A középiskola kapujában: Egy magyartanár 10 hasznos tippje az írásbeli felvételihez
Herold Eszter gyakorló magyartanár már évek óta értékeli a középiskolába felvételizők tesztjeit, így pontosan tisztában van a lehetséges buktatókkal. Érdemes végigolvasni és megfogadni a tanácsait a szombati felvételi előtt.
–
A legelső jótanácsom az, hogy a cikk bevezetőjét csak a szülők olvassák el
Éppen elég, ha most csak ők vetnek számot a hűvös tényekkel. Magam is csupán tavaly szembesültem azzal, hogy a középiskolai felvételi az egyetlen olyan megmérettetés egész életünk során, ami nem megismételhető. Ami egyszeri és végérvényes, nincs második kör, nincs javítóvizsga, nincs újabb nekirugaszkodás. Ismételhetjük az érettségit kompletten, bizonyos tárgyakból pedig akárhányszor befizethetjük a nyelvvizsgadíjat, bárhány évesen beiratkozhatunk az egyetemek többségére. Ez azonban a középiskolai felvételivel nem így van.
Több szülő felismerte már ezt a kegyetlen mátrixot, éppen ezért sok család dönt úgy, hogy elküldi gyerekét felvételi tesztet írni valamelyik hatosztályos intézménybe.
Ha sikerül, nagy az öröm, ha nem, a diák akkor is gazdagabb lett egy írásbeli vizsgatapasztalattal.
A hatosztályos és a kilencedikes magyar nyelvi feladatsorok felépítése, logikája nagyon hasonló, megéri gyúrni felső tagozat elején már az előbbieket, hetediktől pedig az utóbbiakat. Fontos elsajátítani a tesztírási rutint, meg kell szelídíteni a típusfeladatokat, hasznos, ha a gyerekek otthonosan mozognak a feladatsor szerkezetében. Ismerni és fejleszteni kell saját képességeiket, fontos tudniuk, mely feladatok megoldásához mennyi időre van szükségük.
Sajnos a mai magyar oktatási rendszer – így a mérföldköveknél elhelyezett megmérettetések is – figyelmen kívül hagyja a tényt, hogy minden kisgyerek, fiatal tempója más. Azonnal verseny- és drukkhelyzetet teremt, a lexikális tudásanyag egyre növekvő – és egyre avíttabb – halmazát kéri számon, a legjobb, a leggyorsabb, a legokosabb győz.
A rendszert egyelőre meghajlítani nem tudjuk, megszelídíteni viszont igen – tegyünk hát pár fontos jótanácsot gyerekeink tarisznyájába a szombat reggeli indulásig.
Hahó, diákok!
Íme, tíz aranyszabály, amit – akár hatosztályos gimibe, akár kilencedikbe készültök – még az elkövetkező pár napban morzsolgatni lehet. Használjátok őket jól és bátran!
1. Érkezz időben!
Bármilyen hektikus is esetleg a reggeli menetrended, már most kezdd el összerendezni magad! Gyakorold az időben fekvést és kelést, hogy mire felvirrad a szombat reggel, a szervezeted kellő munícióval induljon útnak. Felvételire nem illik és nem is ajánlott tíz perccel a kezdés előtt beesni.
Adj magadnak akár fél órát is az akklimatizálódásra.
Jelentéktelen apróságnak tűnik, mégis a teljes mentális készültséged múlhat azon, volt-e időd lepakolni, megmelegedni, mosdóba menni, körülnézni a teremben, kikészíteni tollat, zsebkendőt, karórát, mindent, amire szükséged lehet. A lehetőségeidhez mérten érezd otthon magad!
2. Oszd be jól az időt!
Tíz feladat megoldására 45 perc áll rendelkezésedre. Közülük kettőre (szövegértés és szövegalkotás) határozottan több idő kell, talán több, mint az összes többire együttvéve. Mindkét évfolyamon helytálló a tanács, hogy a fogalmazásra körülbelül 10, a szövegértés feladataira akár 15 percet is szükséges hagyni, hatosztályosba készülők esetében különösen, hiszen az ő tesztjükben két szövegértési feladat is szerepel. Az esszé a szerezhető ötvenből tíz pontot ér, a szövegértési feladattal is nagyságrendileg ennyi pont szerezhető.
Nem érdemes tehát kapkodva, felületesen nekilátni az írásnak és az olvasásnak.
A tesztek első két feladata mindig ujjgyakorlat, bemelegítés, ne vesztegelj itt sokáig! Készülni rájuk nem lehet, többnyire nyelvi játékok a hangokkal – szógyártás megadott betűk mentén, villámtúra a magas és mély hangrendű szópárok világába. A szólásos-közmondásos feladat is vagy megy, vagy nem, minden azon múlik, találkoztál-e már az adott szófordulattal olvasmányaid, beszélgetéseid során. Üresen azonban semmit ne hagyj!
Rossz megoldásért nem jár pontlevonás, ha azonban a feladatban kért EGY válasz helyett TÖBBET sorolsz fel, akkor sem kapsz pontot, ha megoldásaid között a jó is szerepel.
3. Olvasd végig rendesen a feladatot!
A teszt mindig pontosan fogalmaz. Fontos tudni, HÁNY jó megoldást vár, HÁNY szónak nem lesz párja, HÁNY betű írható egy rubrikába, és HÁNYNAK kell üresen maradnia. A szövegértési feladatban az a nagy kihívás, hogy a napi szkrollozási rutint félretéve ALAPOSAN végigolvasd a történetet, és a szöveg tartalmára koncentrálva válaszold meg a hozzá kapcsolódó kérdéseket. Nem elegendő gyorsan megtalálni a hívószavakat, körülbelül a sort, ami a választ rejtheti. A részinformációkkal jól sakkozva kell kiszűrni a helyes megoldást.
Fogalmazásodban bátran ötletelj, engedd szabadjára a fantáziád! Azonban ÉRTELMEZD a feladatkiírást, mielőtt rohamtempóban érvelni kezdesz.
Összehasonlítani kell vagy egy bizonyos jelenség mellett állást foglalni? Mindkét esetben szükséges megfogalmaznod az ellenpólust is, de úgy, hogy közben a saját álláspontod is világos legyen!
4. Lapozz hátra, hogy lásd, milyen esszétéma vár rád!
Apró trükk, de már többeknek bevált. Mielőtt a feladatsorba fejest ugranál, érdemes hátralapozni az utolsó oldalra, s elolvasni, miről kell majd fogalmazást írnod. Egyrészt nem stresszelsz végig ezen, míg odáig elérsz, másrészt az agyad a többi feladat megoldása közben is kattog a háttérben. Hidd el, mire odajutsz, egyszer csak megérkeznek az ötletek, legalábbis sokkal olajozottabban, mintha akkor és ott, nyolc-tíz perccel a beadási határidő előtt szembesülsz a témával.
5. Írj szépen, javíts rendezetten!
Alaptétel, de fontos megemlíteni. Ne gyöngybetűkre törekedj, de rendes, olvasható írásképre igen.
A javítás sem szégyen, sőt, csak tedd helyesen: a rontott, javítani kívánt kifejezést zárójelbe téve és vékony vonallal áthúzva folytathatod az írást. Nem satírozunk át semmit, az ékezeteket is a fenti módszerrel korrigáljuk.
A helyesírásra ne görcsölj rá, sokkal fontosabb, hogy tartalmilag legyen helyes a dolgozat. Az egyes feladatokban nem, csupán az esszében jár pontlevonás a helyesírási hibákért – összesen két pontot kaphatsz, és ennyit is veszíthetsz el. Nagyobb tévesztésnek minősül a különírandók egybeírása, különös tekintettel az igével egybeírt igekötőkre és tagadószókra. Ezekre nagyon ügyelj!
6. Ne csak formailag, tartalmilag is szerkeszd a fogalmazásodat!
Szívbéli pirospont jár a címadásért, de nem kötelező. Ha címet adsz, emeli a szöveged rangját, de csak akkor tedd, ha találó, figyelemfelkeltő sor jut eszedbe.
A szöveget tagolni kell. Szépen megtanultad, hogy a bevezetést, tárgyalást, befejezést beljebb indítjuk a sorban. Ne feledd azonban, hogy ez csupán forma. Minden a mondatok tartalmán múlik. Indítsd el, fejtsd ki, majd kerekítsd le a gondolatot.
Javaslom, kezdj és zárj személyes meglátással, az mindig egyedivé teszi a szövegedet.
7. Nézd át a szükséges nyelvtani témaköröket!
Bármennyire szeretnénk, megkerülhetetlen a leíró nyelvtan bizonyos fejezeteinek ismerete a sikeres felvételihez. Ám szépen körbekeríthető, amit tudni kell, így akár még az elkövetkező napokban is pótolni, gyakorolni lehet ezeket.
Hatosztályosba készülőknek érdemes tisztában lenni a következő témakörökkel:
– mássalhangzótörvények
– szóelemek (szótő, képző, jel, rag) rendszere
– hangrend
– betűrend
Kilencedik évfolyamra készülők esetében a fenti lista kiegészül a mondattannal, tehát a mondatrészek ismeretével, valamint a szófajtan főbb kategóriáival. A kivételes részletekben elveszni egyik esetben sem szükséges.
8. Ne hagyj üresen feladatot!
Tippelni ér! Próbálj azonban ne vaktában lövöldözni. Sokszor kizárásos alapon megkerül az utolsó helyre is a válasz, ha a többit sikerrel megfejtetted.
9. Nyugodtan, higgadtan dolgozz!
Izgulni csak eddig kellett, most már összpontosíts, hozd ki magadból a legtöbbet!
10. Olvass, olvass, olvass!
Végül tanács helyett egy jókívánság, mely túlmutat az elkövetkező napok izgatott, sűrű menetrendjén.
Találjanak rád a könyvek! Találj rá a könyvekre!
A csapból is a mindfulness folyik, az olvasás az egyik legegyszerűbb módja a lassulásnak.
Az irodalom élni segít, szavakat ad a benned zajló, gyakran nehezen megfogalmazható érzésekhez, gondolatokhoz. Egyszer csak kimondhatóvá válnak, ahogyan a téged körülvevő világ is bejárhatóvá. Amire nincsenek szavaink, az lassan kikopik belőlünk.
Ne hagyd, hogy eltompuljon a figyelmed, kíváncsiságod!
Légy éber, az életed most kezd zajlani majd igazán! Úgy lesz szép, ha érted, uralod és örömödet leled benne. Tanuld meg hát kimondani, megfogalmazni magad.
Sok sikert mindehhez szombaton és a jövőben egyaránt!
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ Phil Boorman