Sokallják a szexet a Z generációsok – Inkább a barátságra koncentrálnának
Mindenhonnan árad a szex, minden mérhetetlenül túlfűtött, ráadásul sok mindent, ami nem szex, azt a szexszel akarnak eladni - ahogy ez kiderül a holnapi Elviszlek magammal epizódból is. Ám egy friss tanulmány szerint ebből lett elege a Z generációsoknak, akiket jobban érdekelnek a plátói, ártatlan, emberi kapcsolatok – legalábbis a képernyőn. Szabó Anna Eszter írása.
–
Túlhasznált romantika
Több mint ezerötszáz fiatalt kérdezett meg a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) kutatócsoportja a Teens and Screens (Tinik és képernyők) munkacímű felmérésében arról, hogy milyen jellegű médiatartalmat (filmet, sorozatot) néznének inkább szívesen. A kérdéseket tíz és huszonnégy év közötti fiataloknak tették fel, de a szexszel és romantikával kapcsolatosakat csak a tizenhárom év fölöttieknek.
A megkérdezettek fele azt mondta, hogy örülnének, ha több történet szólna a barátságra összpontosítva. Közel negyven százalékuk kifejezetten szeretné, ha több lenne a nem romantikus szál, és ha aszexuális karaktereket is gyakrabban jelenítenének meg.
A megkérdezettek többsége szerint túlhasználták a médiában a romantikát.
A kutatócsoport ezt a tendenciát a romance (azaz románc) kifejezésből kiindulva nomance-nak nevezte el.
Erről is a pandémia tehet?
A tanulmányhoz tartozó videóban elhangzik, hogy a fiatalok kellemetlenül érzik magukat (pláne egymás társaságában), ha egy médiatartalomban túl sok a szex.
Mivel a mai fiatalokat alapvetően túlszexualizáltnak állítja be a média (akár az olyan sorozatokban, mint az Eufória, vagy a Szexoktatás), felmerül a kérdés, hogy vajon mi lehet az oka ennek az egyre intenzívebb ellenállásnak.
A kutatók szerint a Z generáció a pandémiás évek alatti elszigeteltség miatt és azt követően sokkal jobban vágyik a jó közérzetű, tiszta emberi kapcsolatokra.
A karanténidőszak alatt ez a generáció meg lett fosztva olyan kimondottan fontos szociális élményektől, amik meghatározók a felnövés-történetünkben.
Sokan nem élhették meg az érettségi utáni közös ünneplést vagy a középiskolás kalandokat, ráadásul ez idő alatt a médiában nem csak a romantika, de a szex és a toxikus kapcsolatok túlzott reprezentációja is telítette őket.
„A fiatalok életéből hiányoznak a szoros barátságok, elszakadtak a közösségüktől, és az az érzésük, hogy digitális bennszülötti identitásuk határozza meg a való világhoz való tartozásukat" – írták a kutatók a felmérés eredményeiről.
Pedig a gyerekkor lényege nem változott, ugyanúgy szükségük van arra, hogy megélhessék a bajtársiasságot, a kíváncsiságot, és lehessenek kalandvágyók. Épp elég, hogy a mai társadalmi berendezkedésben, az információ dömpingben sokkal rövidebb ideig lehetnek igazán gyerekek, de az, hogy már a médiában is mini felnőttekként vannak ábrázolva, akik csak „kúrnak és drogoznak”, az nem azt jelenti, hogy tényleg ilyenek, vagy tényleg erre vágynak. A történetmesélésben elveszett a fiatalkor lényege. Talán ez is lehet az oka annak, hogy az utóbbi időben rendkívüli népszerűségnek örvendenek a kilencvenes évek ifjúsági és kalandfilmjei, amikben a barátság, a közösséghez tartozás, a közös kalandok vannak fókuszban, és a románc inkább csak mint kedves mellékszál jelenik meg.
A szexnek is megvan a helye
Természetesen mindez nem azt jelenti, hogy ezt a generációt már nem is érdekli a szex, hiszen ez nyilván nincs így, de mindennek megvan a maga helye és ideje és ez vonatkozik a szexuális jellegű, vagy pornográf tartalmakra is. A UCLA kutatócsoportja azt viszont nem kérdezte meg a fiataloktól, hogy a tévén, filmeken és a közösségi médián kívül keresnek-e szexuális, vagy pornográf tartalmat. (Ha érdekel, hogyan vélekednek a szexről Nyáry Luca szerint a Z generációsok, olvasd el EZT a cikket.)
„Nem arról van szó, hogy a fiatalokat nem érdekli a tévé, a filmek és más, szexuális tartalmú médiumok, hanem arról, hogy több és különböző típusú kapcsolatokat szeretnének látni” – mondta Yalda Uhls, a UCLA egyik kutatója.
„Nem kérdeztünk őket konkrétan a pornóról, így nem tudom biztosan megmondani, mennyit néznek. De az egyik elméletünk az, hogy a pornó elterjedtsége lehet az oka annak, hogy úgy érzik, kevesebb szexuális tartalmat szeretnének látni a hagyományos médiában.”
Vagyis, mivel úgyis mindenhol szexuális tartalmakat látni, akkor legalább a hagyományos médiában, szórakozás címen hadd lehessen inkább az emberi kapcsolatokra koncentrálni.
Kiemelt képünk illusztráció - Forrás: Getty Images/ AleksandarNakic