Belegondoltál már egy picit abba, mit tehetnél azért, hogy ez jövőre másképp legyen? Hogyan segíthetsz magadnak, hogy jövő karácsonykor jobban érezd magad?

1. Önreflexió

Figyeld meg, mit érzel, amikor a családoddal vagy az ünnep alatt, és azonosítsd be az érzéseid, amit velük kapcsolatban tapasztalsz. Ez lehet szorongás, harag, düh, idegesség vagy bármi más. 

2. Érzelmek forrása

Fogalmazd meg állító mondatban, amiket magadról ebben a helyzetben gondolsz. Az könnyebb lenne, ha azt kérném, írd le, hogy másról mit gondolsz, de sajnos nem ez a feladat. Szóval ne azt írd, hogy: „Apa megint tök hülye.” Nagyon fontos, hogy arra koncentrálj, milyen gondolatok jutnak eszedbe magadról, amikor például szomorú leszel. („Ennyi éves vagyok, és még mindig itt tartok, engem sosem szerettek igazán”…) Amikor rossz kedved van, azért leginkább a magadról generált gondolataid a ludasak, de egyáltalán nem biztos, hogy mások is azt gondolják rólad, hogy egy lúzer vagy! 

3. Mondd el!

Gondold végig, hogy bármilyen érzésed, gondolatod megosztottad-e már a családban az érintettekkel? Vagy ezek csak a te fejedben játszódnak le? Amennyiben ez a saját játszmád önmagaddal, elég fölösleges várni a megoldásra.

4. Lépj elsőként!

Tettél már kezdő lépést a családtagjaid felé?

Sokszor arra várunk, hogy „majd ha a másik kezdeményez, akkor mi is lépünk”. Tulajdonképpen te is megteheted a kezdő lépést, az már egy játszma, ha arra vársz csendben és pufogva, hogy a másik induljon feléd.

5. Mire vágysz?

Milyen elvárásaid vannak a karácsonnyal kapcsolatban? Fogalmazd meg, hogy mitől- és hogyan éreznéd jól magad, ahelyett, ahogy épp zajlik?

6. Pihenj!

Tudsz ilyenkor pihenni? Hogyan tudnál pihenni? Szoktál egyáltalán lazítani?Több kliensemnél tapasztaltam, hogy gyakorlatilag nem ismerik a pihenés fogalmát. Karácsonykor is megállás nélkül feladatokat teljesítenek: úgy érzik, nem „szabad” pihenni, mert akkor feleslegesnek élik meg magukat. Pihenni igenis szabad, de leginkább KELL! A pihenéstől leszünk hatékonyabbak. Az, hogy kinek mi a pihenés, teljesen mindegy, amihez épp kedve van. Engedd meg magadnak a lazulást!   

7. Delegálj!

Elfogadod a segítséget? Vagy mindent egyedül csinálsz, aztán picit sajnálod magad, hogy „mennyire megterhelő egyedül gürizni”. Ez is lehet idén egy önismereti játék a karácsonyban. Figyeld meg magad, hogy mennyire szívesen engeded ki a feladatokat a kezedből.

Hogyan reagálsz, amikor valamelyik családtagod azt kérdezi: „segíthetek valamit”?

8. Gondold végig az évedet!

Mik voltak a céljaid, mit értél el, miben szeretnél még fejlődni? Mit vársz 2018-tól? Sokan a karácsonyt kimondatlanul is összekötik az év végi számvetéssel, és szomorkodnak, hogy mennyi minden nem úgy alakult, ahogy tervezték. Nézd meg, mit értél el, miben változtál. Mire vagy a legbüszkébb 2017-ből? Mi az, amiért a leghálásabb vagy? Biztos össze tudsz írni pár dolgot, amiben igenis pozitív irányban változtál.

9. Reális elvárások

A karácsonytól valahogy mindig csodát várunk… még felnőttként is. Sokszor találkozom hasonló helyzetekkel: „Igaz, hogy Ferivel konfliktusban állok évtizedek óta, de ettől még eltölthetünk két szeretetteljes és meghitt napot, hiszen KARÁCSONY van, nem?” Hát, nem… Biztos vagy abban, hogy ez így lehetséges? Valószínűleg irreális volna azt várni, hogy a karácsonyfa körül majd minden másképp lesz, anélkül, hogy tennénk valamit érte.

10. Szeretteid körében

A karácsony ünnepében egy ki nem mondott, kötelező „érezd jól magad a családoddal” elvárás is van. „Hangolódj a családodra, figyelj a másik szükségleteire, éld meg az „adni jó” örömét. Ez valóban szép gondolat, azonban, ha valaki az év 362 napjában nem érzi jól magát családi körben, valószínűleg ez karácsonykor sem lesz másképp. Vannak, akik szívesebben töltik a barátaikkal a szentestét, a karácsonyt – így is lehet az ünnep meghitt és békés. Gondold végig, kivel lennél szívesen az ünnep alatt? (Ha úgy érzed, erős ellentét van a családod és közted, nem kötelező velük lenned. Bármennyire szép és meghitt a gyertyafény és a „kis család”, ha neked ez nem komfortos, legyél azokkal, akikkel jól érzed magad.)

+1

Engedd meg magadnak, hogy NE legyen tökéletes a karácsony, nem attól lesz szép és meghitt, hogy 83 féle sütemény van, és 15 féle második fogás. Ülj le, játsszatok, filmezzetek, figyeljetek egymásra. Olvass, sétálj, figyelj magadra (is).


Sári-Kurán Zsuzsa