Amikor belépni készültem az Albertina Modern kiállítóterébe, utat kellett adnom egy óvodáscsoportnak. Miután a magányosra tervezett tárlatbejárásom így kisebbfajta gellert kapott (csakhamar megjelent egy másik gyerekcsoport is, hogy albertinás habszivacsokon üldögélve beszélgessen a kiállításról az intézmény dolgozóival), rájöttem: ennél tökéletesebb körítést nem is tudnék elképzelni Nara első nagy európai retrospektív kiállításához. Ahogyan ez lehet a legjobb első kiállításélmény egy gyerek számára is: itt szó szerint otthon érezheti magát a múzeumban.

Meg mi is – csak nekünk egy picit azért ennél összetettebb élmény lesz ez…

Magányos kisfiú rádióval

Josimoto Nara 1959-ben született. Észak-Japán Aomori prefektúrájában nőtt fel, két jóval idősebb testvér és két keményen dolgozó szülő mellett – pontosabban a hiányukkal. Igazi kulcsos gyerekként a zenében talált némi vigasztalódást mind jobban elhatalmasodó magányára:

addig ügyeskedett, míg sikerült egy közeli amerikai légibázis rádióját befognia. Noha fogalma sem volt, miről szólnak a Ramones számai, a bennük lévő lázadás olyan mélyen megérintette, hogy művészetének gyökereit is itt kell keresnünk. 

Emblematikus „mérges kislány” figurái gyakran viselnek Ramone-frizurát, számos képén pedig közvetlen utalást találunk lemezborítókra, de esetenként idézeteket is. 

Mérges kislány késsel, bombával

Nara figurái képregény- vagy rajzfilmszerűek. Gyerekrajzokra, órai firkálmányokra emlékeztetnek, szobafogságban lévő, duzzogó kisiskolások feszültséglevezető rajzaira, amelyekre dühödten odakanyarintják az összes csúnya szót, amit ismernek. Elsőre talán meg is mosolyogtatnak.

Jó érzés belépni a kiállítótérbe, viccesek a képek, cukik, gyerek és felnőtt egyaránt jól szórakozik. El kell telnie kis időnek, mire kibontakozik előttünk a mélységes mély magány, elszigeteltség és az ebből fakadó düh meg agresszió, ami ezekben a látszólag cuki képekben rejlik.

(Nara művészetéről esik szó a Ludwig Múzeum briliáns Cukiságfaktor című kiállításán is – amelyről Takács Dalma kollégám írt ITT –, pont ebben az együttállásban vizsgálva: lehet-e cuki, ami félelmetes, agresszív, hol húzódik a gyerekkor határa stb.) 

képzőművészet kiállítás Bécs Japán Josimoto Nara

Magányos nagyfiú a múzeumban

Amikor 1988-ban Nara Németországba ment tanulni, ismét megtalálta az ismerős érzés: idegen ország, idegen kontinens, idegen nyelv… Elszigetelődött. 

A magány pedig éppoly univerzális és kortalan, mint Nara „firkálmányai”: ezek a képek a pszichológia által is oly sokat emlegetett belső gyermek művei. Az én belső gyermekem pedig annyira magára ismert egy-egy rajzban, mintha magammal néztem volna farkasszemet az Albertina Modernben.

Hogy lehet valami egyszerre cuki és pusztító – de legalábbis rendszerkritikus? Mit ér a dühünk, ha képtelen kimozdítani bennünket az alaphelyzetünkből, legyen az egy baromi elfoglalt család vagy egy politikai zsibbadtságban tengődő ország, ahol látszólag minden rendben van, de a felszín alatt istentelen indulatok morajlanak?

képzőművészet kiállítás Bécs Japán Josimoto Nara

A legkedvesebb Nara-művem a Place Like Home feliratú kisház, amelyben zenei aláfestéssel látjuk megelevenedni gyerekkori szobáját. Kísérteties és egyben izgalmas élmény belesni az ablakon, megfigyelni az apró használati tárgyakat, nézni, miből, hol született ez a furcsaságában is lenyűgöző, egyszerűségében is példátlanul összetett életmű.

képzőművészet kiállítás Bécs Japán Josimoto Nara

Ő néz rád vagy te nézel magadra?

A kiállítótér falára Nara zsírkrétával véste az adott művek keletkezési dátumát. Láthatunk vitrineket cetliken, fecniken, csomagolásokon, kitépett füzetlapokon, borítékokon megelevenedő skiccekkel, és grandiózus festményeket is.

képzőművészet kiállítás Bécs Japán Josimoto Nara

A közös bennük? A karakterek átható tekintete, amely néha már-már földöntúlinak hat. Az abból sugárzó ítélkezés, megvetés, indulat, rosszallás. És mindaz, amit a látogató e tekintet nyomán érez: azonosul vele vagy megijed tőle? Idegesíti vagy elszégyelli magát? Úgy érzi, jó barátok lennének a mérges kislánnyal – vagy épp ő maga is ilyen volt annak idején? Vagy most szembesül vele először, hogy vannak gyerekek (számosan), akiknek az élete nem volt fenékig tejfel.

Nara művészete – különösen ekkora dózisban és ilyen okosan kurálva – a tudattalan szintjén hat, de elemi erővel.

Végtelenül egyszerű, szinte közlésmentesnek tűnő rajzai, festményei zsigeri érzéseket, eltemetett emlékeket hívnak a felszínre, és azon kapjuk magunkat, a kezdeti röhigcsélés után, hogy legszívesebben megölelnénk saját magunk nyolcéves verzióját, és elmondjuk neki: minden rendben lesz. De ha nem, akkor még mindig ott a Ramones.

Például az I Don’t Want To Grow Up – ami tökéletes mottója az egész kiállításnak. Meg, mondjuk, az életünknek is.

A képek a szerző tulajdonában vannak

Csepelyi Adrienn