Azért az elég meghökkentő, amikor egy hatévest arra kérünk, hogy a napköziben egy apa fütyijét színezze ki (nyilván szigorúan a fekete kontúrvonalak között maradva). De vajon perverz dolog-e ilyen kifestőt csinálni, venni, odaadni a gyereknek, és nem utolsósorban elég fontos kérdés: hogyan hat majd ez rá? Tényleg azt jelenti-e a nemi nevelés, szexuális felvilágosítás, hogy a gyerek legálisan láthat, rajzolhat péniszt, és megmutatjuk neki a behatolást? Az is fontos kérdés, hogy a kifestőből szerzett tudás segíti-e a gyerekeket (és a szülőket)?

Van egy szexuális edukációval foglalkozó weboldalunk, úgyhogy izgatott (khm-khm) a téma, ráadásul sokan írtak az elmúlt napokban, hogy szólaljunk már meg az ügyben, amely hatalmas indulatokat váltott ki. Mára ott tartunk, hogy petíciót indítottak ellene, és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság fellépését sürgetik az ügyben, a CBA pedig nem habozott, visszavonta a boltjaiból a kétes hírnevet szerzett edukációs eszközt. Amely egyébként így néz ki kívülről:

(fotó: hvg.hu)

Ez pedig, az inkiriminált színező néhány belső oldala, és azok szubjektív elemzése. 

meztelen férfi és nő ölelgetik egymást
Napközis házi feladat munkafüzet (Fotó:hvg.hu)

Az első képen az látható, hogy I. Leónidasz, spártai király kalandozásai során összetalálkozott egy Pöttyös Panna-típusú, dupla masnis copfokkal bíró teuton asszonnyal. A találkozásra feltehetően a szauna bejáratánál kerülhetett sor, mert egyikőjükön sincs ruha. A kölcsönös szimpátia okán, aminek alapja az egyező körte testalkat és a lúdtalp lehetett, azonnal az előjáték hímes mezejére léptek, és elkezdték egymás fenekét markolászni. A címben jelzett „nem a gólya” teljesen jogos és indokolt címválasztás, hiszen egyikük sem gólya.

Az oldalpár másik felén látható, hogy  az előjáték során Leónidasz és Panna elkezdenek egymás szájába suttogni (feltehetően ortopéd orvosok elérhetőségeiről diskurálnak), miközben Leónidasz nemi szerve sem kókadt már többé. Hetyke férfiasságát Panna felé fordítja, miközben gondoskodik róla, hogy az illusztráció Facebook-kompatibilis legyen (gyengébbek kedvéért: a mellbimbó itt épp nem látszódik).

szeretkezés és terhesség ábrázolása
Napközis házi feladat munkafüzet (Fotó:hvg.hu)

Leónidasz egy igazi hőstől elvárhatóan, domináns pozícióba kerülve illeszti nemi szervét a  megfelelő helyre. Pannáról most derül ki, hogy egy igazi  Drei Wetter Taft-reklámmodell, hiszen a frizurája még mindig tart. Fekve is tökéletes. A magyarázat szerint magocskák találkoznak petesejttel (vajon miért nem „sejtecske”?), miközben tovább tart a szájba sugdosás.

Utójátékként jön a fenékmarkolászás tisztes távolságból, illetve az öröm, hogy az utódnemzés sikeres volt. Bár Leónidasz arckifejezéséből ítélve, ő talán nem Panna hátsóját fogja, hanem az aktus utáni jól megérdemelt cigijét tartja a kezében az asszony háta mögé rejtve. Érthető, mert nem lehet dohányterméket reklámozni 18 éven aluliaknak.

Mit gondolunk mi? 

A szülők többségének komoly fejfájást okoz az egész nemiség, szex, felvilágosítás kérdéskör, és nagyon hálásak minden segítségért. Miközben a gyerekek a maguk teljesen természetes nyíltságával vágyják a korrekt információkat a témában: „hogyan működik a testem, mindenkinek ugyanaz van-e a ruhája alatt, ki vagyok én, hogyan jöttem a világra”.

Egy gyerek számára ezek pont annyira izgalmas kérdések, mint az, hogy miért kel fel minden reggel a nap, és mitől piros a cseresznye. Ráadásul részükről tökéletesen aszexuális ez az érdeklődés, azaz nem kapcsolódik a nemi vágyhoz – ezért is jönnek zavarba, amikor meglátják a szülő tipródását egy-egy (számukra neutrális, a felnőtt számára meg provokatív, tabusított, intim) kérdésre.

A gyerekeknek joguk van arra, hogy valódi információhoz jussanak minden őket érintő kérdésben. Azonban az is fontos, hogy a tudás, amit adunk nekik, az életkoruknak és az érdeklődésüknek megfelelő legyen.

Komolyan kell venni őket, és érvényes válaszokat kell adni, de ez azt is jelenti, hogy ne mondjunk többet. Arra sincs szükség, hogy „előreszaladjunk”, de arra sem, hogy méhecskékről meg gólyákról meséljünk. Ha ezt elfogadjuk, még mindig erős kihívás annak meghatározása, hogy a mi gyerekünknek éppen milyen információ „elég”, és valójában mit akar megtudni. Ezt pedig legjobban beszélgetés közben, kérdésekkel lehet elkezdeni.

Ezért is korlátozott minden „segédeszköz” alkalmazhatósága. Akár könyv, kifestő, osztálytermi felvilágosító óra, cikk vagy videó alkalmazhatóságáról beszélünk, mindig azzal a korláttal szembesülünk, hogy mivel nem személyre szabottak, ezért egy-egy általános, tényszerű információ átadására alkalmasak csak, miközben a szex meg a szexualitás nagyon nem az. Sőt, ez életünk egyik legegyedibb, leginkább „személyre szabott” része.

Ez a kifestőkönyv is részben emiatt hatástalan, kontraproduktív, és bizonyos esetekben veszélyes. Annak a gyereknek, akinek semmiféle tudása nincs a témáról, akár ijesztő is lehet.

Persze azt szoktuk mondani, hogy gyereknek könyvtől nem lett még baja, és valóban, a gyerekek többsége valószínűleg vihorászással reagál erre a kiadványra. Ahogy az is sejthető, hogy a kifestőben foglalt felszólítás („beszélgess erről a szüleiddel”) abszolút megvalósul, és a gyerekben elég sok kérdés felmerülhet, amire választ akar kapni. Innentől fogva kérdés, hogy vajon a felnőttekben vannak-e válaszok (vagy akár csak pusztán szavak) arra, hogy a szexualitásról beszélgessenek egy gyerekkel. Ha olyan közegben kerül elő ez a kifestő, ahol a felnőtteknek nem komfortos beszélni a szexualitásról, kifejezetten káros lehet a gyerek számára szembesülni a tabukkal

Továbbra is érdemes szem előtt tartani, hogy ha szexualitásról van szó, akkor nemcsak a szex érdekli a gyerekeket, hanem a test, az érzések, a kapcsolatok is. Hiszen ők még tudják (hacsak nem fogyasztanak idejekorán túl sok pornót), hogy a szex nem technikai kérdés.

Nem az a lényeg, hogy ki mit csinál, hanem az, hogyan érezzük magunkat közben, milyen gondolataink vannak, és mindez miként hat ránk, hogyan hatunk egymásra.

Ha már filmmel kezdtem, a végére is muszáj egy klasszikust beidéznem. A Monty Pythonnak van egy klasszikus jelenete „Az élet értelme" című filmjükben, ahol a tanár a katedrán a feleségével együtt mutatja be, hogy mi a szex (egy valódi aktus keretében). Klasszikus. Abszurd. Kínos. De lehet rajta röhögni. Pont úgy, mint ezen a kifestőkönyvön.

Dr. Gyurkó Szilvia 

A fotókat köszönjük a hvg.hu-nak.