Három az egyben

A Ponyvaregényt mindösszesen nyolcmillió dollárból forgatták – és ebből öt a színészek gázsijára ment el. A büdzsét az dobta meg egy kicsit jobban, hogy közben felkerült a stáblistára Bruce Willis is, aki addigra már hatalmas sztár volt a Die Hardnak köszönhetően. Willist Harvey Keitel győzte meg, hogy vállaljon szerepet a filmben, ami végül Willis 18 napját emésztette fel. 

Jó befektetés volt a nyolcmillió, a Ponyvaregény bevétele ugyanis 214 millió dollár lett: ezzel akkoriban kiérdemelte a legtöbb bevételt hozó független film titulusát.

De ha belegondolsz, úgy még menőbb a dolog, hogy a

nyolcmillióból valójában három filmet készített Tarantino, hiszen bravúrosan sikerült három különálló történetet három különböző főszereplővel egy filmbe fűznie úgy, hogy azok valóban működtek együtt

– Tarantino erre a legbüszkébb a Pulp Fictionnel kapcsolatban. Ha esetleg elfelejtetted volna, emlékeztetőül: az egyik Butch (Bruce Willis) sztorija, a bokszolóé, aki akar szállni. A másik Vincent Vegáé (John Travolta), akit arra kér a gengszter főnöke, hogy vigye el szórakozni a feleségét, Miát. A harmadik Jules Winnfieldé (Samuel L. Jackson), aki megvilágosodik, és emiatt elhatározza, hogy szakít a gangsta élettel.

John Travolta Ponyvaregény Uma Thurman Quentin Tarantino
Jelenet a Ponyvaregény című filmből - Forrás: Mokép

Nesze nektek, zombi írók!

A Ponyvaregényt hamarabb mutatták be Szlovákiában, Dél-Koreában és Japánban, mint Amerikában, ugyanis 1994 májusában mutatkozott be a cannes-i filmfesztiválon, majd végig roadshow-zott más fesztiválokat is München és Locarno között, mielőtt 1994. szeptember 23-án a New York-i filmfesztiválon hazaérkezett volna. Az Egyesült Államokban a hivatalos, nagyközönségnek szóló premierjére 1994. október 14-én került sor. 

Roger Ebert amerikai újságíró, filmtörténész a Ponyvaregényt a kilencvenes évek legnagyobb hatású filmjének nevezte, „a maga szedett-vedett módján olyan jól meg van írva, hogy az ember legszívesebben azoknak a zombi íróknak az orra alá dörgölné, akik »forgatókönyvíró« kurzusokra járnak, ahol megtanítják nekik a »sikerfilmek« receptjeit” – mondta.

Ne bízd Tarantinóra a kisállatodat!

Megvan a híres párbeszéd a film legelső jelenetéből? „I love you, Pumpkin. I love you, Honey Bunny!” Így tesz szerelmi vallomást egymásnak Tim Roth és Amanda Plummer karaktere, mielőtt mély egyetértésben kirabolnák az út menti büfét az elfogyasztott ebédjük után. Nos, az „I love you, Honey Bunny” valójában Tarantino gesztusa a titkárának. 

Linda Chen munkatársa és jó barátja volt a rendezőnek, és ingyen dolgozott Tarantinónak azzal a feltétellel, hogy amikor elutazik, akkor vigyáz a nyuszijára, Honey Bunnyra.

Chen nem kis kockázatot vállalt, Tarantinónak ugyanis nem csak a „kézírása borzalmas – nyilatkozta. – 

Funkcionális analfabéta. Oldalanként átlagosan 9000 nyelvtani hibát ejt. Miután kijavítottam őket, megpróbálta visszatenni a hibákat, mert tetszettek neki.”

Ezek után azt hihetnéd, hálája jeleként Tarantino a nyuszit minimum tejben-vajban fürösztötte… de nagyon tévedsz. Az állatot elhanyagolta, és ennek következtében az fel is dobta mind a négy kis tappancsát. Quentin úgy kompenzálta az állatka halálát, hogy az Amanda Plummer által játszott karaktert róla nevezte el. Hát… kösz.

John Travolta Ponyvaregény Uma Thurman Quentin Tarantino
Jelenet a Ponyvaregény című filmből – Forrás: Mokép

„Vidd innen a kibaszott szövegedet!”

Ahogy a bevezetőben már írtam: Tarantino jó darabig totál sikertelenül házalt a forgatókönyveivel. Azokat hiába küldte el filmstúdióknak, nem aratott velük sikert, mivel túl erőszakosnak és közönségesnek gondolták a szövegeit, a „fuck” szó (szerintük) túlzásba vitt használatáról már ne is beszéljünk. Az egyik stúdió képviselője annyira kiakadt Tarantino akkori menedzserére, Cathryn Jaymesre, amiért elküldte neki a szöveget, hogy felháborodott válaszlevelet küldött neki vissza: 

„Kedves kibaszott Cathryn! 

Hogy merészeled elküldeni nekem ezt a kibaszott szart? Kibaszottul megőrültél?! Szeretnéd tudni, hogy érzem magam ettől? Nesze, visszaküldöm a kibaszott szarodat. 

Baszd meg.”

A filmben valóban rengetegszer hangzik el a „fuck”, egészen pontosan 265-ször, de gyorsan hozzá kell tenni, hogy ez néggyel máris kevesebb, mint amennyi a Kutyaszorítóban című műben szerepel. És a kettő együtt közelíti csak meg trágárságban A Wall Street farkasát, amiben a baszd megek mennyisége egészen pontosan 569.

(Ha szívesen olvasnál bővebben a rendezőről, akkor hadd ajánljam neked Takács Dalma cikkét!)

John Travolta Ponyvaregény Uma Thurman Quentin Tarantino
Jelenet a Ponyvaregény című filmből – Forrás: Mokép

Nézz filmeket!

Kasszasiker forgatókönyveket szeretnél írni? Akkor nézz filmeket rogyásig! Ez volt Quentin módszere Harvey Keitel beszámolója szerint. Keitelhez szintén elkerült a forgatókönyv, kíváncsi is lett Tarantinóra, úgyhogy meghívta Los Angeles-i otthonába. Firtatta, honnan ismeri Tarantino ilyen alaposan az alvilágot. 

– Hogy jött neked ez a forgatókönyv? – kérdezte. – Talán egy rettentő kemény környéken nőttél fel? 

– Nem – válaszolta Tarantino.

– Akkor a családodban áll valaki kemény fiúkkal kapcsolatban? – faggatta, ám a válasz ismét nemleges volt. – Akkor mégis, hogy a francba tudtad ezt megírni?

– Filmeket nézek – válaszolta Tarantino, aki olyan nagy hatással volt Keitelre, hogy elvállalta a főszerepet, és segített másfél millió dollárt összegyűjteni a filmhez kezdőtőkének. 

Travolta és Tarantino lakása

Amikor egyeztetés céljából Tarantino meghívta magához Travoltát, az a küszöbön állva egy igen furcsa mondattal indított: „Hadd meséljem el, pontosan hogy fest belülről a lakásod” – majd valóban részletesen elmondott olyan dolgokat, amiket csak az tudhatott, aki már járt odabent. Szerencsére hamar kiderült, Travolta nem egy álruhás kukkoló, nem tört be a kecóba mindent kilesni, amíg Tarantino az igazak álmát aludta, hanem ő is itt lakott egykor, amikor Hollywoodba költözött.

Drogfogyasztási speckol

Uma Thurmannek különórákat kellett vennie kábítószer-használatból, hogy hitelesen alakíthassa a maffiafőnök feleségét, aki nagy buzgalommal szippant fel mindent, ami egy kicsikét is kokainra emlékeztet. Az elméleti oktatást egy volt heroinfüggő, Tarantino haverja, Craig Hamann vállalta. 

John Travolta is kapott különtanárt drogtémában, aki elárulta neki: ha át akarja nagyjából érezni, milyen érzés herointól belőve lenni, igyon meg annyi tequilát, amennyit csak bír, és feküdjön be egy kád forró vízbe.

Az ominózus táncjelenet 

Egyáltalán nem jött zavarba Travolta, amikor Tarantino előállt az ötlettel, hogy az egyik jelenetben tvisztelnie kell. „Nos, a kis Johnny Travolta nyolcévesen nyert egy tvisztbajnokságot, úgyhogy a tánc összes változatát ismertem.” Kezében-lábában volt tehát többek között a tánctípus „Batman”, „stoppos”, és „úszó” verziója is, amiket aztán Uma Thurmannek is megtanított. A színésznő viszont nagyon ráparázott erre a jelenetre, tudván, hogy Travolta mennyire profi táncos. (Travoltával is megosztotta aggályait, aki elintézte annyival: csak tviszteljen, ne rinyáljon.) A riszálós jelenetet végül így forgatták: miközben Travolta és Thurman táncoltak, Tarantino a szélről kiabálta be, hogy: „És most denevérember! És most stoppos! Válts Watusira!”

John Travolta Ponyvaregény Uma Thurman Quentin Tarantino
Jelenet a Ponyvaregény című filmből - Forrás: Mokép

Fiala Borcsa

MentalFlossVanityFairIMDbCollider

Kiemelt kép: Mokép