Lassú, vontatott? Igen. És épp ez benne a zseniális! – A The White Lotus legfontosabb tanításai

Lassú? Döcögős? Nem pörög úgy, mint a modern sorozatok általában? Épp ez a lényeg! Le kell lassulnod hozzá. A Fehér Lótusz harmadik évadában ugyanis a szereplők a semmivel, a saját ürességükkel néznek szembe – és mi velük tartunk ezen az úton. Dylan Skurka filozófus azt boncolgatja esszéjében az IAI News portálon, hogy a sorozatot nemcsak szatíraként, hanem spirituális diagnózisként is olvashatjuk. A semmi pedig, amitől úgy rettegünk, talán épp a legnagyobb lehetőség. Kurucz Adrienn szemléje.
–
A szorongás, mint új esztétika
Mit követhettünk el egy előző életben, hogy ránk szakadjon karma gyanánt a The White Lotus? – teszi fel a kérdést Dylan Skurka filozófus, a York Egyetem oktatója. Szerinte ez a sorozat nem szórakoztatni akar, háttérzajként fogyasztásra sem alkalmas.
Maga a szorongás válik általa esztétikai élménnyé – a vágy és beteljesülés elmaradása közötti feszültség, amelyet már-már meditatív kitartással kell elviselnünk.
Skurka provokatív esszéje szerint a The White Lotus nem hajlandó megadni nekünk a vágyott katarzist. Ehelyett azt ajánlja, amit a buddhizmus „ürességként” (śūnyatā) ír le – a semmiben rejlő lehetőséget.
Thaiföld, az ellentétek földje
Az HBO kultsorozatának harmadik évada – amely ezúttal Thaiföldön játszódik – újra és újra elodázza a cselekmény csúcspontjait, a fordulatokat, a kielégítő válaszokat. Sokan emiatt csalódottak is: unalmasnak, sekélyesnek találják a sorozatot.
De Skurka épp ebben az építkezésben látja Mike White alkotói zsenialitását. A Fehér Lótusz épp a lassúsággal, az üresjáratokkal késztet minket arra, hogy egyfajta meditatív állapotban szembenézzünk saját türelmetlenségünkkel, kielégülésfüggésünkkel, a „minél többet, minél gyorsabban” elvárásával. Egy figyelemzavaros világban, ahol pörgetjük a tartalmakat, a közösségi média pedig folyamatos dopaminfröccsökkel szolgál, ez a sorozat nem adja meg, amit akarunk, amihez hozzászoktunk, ezáltal visszakényszerít minket önmagunkba.
A harmadik évad szereplői első pillantásra szinte karikatúraszerűek: egy gazdag, szétesőben lévő család (Tim és Victoria Ratcliffe, és három gyerekük: Saxon, Piper, Lochlan), egy középkorú férfi (Rick) fiatal partnerrel (Chelsea), és három barátnő – köztük egy híres színésznő, Jaclyn Lemon. A sztereotípiák szinte kínosan egyértelműek – de a The White Lotus univerzumában minden sablon egy ponton torzulni kezd.
Thaiföld különösen alkalmas e szerepjátékok szétfeszítésére: szenvedés és élvezet, vallási áhítat és szexuális túlfűtöttség egymás mellett él. Buddhista kántálás és neonfényben úszó bűntudat, lorazepámtól bódult vendégek szédelgése a hotel aranyozott termein át, miközben az édeni tengerpart felett a bűn és erőszak árnya lebeg, fenyegető, mint egy közeledő monszun.
A felszínen minden szereplő hajszol valamit: szexet, hatalmat, bosszút, megvilágosodást. De a valódi mozgatórugó az, hogy valamitől menekülnek – leginkább attól az érzéstől, hogy valójában nincs semmi a mélyben.
A kielégületlenség dramaturgiája
Skurka értelmezésében tehát a szereplők nem vágyakat kergetnek, hanem pánikban vannak, mintha üldöznék őket. Tim Ratcliffe attól fél, mi lesz a családjából és önmagából, ha elveszítik a társadalmi státuszt és a pénzüket. Ricket a bosszúvágy élteti, vakítja – de vajon mi maradna belőle, ha már nem lenne kit kergetnie a világban? Chelsea a megmentő szerepében tetszeleg. Jaclyn, Laurie és Kate kapcsolatát a kölcsönös irigység, az intrika és az önámítás támogatása tartja életben – de vajon kik lennének e több évtizedes „barátság” nélkül? Talán úgy fedeznék fel valódi énjüket?
Saxon hatalmat akar – de végül ő válik alárendeltté. Piper kolostorba vágyik, de rájön: nem a buddhista élet, hanem a családjától való elszakadás illúziója vonzotta. Lochlan úgy hiszi, szabaddá válik – valójában csak mások káoszában sodródik.
Mindez azért fontos látnunk a filozófus szerint, hogy tudatosítsuk: a szenvedés gyakran nem a körülményekből fakad, hanem abból, hogy el akarjuk kerülni a semmivel való szembenézést. A szenvedés oka, mondja, gyakran az a döntés, amit azért hozunk, hogy elkerüljük a semmit – és visszabújjunk a megszokottba, még ha az nem jó is nekünk. Hamis identitásokat építünk, hamis történeteket gyártunk, és újraéljük a múlt traumáit, hogy elhitessük magunkkal: „van valami”. Nem a fájdalomtól félünk igazán, hanem az alatta húzódó ürességtől.
Karmikus következmények – mítosz vagy törvényszerűség?
A sorozat a vágy és beteljesületlenség közti üresjáratokra építkezik. Azokat a nyugtalanító, magányos, szürreális pillanatokat ragadja meg, amikor még nem történt meg valami – de már nem vagyunk azok, akik voltunk. Skurka szerint ez a tér a liminális zóna, amelyben fellazulnak a keretek, leesik a vakolat, repedeznek a falak. „Az a másodperc, amikor elolvasod az elutasító e-mailt; amikor megszakad a Wi-Fi a metrón görgetés közben; vagy amikor nézed a The White Lotus-t, és rájössz, hogy a sztori nem halad olyan gyorsan, mint szeretnéd.”
A sorozat nem elégíti ki a néző igényeit. És ezzel nemhogy gyengébbé válik, hanem mélyebb értelmet nyer. Nemcsak történetet mesél, hanem azt is megmutatja, hogyan élünk ma: impulzusok és pótcselekvések ritmusában.
A semmi, mint lehetőség
A buddhizmusban a karma nem büntetés vagy jutalom, hanem a cselekvés következménye. Skurka szerint az igazi kérdés nem az, mi történik velünk, hanem az, miért nem látjuk az okokat és az okozatokat.A The White Lotus harmadik évada épp ezért nem bosszúthriller, nem is társadalmi szatíra – hanem karmikus nyomáskamra, amelyben a szereplők szembesülnek tetteik következményeivel. Van, aki belepusztul. Van, aki felébred. És olyan is van, aki a másik oldalára fordul és elalszik újra. De senki nem távozik úgy, ahogy érkezett.
A buddhizmus szerint a semmi nem átok, hanem ajándék. Egy lehetőség, hogy kiléphess a vágy hajszolásából, és elengedd a múltat. Egy pillanat, amikor valóban változtathatsz a karmádon.
Thaiföldre utazni lehet egyfajta spirituális út – de persze vannak más utak is. „Ne feledd: csak látogató vagy itt, egy utazó, aki áthalad. Az itt-tartózkodásod rövid, és a távozásod ideje ismeretlen” – idézi Skurka a híres buddhista verset.
A The White Lotus tehát nem vakációs vígjáték. Nem szatíra. Nem dráma. Hanem egzisztenciális tükör. A semmit mutatja – és azt, hogyan reagálunk rá. A tanulsága pedig leginkább az, mondja a filozófus, hogy nem az út értékesebb a cél elérésénél – hanem az út maga a cél.
Dylan Skurka: The White Lotus and the age of anxiety as entertainment.
Kiemelt kép: HBO