Diana és az ő fekete báránya – Így üzent az öltözékével az egykori hercegnő
Az egyetlen dolog, amiben Diana hercegnő még a királyi család tagjaként is meg tudta élni a szabadság egy szeletét, az az öltözködés volt. Szeretett meglepetést okozni, meghökkenteni és szakítani a konvenciókkal – akárcsak az élete során. Ikonikus bárányos pulóverét – amin a fehér bárányok között egyetlen fekete bárány szerepel – a napokban bocsátották árverésre. Sokak szerint Diana már ezzel a pulóverével is a királyi családban való kívülállóságáról üzent. De vajon tényleg így volt? Filákovity Radojka írása.
–
A BBC a napokban számolt be arról, hogy árverésre bocsátották a királyi család egyik egykori értékes tulajdonát. Ám nem egy csillogó gyémánt tiaráról vagy esetleg egy couture estélyi ruháról van szó, hanem a Warm & Wonderful nevű kis angol divatcég ikonikus kötött pulóveréről, amit a 19 éves Diana vőlegénye, Károly herceg egy pólómeccsén viselt, négy hónappal az eljegyzésüket követően.
Játékos kötött pulóverből a divattörténet ikonikus darabja
Az esemény másnapján a lapok világszerte címlapon közölték a leendő hercegnő képét a pulóverben, a divatcég – amelyet két évvel korábban indított el Joanna Osborne és Sally Muir – termékei iránt való kereslet pedig robbanásszerűen megnőtt. A divatvilág kapui tágra nyíltak előttük, még a New York-i divathétre is meghívást kaptak, ami a Vogue-nak nyilatkozó Muir szerint korábban elképzelhetetlen lett volna.
Diana az elkövetkező két évtizedben a világ leghíresebb, legtöbbet fotózott nőjévé vált – és nem mellesleg a legjobban öltözötté is. Annak ellenére azonban, hogy számtalan outfitben fotózták le, az egyik legikonikusabb megjelenése mégis a bárányos pulóver volt, ami a popkultúra részévé vált a rengeteg belőle készült replikával.
Még a Victoria and Albert Museum gyűjteményében is helyet kapott egy 1985-ben készült eredeti darab.
Van valami azonban, amit eddig kevesen tudtak róla: a hercegnőnek egynél több ilyen pulóver is volt a birtokában
A pólómeccset követően ugyanis Osborne és Muir levelet kapott a Buckingham-palotától arról, hogy Diana elszakította egy helyen a pulóvert. Az iránt érdeklődtek, hogy a divatcég meg tudná-e neki javítani, tekintve, hogy nagyon szereti ezt a darabot.
Miután megvizsgálták a sérülést – egy levált mandzsettáról volt szó –, úgy döntöttek, egyszerűen küldenek neki egy újat anélkül, hogy bárkinek is szólnának a cseréről.
A kis turpisságot, méghozzá azt, hogy a két pulóver különbözik – a második pulcsin ugyanis a fekete bárány új helyet kapott – senki sem vette észre.
Az eredeti, Diana által a pólómeccsen viselt darabot a tervezők a raktárba helyezték, és évtizedekre meg is feledkeztek róla. Osbourne később a saját padlásán találta meg, ahol pár darabot őrzött az első kollekciókból. Diana pulóverét a hiányzó mandzsettáról ismerte fel.
Osborne és Muir ezután vették fel a kapcsolatot a Sotheby’s aukciós házzal, és miután a szakértők hosszas vizsgálatokat követően megbizonyosodtak az eredetiségéről, ezen a héten árverésre bocsátották a királyi palotából érkezett levelekkel egyetemben a híres darabot, amit sokan a lázadás jelképeként aposztrofáltak. És valóban, Diana a divaton keresztül is lázadt. De igaz volt ez már a bárányos pulóverre is?
Vajon a tinédzser menyasszony tényleg szándékosan fedte fel félelmeit a ruhaválasztásával?
A BBC által megkérdezett divattörténész, Eleri Lynn szerint aligha. Egyrészt mert a szakértő szerint Diana még nem tartott ott a stílusevolúciójában, hogy az öltözékével üzenjen, másrészt – és ez a hangsúlyosabb érve – 1981-ben Diana még vajmi keveset tudhatott a királyi családban működő dinamikákról és arról, milyen a benne való tényleges létezés – így sem kívülállónak, sem rebellisnek nem számított még.
Az viszont tény és való, hogy a rákövetkező években szokásává vált a ruhaválasztásaival üzenni, esetleg meglepetést okozni az embereknek – legfőképp a királyi család többi tagjának. A bárányos pulóver csak egy korai jele volt annak a „huncutságnak”, ami a későbbi öltözködését áthatotta.
„A divattervezők szerint, akik vele dolgoztak, szeretett felfordulást kelteni a megjelenésével. Élvezte, ha meglepetést okoz az embereknek, hogy apró csavarokkal, nem szokványos dolgokkal dobja fel az öltözékét: például hogy össze nem illő kesztyűket (egy pirosat és egy feketét) viseljen estélyi ruhához, mintás harisnyát vegyen fel nadrágkosztüm mellé, vagy feketébe öltözzön, amit a királyi protokoll szerint csak temetésre vagy gyászidőszakkor lehetett hordani, ő viszont imádta.
Teljes mértékben felelős volt a megjelenéséért. Ha valami nem tetszett neki, nem viselte. Ez mindig az ő döntése volt” – mondta a BBC-nek a divattörténész.
Ez a játékosság az öltözködésen keresztül Diana identitásának részévé vált és sokkal messzebbre mutat, mint egy jól megválasztott szett. „Ez a királyi protokoll más módon való megszegéséről, a konvenciókkal való szakításról is szólt – csakúgy, mint amikor AIDS-betegekkel találkozott vagy megölelte a gyerekeket. Az öltözködése is egy ilyen személyiséget tükrözött” – mondta Lynn.
Kiemelt képünk forrása: Getty Images/ Princess Diana Archive / Stringer