Csúcsforgalom, a vérnyomás az egekben. Nem moccan a kocsisor, pedig már ott kéne lenni a megbeszélt helyszínen. És akkor beindul a fantázia: bárcsak lennének szárnyai az autónak, és a kocsisor fölé emelkedve, elegánsan el lehetne kerülni a hosszas várakozást, a kellemetlen késést! Sőt, ha lehetne repülni, akkor egyáltalán minek az autó? Hát ez az! Egy magyar csapat kitalált egy nagyszerű megoldást, és ha nem is a dugók elkerülése az elődleges cél, még arra is jó lehet egyszer.

2015. tavasza. A Flike második tesztrepülése emberrel a „nyeregben.

Azt mondják, ezzel az eszközzel akár mindenféle előképzettség nélkül lehet majd repülni. Flike-nak nevezték el – a fly (repül) és a bike (bicikli) szó összevonásából. Ez az első olyan trikopter-drón, amely egy embert is elbír a hátán, vagyis akár repülő közlekedési eszközként használható majd. A (közeli?) jövőben.

Tavaly nyáron kezdték el megvalósítani az elképzelést, és az események hamar felgyorsultak: jelentkezett egy befektető, és ha minden jól megy, akkor januárban készen is lesz az első Flike. A következő lépés a sorozatgyártás.

Hogy kiknek készül? Elsősorban az adrenalinfüggő, tehetősebb rétegnek, ugyanis 40 millió forint környékére lőtték be a fogyasztói árát. De hosszabb távon a professzionális felhasználás is szóba jöhet. A Flike hasznos és fontos alternatívája lehet a hagyományos közlekedési eszközöknek akár a sürgősségi mentésben, és más kutatási területeken is. Nagy előnye, hogy emberrel a „hátán”, de a földről vezérelve is működik. Elképzelhető tehát akár egy olyan helyzet, hogy a „repülő orvost” egy vérszállító Flike követi.

A drón repülési magassága elméletben megegyezhet majd egy helikopterével. A sebessége viszont legfeljebb 60-100 km/h lesz. Persze még jó tíz évet kell várni arra, hogy valóban használható közlekedési eszköz lehessen, hiszen a légtérben nem cikázhat csak úgy egy ilyen vadonatúj szerkezet. A Flike-ra jelenleg a ultrakönnyű repülőgép szabályozása vonatkozik.

Most – ember nélkül – egy órát bír a levegőben a hat rotor hajtotta trikopter. Az egyelőre teljesen környezetbarát, elektromos meghajtású gépet benzinmotorral is fel kell majd szerelni ahhoz, hogy hosszabb ideig bírja a levegőben. Az szerkezetet számítógép vezérli, és mivel mindegyik rotor fordulatszámát külön be lehet állítani, mindenféle levegőben végzett akrobatikus mutatványra is alkalmas.

Ami a „pilótát" illeti, neki mindössze egy motorosruhára lesz szüksége, a védelmet pedig egy derekára rögzített karabiner, és természetesen egy bukósisak biztosítja. A fejlesztők már gondolkodnak egy olyan változaton, amelyik arra is képes, hogy egyszerre két embert szállítson, szóval a tervek szerint nem csak egyedül lehet majd megélni a várva várt repülést.

Lovász Lea

Borítókép és bővebb információ: whatisflike.com

Ez pedig itt a Vissza jövőbe II. legendás számlálója. Csak mert nem tudjuk kihagyni: