Házi feladat – de tényleg mi a francnak?! – Jocó bácsi 3 alternatív módszere
Örök téma az oktatásban a házi feladat. Ennek a létjogosultságában sokszor még a tanárok sem értenek egyet. Vekerdy Tamás például egyenesen így fogalmazott egy korábbi WMN-interjúban: „Nincs értelmetlenebb dolog, mint a házi feladat”. Szerintem ennél azért sokkal árnyaltabb a kép, és nagyon tantárgyspecifikus az is, hogy hol van szükség házi feladatra, hol pedig tényleg teljesen felesleges. Sok esetben a szülők inkább megírják a diákok helyett a leckét csak azért, hogy „meglegyen”. A diákok jelentős része pedig a házi feladatok többségét az óraközi szünetekben, gyors körmöléssel, másolással oldja meg. Balatoni József, alias Jocó bácsi írása.
–
A saját gondolataimról és a saját tantárgyamról, a történelemről tudok csak véleményt alkotni
A klasszikus értelemben vett házi feladatban egyáltalán nem hiszek. Évek óta nem használom a munkafüzetet, és a tankönyv által adott gyakorló kérdéseket sem.
Ugyanis sokszor én sem értem, valójában mire gondolhat a feladat szerzője, és azt sem, hogy milyen választ vár el a diáktól.
Akkor meg minek is használjuk, ha nem jó, és semmit nem fejleszt? Mert igenis azt vallom, hogy olyan házi feladatot lehet, sőt kell is adni, ami valamilyen képességet, kompetenciát fejleszt a gyerekben. Most vegyünk sorra néhányat, mik is lehetnek ezek. (Nem fontossági sorrendben!)
1. Önálló jegyzet készítése
Valahogy meg kell nekik tanítani, hogyan tudják ők maguk kiemelni egy szövegből a lényeget, és saját maguknak használható jegyzetet készíteni. Mert sajnos azt nem tudnak. Nagyon nem. Az iskolában ugyanis legtöbbször a tanárok által készen kapnak egyféle jegyzetet, amit csak le kell írni a tábláról.
Aztán amikor meg otthon kellene jegyzetet csinálni, akkor sok esetben csak kimásolják a tankönyv mondatait. Annak aztán végképp semmi értelme.
Egy vallomással tartozom: volt már, hogy – folyamatos készületlenség, és korábbi házik meg nem írása miatt – büntetésből adtam jegyzetelős házit. Tudom, én sem vagyok feddhetetlen, és talán nem is a legjobb megoldás. De legtöbbször bejött.
2. Projekt
Ez az a házi feladat, aminek van értelme, hasznos és még élvezetes is tud lenni. Itt olyan feladatokra gondolok, amelyeket viszonylag hosszabb idő alatt, saját kutatómunkát végezve tudnak a gyerekek elvégezni. Ilyen nálam például a saját családfa vagy az iskolatörténet kutatása, interjúk készítése, oktatóvideók forgatása, reklámfilm gyártása, képregény rajzolása, stb…
Ezek mind-mind olyan dolgok, amelyekkel van munka, de a diákok belevihetik a kreativitásukat, a saját egyéniségüket is.
Fontos, hogy ne adjunk nagyon konkrét feladatokat, utasításokat, hagyjuk meg a diákok döntési szabadságát. Határozzuk meg a korszakot, de azon belül ők választhassák ki a témát és a feldolgozás módszerét. Közösen, együtt tűzzük ki a határidőket, így sokkal motiváltabbak lesznek a diákok, és jóval lelkesebben fogják elvégezni a feladatot.
3. Saját előadás, egy egész óra megtartása
Megadhatunk a diákoknak különböző témákat, melyekből ők maguk választják ki, melyik áll hozzájuk a legközelebb, melyiket tudják ők maguk feldolgozni, és a saját képükre formálva előadni. Sok témánál felvetem, hogy „lenne ez és ez a kis téma, vállalja-e valaki, hogy előadást készít belőle a többieknek?” Mindig akad rá önként jelentkező, aki megcsinálja. Emellett pedig bizonyos anyagrészeket fel szoktam osztani közöttük, olyankor ők a tanárok, ők tanítják meg a többieknek az adott témát. Ők dönthetik el a módszert, a metodikát: lehet a prezentációtól a játékig bármi. Ezzel kicsit belelátnak abba, hogy mennyi munkával is jár tanárnak lenni, megtartani egy tanórát. Az első zavarodottságot és izgalmat legyűrve ezt is nagyon szokták élvezni.
3+1. A tanulás
Bizony-bizony, a tanulás is házi feladat. Ez az, amire soha nem gondolnak sem a diákok, sem pedig a szülők. Hisz így vannak szocializálva: „a házi az egy olyan írásbeli, amit otthon meg kell csinálni”.
És ha megkérdezed a gyerekeket, hogy van-e a házi feladat, akkor nagyon sokszor az a válasz, hogy nincs. Mert írásbeli valóban nincs. Viszont a tanulás is házi feladat. Sajnos bármennyire is nem szeretnénk, ez elkerülhetetlen.
Lehet bármilyen módszer és játékos megoldás az iskolában, a teljes tananyagot akkor sem tudja elsajátítani a gyerek a tanórán. Kell egy kis hozzátanulás, elmélyítés otthon is. A tudást betöltő tölcsért még nem találták fel, hogy betöltsük a diákok agyába, amit tudni kellene nekik.
Nagyon kérem a kollégákat, hogy gondolják át: ők gyerekként élveznék-e azt, amit feladnak. Ha erre őszintén „nem” a válasz, akkor újra kell gondolni az egész kérdéskört. Mert a házi is lehet élmény!
Egy vesszőparipámmal zárnám az írásomat: könyörgök, a szünetekre soha, senki, semmilyen körülmények között ne adjon házit! Az a diákoknak is szünet, hagyjuk őket legalább olyankor pihenni! Köszönöm!
Balatoni József
Jocó bácsi szerda este részt vesz egy kerekasztal-beszélgetésen, melynek címe: „Taníts szabadon, tanulj szabadon!”. Ha érdekel a téma, személyesen is találkozhatsz vele.
Olvasd el Fiala Borcsa humoros írását a házi feladat megírásának küzdelmeiről ITT, vagy Kárpáti Judit szórakoztató írását ugyanebben a témában ITT.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ Westend61