés szinte szó szerint értendő; legalábbis
a férjem és a készülék között magnetikus térerő alakul ki, és a három és fél órás közvetítés alatt a képernyő kétméteres vonzáskörzetében cirkál, amelynek mérete és a megfelelő képminőséghez szükséges internet is kulcskérdés számára.
A fociért kevésbé rajongóknak is megéri a képernyő elé ülni, mert az év legnézettebb sportműsorát jócskán felpumpolják show-elemekkel. Kezdésként a himnusz hangzik fel egy ismert énekes előadásában, és a pályán hatalmas csillagos-sávos lobogó feszül ki. A prominens előadók sorát olyan nevek fémjelzik többek között, mint Aretha Franklin, Neil Diamond, Diana Ross, Cher, Lady Gaga vagy a tavaly betegen éneklő Pink. Idén hazai pályán a hétszeres Grammy-díjas, atlantai születésű Gladys Knight, a soul császárnője engedi majd ki hangját a stadionbeli hetven–hetvenöt ezer ember és a képernyők előtt ülő jó 100 milliós nézőközönség előtt.
A leglátványosabb sport
A meccs igen gyakori szüneteit az alkalomra készített ötletes, szellemes hirdetésekkel töltik ki, majd félidőben következik a szuperkoncert sztárfellépőkkel. Hatalmas megtiszteltetés bekerülni ide, hiszen az NFL igen nagy nevek között szeret és tud is válogatni. Fellépett már többek között a Rolling Stones, Prince, Michael Jackson, Tom Petty. Emlékezetes maradt Justin Timberlake és Janet Jackson botrányt kavaró, mellkivillantós előadása is. Idén a Maroon 5-ra, és két atlantai rapperre, Travis Scott-ra és Big Boi-ra esett a választás. Történelmi újítás a döntők sorában az is, hogy a Los Angeles-i pomponlányok látványos előadásához idén először két pomponfiú is csatlakozik majd.
Önmagában ezek a show-elemek is elég okot adnak arra, hogy a tévé előtt ragadjunk, így nem csoda, hogy az elmúlt tíz évben száz és száztíz millió között mozgott a nézőszám.
Az ország közel egyharmadát elérő sportesemény pedig a fokozatosan növekvő nézőszámmal együtt tíz év alatt szépen feltornázta a reklámidő árát 3.1 millióról ötmillió dollárra. De ezek a reklámok nem a megszokott hétköznapi tévéspotok; kreatívak, viccesek, érzelmi húrokat, életérzést pengetnek meg. Így a nagy nap után még hetekig megy a különböző listák összeállítása a legjobb spotokról. Egyes felmérések szerint a nézők hetvenöt százalékát nem is a mérkőzés vonzza a képernyő elé, hanem a reklám.
Társasági esemény
Mivel még nem cuppantam rá erre a sportra, ezért én a társaság miatt szeretem ezt az eseményt. Családok, barátok, szomszédok gyűlnek össze a nappali kanapéján, és a hangulat a B-közép konszolidáltabb pillanataira emlékeztet. Gasztronómiai szinten a Buffalo-csirkeszárny kapcsolódik az eseményhez: a fél hetes kezdőrúgáskor már lehet is a csípős szószos darabokat kéksajtos mártásba tunkolni, majd zellerrel vagy répával megtörni a csípős ízt. A Nemzeti Csirke Tanács (National Chicken Council) szerint 1.33 milliárd csirkeszárny fogyott el két éve a Super Bowl napján. A Pizza Hut pedig, hogy biztosítsa a munkamennyiség ellátását, abban az évben tizenegyezer alkalmazottat vett fel erre az estére.
Ja! És a fociról se feledkezzünk meg!
Na, de, hogy ki ne öntsem a mosdóvízzel a gyereket is, essen szó a Super Bowl fő eleméről, a fociról. Idén a New Englands Patriots, mellesleg a hazánkban legnépszerűbb csapat, és a Los Angeles Rams indul majd a legendás edzőről elnevezett Vince Lombardi-trófeáért. A Patriots és a Kansas City Chiefs elődöntő olyan körömrágósan izgalmasra sikeredett, hogy a drámai negyedik negyed még a rendkívül nyugodt férjemből is kihozta a filctoll-dobálós énjét. Ezen a ponton kezdem a játék iránti közömbösségem felelősségét némiképp rá is áthárítani, mert egy-egy touchdown passzra vagy tackle-re általában jobban fókuszált, mint a szabályokat firtató kérdéseimre.
Na, de hogy miért ekkora hacacáré mindez?
Az amerikaiak mindennapjait és szociális életét nagyban átszövi a sport, és leginkább a rögbiből és az európai futballból fejlődött amerikai foci. Péntek esti vacsorák témája a vasárnapi mérkőzés, hétfőn irodai megbeszélések indulnak a meccs megvitatásával, büszkén hordják a hazai csapat mezét, a pénteki és szombati mérkőzésekkel intenzíven jelen van a közép- és főiskolások életében, és tehetséges játékosoknak belépőt jelent a felsőoktatásba.
A Super Bowl egy estébe sűrített megkoronázása a futballszezonnak, az NFL-nek pedig szinte minden évben rekordot döntő reklámárbevétel. Bár sokan a baseballt tartják igazán amerikai sportnak, a lakosság jelentős része a focit vallja kedvencének.
Egész szórakoztatóipar és kereskedelmi tevékenység épült erre a sportágra az ’50-es évektől kezdve, amikor háztartások milliói vásároltak tévét, így az új médium addig szokatlan mértékű ismertségi lehetőséget hozott a sportnak és a focistáknak. Aztán ügyesen az amerikaiak életéhez igazították a Super Bowl-t, ahogy hálaadáskor a sült pulyka és a pite mellé dukál az Egyetemi Liga premierje. Plusz erősítésként a fantasy football játékban pedig bárki összeállíthat magának NFL-játékosokból saját csapatot, és azok valós szereplése alapján versenyzik a többi résztvevővel.
Ráadásul a foci olyan értékeket közvetít, amik egyébként is közel állnak az Újvilághoz: sokak szerint a baseballal ellentétben itt valamennyi csapatnak egyenlő esélye van a felemelkedésre, és a játék azt sugallja, hogy a kemény munka és a kitartás meghozza gyümölcsét.
Az amerikai futball nemzetközileg is egyre népszerűbb; hazánkban minden idők legdinamikusabban fejlődő sportága, ahogy a Távol-Keleten is egyre-másra bukkannak fel a helyi kultúrának megfelelően elnevezett sárkány, krokodil és panda csapatok.
(Mielőtt a szerkesztőmnek átküldtem a cikket, a férjem Google translate-tel elolvasta. Azt hiszem, valamit helyrehoztam a szívén ejtett fájdalmon, amit a téma beharangozásával okoztam.)
Trembácz Éva Zsuzsa
Ha tetszett szerzőnk írása, és szívesen olvasgatnál még tőle különféle kultúrákról testközelből, akkor feltétlenül nézd meg a Facebook-oldalát is!