Mit?

A bevásárlólistánkra öt olyan terméket vettünk fel, amivel véleményünk szerint a legkönnyebben kibújik a szög a zsákból. Ezek:

– csirkemell, amin még a kevésbé gyakorlott szemek is kiszúrhatják a minőségbeli hibákat;

– fagyasztott zöldborsó, aminél messze nem mindegy, milyen fagyottsági állapotban szállítják ki;

– friss padlizsánami nem feltétlenül van minden boltban mindig, azaz kíváncsiak voltunk, helyettesítik-e valamivel, és ha igen, mivel, ha épp nem lenne készleten;

– alma, aminél azt szerettük volna tudni a minőségen túl, hogy milyen méretben, milyen típust küldenek, és hogy előre csomagoltat hoznak-e, vagy darabszámra kiválogatják;

– sajt, aminél a minőségen kívül a kiszerelés is kérdés volt.

Mikor?

A rendeléseket mind a négy helyen csütörtök délben adtuk le. A Spar volt az egyetlen, amely ehhez képest csak következő szerdára tudta vállalni a szállítást, de lehet, hogy ebben közrejátszik, hogy náluk csak nemrégiben indult el ez a szolgáltatás, és infrastruktúrában még nem készültek fel az igényekre. Az összes többi bolt keddre vállalta a szállítást.

Fontos tudni, hogy a rendelés leadásakor a legtöbb esetben csupán egy megbecsült összeget kalkulál ki a rendszer, ami a termékeknek a kiszállítás napján való összeválogatása során némiképp változhat.

Pontrendszer

Hogy kellő körültekintéssel járjunk el, a szöveges véleményünk és tapasztalataink mellett pontrendszert is kidolgoztunk, amelyben értékeltük az app dizájnját és könnyen kezelhetőségét (3), a kiszállítás gyorsaságát, pontosságát (2), a rendelés rugalmasságát (például csak darabszámra vagy csak tömegre lehet-e leadni a rendelést) (2), a kiszállítás árát (2), a kiszállító személyzet előzékenységét (2), a helyettesítő termékek minőségét (2), hogy milyen állapotban érkeznek meg a termékek (5) és a környezettudatosságot, amely főleg a csomagolóanyagok használatának mennyiségében összpontosult (2). Így összesen 20 pontot lehetett kapni.

Lássuk a négy medvét!

1. Spar

Vagy nem készült még el, vagy csak mi nem találtuk meg a Spar házhoz rendelésének telefonos applikációját, így asztali gépről kellett rendelnünk. A felület ezzel együtt szép, könnyen kezelhető, és sok termék van fenn. Itt a legolcsóbb a szállítási költség, mi  600 forintért rendeltünk, de lehet, hogy ez csak az indulási kedvezmény. Az almát nem lehet darabszámra megrendelni, csak grammra, ami elég abszurd. Illetve kimért sajtokból is jóval kisebb a választék, mint az üzletben.

Kora reggel e-mailben értesítettek, hogy összekészítették a bevásárlást, ám aztán az eredetileg egyeztetett kiszállítási időpont kezdete előtt fél órával telefonáltak, hogy tíz perc múlva érkeznek, ami okozott némi kapkodást a részünkről, hogy hamarabb átvehessük a termékeket. A futárok viszont udvariasak voltak, és még egy ajándék üdítővel is kedveskedtek. A megrendelt összes termék jó állapotban, hiánytalanul megérkezett. A hús két nejlonban volt, illetve a kimért termékek is műanyag zacskóba kerültek, de a komplett vásárlás együtt egy papírzacskóban érkezett.

Összpontszám: 20/15

2. Auchan

Mobilapplikáción keresztül rendeltünk, a felület letisztult, könnyen kezelhető. Némi problémát jelentett, hogy néhány zöldséget csak kilóban lehet megadni, darabra nem, így az almát például kénytelenek voltunk kilóban megállapítani. Ha valaki nem rutinos szakács, akkor lehet, hogy az egyes termékek súlyának megbecsülése okoz némi nehézséget.

A csirkemellel kapcsolatban újabb akadályba botlottunk: kimérve nem lehetett rendelni, csak tálcán, csomagoltat. Ám a lehetőségek között az A minőségű csirkemell 500 grammos kiszerelésben szerepelt, alatta viszont darabként volt feltüntetve egy kilós adag. Bár mi egy félkilós csirkemellfilét szerettünk volna rendelni, végül két tálca csirkemell érkezett, összesen 1200 gramm súlyban.

Pozitívumként mindenképpen ki kell emelnünk, hogy itt lehetett helyettesítő terméket választani egy listáról, ami a valóságban úgy nézett ki, hogy az eredeti márka helyett egy másik, de hasonló minőségű zöldborsót hoztak, szóval nincs okunk panaszra.

A másik ok, amiért jár a piros pont, hogy 10 perccel korábban telefonon értesítettek bennünket az áru érkezéséről. A kiszállító személyzet kedves volt, udvarias és segítőkész, a helyszínen történő kártyás fizetéssel sem volt gond.

Nem minden terméket zacskóztak be még egyszer, ami környezettudatossági szempontból szintén piros pontot érdemel.

A megérkezett zöldségek, gyümölcsök szépek voltak, a csirke is frissnek tűnt, a sajt szintén kiváló.

Az viszont meglepő volt, hogy rögtön két futár hozta házhoz a termékeket, 850 forint szállítási költségért, az egyik cipekedett, a másiknál lehetett fizetni.

Összpontszám: 20/17

3. G’Roby

Ne ítélj a gagyi webshop alapján! – foglalta össze a tapasztalatait Anna. Az appon ugyanis kicsit oldschool a megjelenés, és a választék sem túl bőséges, de azért kezelhető. Itt javarészt súlyban adhatod meg a kimérhető dolgokat, de csirkét például csak tálcásat vásárolhatsz, nincs lédig lehetőség. Itt a legdrágább a kiszállítás, 990 forint minden esetben. Mivel innen most rendeltünk először, a rendelés leadása után azonnal telefonáltak adategyeztetés céljából, de roppant előzékenyek és kedvesek voltak.

A bevásárolnivalónk idejében érkezett, minden volt, amit rendeltünk, a futár pedig kifejezetten kedves volt, és tudott nagy címletből is visszaadni. Új vásárlóként pedig ajándékba kaptunk egy hűtőmágnes bevásárlólistát, kézzel írt, névre szóló köszöntéssel, amivel Annát például azonnal megvették. Ami negatívum, hogy még a befóliázott termékek is be voltak még egyszer csomagolva.

Összpontszám: 20/14

4. Tesco

Kifejezetten kezelhető a rendelős felület, és lehet darabszámra is vásárolni, nem csak kilóra. Nagy a termékválaszték, és sok különlegesség is található online. Flóra korábbi tapasztalata, hogy időnként viszont előfordulnak lefagyások az appon, és volt már arra is példa, hogy a teljes bevásárlólista eltűnt így.

Anna egy korábbi, nyaralásból származó tapasztalata szerint az is okozhat némi problémát, hogy egyfajta sörből nem lehet egy tálcánál többet rendelni.

Az általunk ezúttal megrendelt öt termékből rögtön három problémás volt: a fagyasztott zöldborsót egyáltalán nem hozták ki, mondván, nem elérhető.

Almából csak előrecsomagolt volt kapható (azaz nem lédig), és a sajtból is másik terméket hoztak, ráadásul jóval drágább fajtát. Flóra szerint ez elég gyakori eset a Tescónál, ahol a helyettesítő termék az esetek 80 százalékában teljesen megfelelők, 20 százalékban azonban értelmezhetetlen alternatívák, amiknek semmi közük az eredeti termékhez. Fagyasztott meggy helyett volt, hogy eperlekvárt kapott, ami elég furcsa csere. Illetve vannak olyan helyzetek, amikor teljesen érthetetlenül nem küldenek még helyettesítőt sem, ahogy ezúttal is történt.

Mindezzel együtt a futár nem volt túl szívélyes, de idejében megérkezett minden. Flórával korábban előfordult párszor, hogy késett a kiszállítás, de mindig idejében értesítették a kellemetlenségekről, és egy ízben, amikor egyáltalán nem értek oda aznap, akkor több kupont kapott utólag kárpótlásként.

Környezetvédelmi szempontból a Tesco is lehetne jóval tudatosabb, hiába lehet szatyormentesen rendelni, mégis elég sok felesleges plusz csomagolóanyaggal jönnek a termékek – ezúttal is a helyettesítő termékek be voltak külön csomagolva, mivel azokat mindig más színű műanyagban hozzák, figyelemfelhívás jelleggel.

Összpontszám: 20/13