A koncepció már eleve figyelemreméltó

A Képtelen képrablás című mesekönyvben 14 olyan történet van, amit egy-egy képzőművészeti alkotás ihletett. (EBBEN a listában röviden írtunk róla korábban.) A kortárs meseirodalom ismert alakjai írták meg a kép mögötti történeteket, néhányan pontosan a tőlük megszokott stílusban és minőségben, mások a korábbi írásaikhoz képest meglepően más történetvezetéssel, de mindegyik mese felnőtt számára is élvezetes olvasmány. Van, ami kicsit elvont volt a gyerekeimnek (hét és majdnem kilenc évesek), én viszont nagyon szerettem, és rengeteg közös kedvencet is találtunk. A könyvben minden mese előtt szerepel az ihletadó kép, aminek a hangulatát és a mesében is szereplő alakjait aztán Rubik Anna csodás illusztrációi viszik tovább a történeten át. 

két kislány áll Szinyei Merse Pál Majális című képe előtt
Ez miért nincs a könyvben? (Szinyei Merse Pál: Majális)

Bár nem szeretnék végigmenni a teljes könyvön, azt hiszem, a címet is adó első „képmese” (Gimesi Dóra: Vitéz László és a képtelen képrablás) a legtökéletesebb felvezető, mert egészen szorosan kapcsolódik a képhez, van benne egy kis varázslat, izgalom és happy end (bocsánat, hogy lelövöm). Szintén közös gyerek-felnőtt kedvenc Dániel András Utóidénye, Harcos Bálint A kislovag és a sárkánya és a Berg Judit által írt A világ legdrágább kincse. Elképesztő tükör minden szülőnek és roppant szórakoztató minden gyereknek (az enyémek szerintem látják ezt a jövőt) Szabó Borbála Szerenádja. De tényleg az összes kép és az összes mese olyan, amihez valahogy tudunk kapcsolódni. 

Ráadásul nálunk

nagyon nehéz megtalálni az esti mesére alkalmas könyveket, mert a Harry Potter-sorozat felén túl már sok minden kerül a „kisbabás” kategóriába,

főleg azok közül, amikben napi egy kompakt mesét tudunk (tudnánk) olvasni, így általában maradnak a regények, és a mindennapos könyörgés, hogy „csak még egy oldalt”.

Tehát már maga a könyv önmagában is élmény, beszélgetést indít a képekről, továbbgondolhatók a történetek. (Persze ezek a beszélgetések általában akkor indulnak be a legjobban, amikor már mindenkinek rohadtul aludnia kellene, még nekem is. De ez egy másik sztori.)

gyerekek háttal, vicces pózokban a múzeumban
Boldogan múzeumozó gyerekek

És a kaland folytatódik

A mesék (amik közül az egyik amúgy egy vers) elolvasása után pedig folytatódhat a történet a múzeumban, mivel a 14 szereplő képből 13 a Nemzeti Galériában van kiállítva, egy pedig a Szépművészeti Múzeumban. Mivel pontosan tudom, hogy mostanában mindenkiben felmerül a kérdés egy-egy program kapcsán, hogy mégis mennyibe kerül, fontos infó, hogy a legtöbb múzeumban (például az érintett kettőben is) a 18 év alatti gyereke(ke)t kísérő felnőttek féláron vásárolhatnak belépőt (hatéves kor alatt pedig ingyenes). Használjátok ki mindenképpen.

gyerekek ülnek a földön Szinyei Merse Pál Léghajó című képe előtt
„Feladatmegoldásokban” (Szinyei Merse Pál: Léghajó)

Szóval a Nemzeti Galériában egy kis feladatlapocska és útvonalleírás is várja azt, aki a könyv alapján indul el (az információs pultnál kell kérni, ingyenes). Ehhez hozzatok ceruzát, mert vannak rajzolós feladatok is (amiket persze otthon is lehet folytatni, de szerintem élvezetesebb a helyszínen). És az a legjobb, hogy ez a küldetés (végignézzük a mese képeit)

leszámol azzal a szerintem amúgy is hibás, de rám is ható koncepcióval, hogy a múzeumban szépen végig kell nézni az összes képet, megállni mindegyik előtt, és hosszú órákat ott tölteni.

Mégsem az történt, hogy – minden másra vakon – csak a listán szereplő képeket néztük meg, hanem a tervezetteken túl csak azoknál álltunk meg, amik hatottak ránk.

kislány áll Korniss Dezső Sárkányos című képe előtt
Gyönyörködés (Korniss Dezső: Sárkányos)

Szerintem ilyen korú gyerekekkel kínzás egy egybefüggő óránál többet olyan térben tölteni, ahol azért „viselkedni” kell, nem szabad hangoskodni, szaladgálni. A lányaimat egy ponton annyira elkapta a hév, amikor megtaláltunk egy olyan képet, amit előtte rossz helyen kerestünk, hogy odarohantak – de szerencsére még csak rosszalló tekintetet sem kaptunk érte a teremőr néniktől. Ráadásul

az, hogy a feladatlap alapján kinyomozzuk, merre vannak a képek, óriási sikerélményt ad a gyerekeknek (és ha elsőre nem sikerül, akkor a felnőtteknek is),

ez csak még jobban megkedvelteti ezt az elsőre talán kicsit unortodoxnak tűnő, de nagyon gyerekbarát múzeumozást. Ahogy a gyerekem címben idézett mondata is megfogalmazza, ez valójában „mászkálás” csodás műalkotások között. A múzeum dolgozói tök kedvesek és segítőkészek voltak, pedig ilyen téren már volt rossz élményünk. Néhány kép esetében még arra is volt igény és idő, hogy elolvassam a rájuk vonatkozó információkat (nyilván a kaland első harmadában).

kislány ül a földön könyvet lapozgatva Bernáth Aurél Riviéra című képe előtt
Ha megvan élőben, megkeressük a könyvben (Bernáth Aurél: Riviéra)

Egy órát töltöttünk a Nemzeti Galériában, és még két órával utána is a képekről beszélgettünk. Mi ez, ha nem a képzőművészet megszerettetése?

Egyébként van tárlatvezetés is a könyv alapján, ahol a gyerekek azt is megtanulhatják, hogyan kell viselkedni a múzeumban (legközelebb szeptember 24-én lesz), és az alapötlethez kapcsolódó mesepályázat is (erről ITT értek el információkat). Nálunk már alakulnak a történetek.

Tóth Flóra