A Z generáció új lapot nyitott az alkohollal: jelentősen átalakult, hogy a fiatalok mennyit és hogyan fogyasztanak – ez az arány a legtöbb magas jövedelmű országban pedig csökkenő tendenciát mutat.

„Az első jelekre 2018-ban lehetett felfigyelni egy felmérésből, amiben a megkérdezettek válaszai alapján kiderült: a Z generáció tagjai fejenként 20 százalékkal kevesebb alkoholt fogyasztanak, mint az Y generáció tagjai tették tizenéves korukban és a húszas éveik elején. Emellett 64 százalékuk célként fogalmazta meg, hogy felnőtt korában is kevesebbet fog inni, mint az idősebb korosztályok. Mivel az alkoholkereskedelemből származó GDP világszerte jelentős, a fogyasztói magatartások változásai a piac stabilitására is hatással vannak” – kezdi Erdei Zsolt, a Premium Gin Hungary alapítója, aki folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási trendek alakulását, valamint a tavalyi év végétől kezdődően tudatosan kutatja a Z generáció alkoholfogyasztási szokásait.

Az alkohol öl, butít és nyomorba dönt – meg jókora szorongást okoz

Ha az okokra vagyunk kíváncsiak, abban meglehetősen egyöntetű válaszokat jelölnek meg az erről szóló kutatásokban, és Erdei Zsolt is azt emeli ki, hogy:

a Z generáció már sokkal tudatosabban tekint mentális és fizikai egészségének megőrzésére, valamint digitális bennszülöttként jobban tisztában van az azokat fenyegető veszélyekkel is – köztük a túlzott alkoholfogyasztás káros egyéni és társadalmi-gazdasági hatásaival.

„Az italozás veszélyeinek fokozott tudatosítása lehet az egyik oka annak, hogy a fiatal felnőttek egyre inkább a józanságot választják; az egészségtudatos Z generáció számára az ivás egyszerűen nem éri meg a kockázatot” – mondja Erdei Zsolt.

A Forbes cikkében szereplő statisztika szerint a megkérdezett Z generációs (15–29 év közötti) fogyasztók többsége (86 százalék) véli úgy, hogy a mentális egészsége ugyanolyan fontos számára, mint a fizikai, ezt pedig figyelembe veszi, mielőtt az alkoholfogyasztás mellett döntene.

A már említett angol Red Brick Road reklámügynökség kutatásában pedig a megkérdezettek több mint 70 százaléka mondta azt, hogy a sebezhetőséggel és a szorongással köti össze az alkoholt (és azt inkább a szorongás forrásának, mint az abból való menekülésnek tekinti).

És bármilyen meglepő, de az egészségtudatosság mellett a saját online imázsuk megóvása is fontos szempont abban, hogy a generáció tagjai nemet mondanak az alkoholfogyasztásra, illetve a túlzott szeszes ital fogyasztásra.

Digitális bennszülöttként már egészen fiatal koruktól jelen vannak az online térben, a közösségimédia-platformokon megjelenő képet pedig tudatosan építik magukról, így abba nem fér bele egy-egy illuminált állapotban őket ábrázoló fotó, vagy olyan poszt, amit később megbánnak.

A kontroll megőrzése ebben a kérdésben fontos számukra.

Erre erősítenek rá a már említett Red Brick Road-felmérés eredményei is, amelyben a megkérdezettek 49 százaléka azt állította, hogy az online imidzsét mindig szem előtt tartja, amikor a barátaival iszogatni mennek.

NoLo, mert egyébként YOLO

A népszerű egyszer élünk (you only live once – YOLO) kifejezést a Z generáció már egészen más kontextusban használja, mint az őt megelőzők. Szerintük épp azért, mivel egyszer élünk, egyáltalán nem mindegy, milyen életminőségben és egészségi-mentális állapotban töltjük el az előttünk álló éveket.  

A rájuk jellemző tudatos alkoholfogyasztás és mértékletesség szellemében ezért egy új makrotrend is megjelent: ez a „NoLo”, amit az alkoholmentes (no alcohol) és az alacsony alkoholtartalmú italok (low alcohol) szóösszetételéből alkották meg.

A generáció tagjai körében ugyanis megnőtt a kereslet az alkoholmentes italok, illetve alkoholos italok alternatív változatai iránt, az ebből származó bevétel pedig a Forbes cikke szerint 2022-ben meghaladta az évi 11 milliárd dollárt Amerikában. A trend népszerűségét mi sem mutatja jobban, hogy a legnépszerűbb amerikai zenei fesztivál, a Coachella 2023-ban először választott alkoholmentes márkát partnerül.

„A Z generáció vásárlóereje világszerte egyre nő, ezáltal pedig nemcsak alakítja, hanem diktálja is a jövőben fogyasztási szokásokat. A generáció tagjai pedig inkább az ízre fókuszálnak, mint a szeszes italok hatásaira, ha alkoholfogyasztásról van szó.

A sör- és a borfogyasztás meglehetősen alulreprezentált a köreikben, amit leginkább a bortermelők sínylenek meg. De a söriparban is látványos átalakulás vette kezdetét: a hagyományos sörök piaca meredek csökkenést mutat – ezt a nagyüzemi gyártók gyümölcsös és alkoholmentes változatokkal próbálják korrigálni” – emeli ki Erdei Zsolt.

De akkor mit fogyasztanak?

A generáció tagjai körében nagy népszerűségnek örvendenek az alkoholmentes sörök, bólék, ginek, az alacsony alkoholtartalmú édes likőrök, illetve a szintén alacsony alkoholtartalmú ready-to-drink koktélok (kereskedelmi forgalomban is kapható, előre összeállított koktélok. (– a szerk.) „Illetve előszeretettel fogyasztanak mindent, ami éppen trendi a közösségi médiában, amit egy-egy influenszer, DJ, általuk kedvelt sztár fogyaszt” – mondja.

Érdekes ellentmondás azonban Erdei Zsolt szerint, hogy miközben a Z generáció tagjai többek közt az egészségtudatosság jegyében igyekeznek kevesebb szeszes italt fogyasztani, az energiaitalok nagy népszerűségnek örvendenek a köreikben, és bár az általuk fogyasztott koktélok, shotok és likőrök valóban alacsony alkoholtartalommal bírnak, a cukortartalmuk meglehetősen magas.

De az is izgalmas kérdés szerinte, hogyan fog ez a trend hozzánk is begyűrűzni (pláne ha figyelembe vesszük, hogy maga a Z generáció sem feltétlenül homogén, hiszen tényező lehet a lakóhely vagy a társadalmi osztály is).    

Egymillió alkoholbeteg országa

Az eddigi kutatások a Z generáció alkoholfogyasztási szokásaival kapcsolatban leginkább a nyugat-európai országokra, illetve a tengerentúlra fókuszálnak. Bár várható, hogy a világtrend valamilyen mértékben és formában hozzánk is begyűrűzik, Magyarországon az alkohol társadalmi-kulturális beágyazottsága miatt izgalmas kérdés, hogy ez mikor, miként és milyen mértékben fog megtörténni.

Magyarország ugyanis nemzetközi szinten is élen jár az alkoholfogyasztásban, a World Population Review térképe alapján világelsők vagyunk az alkoholbetegek lakosságarányos számát illetően.

Ahogy a Qubit a kutatásról szóló cikkében kiemeli: a Magyarországon élők közel negyede alkoholista, méghozzá úgy, hogy az adatsorokban a 15 évestől idősebbeket egészen az aggastyánkorig beleszámítják. Ezzel pedig olyan, a közhiedelemben nagyivóknak tartott nemzeteket is megelőztünk, mint például a briteket, az íreket és még az oroszokat is. 

De a KSH adatait vizsgálva is egyre növekvő tendenciát látunk a legtöbb korcsoportban. Magyarország az egymillió alkoholista országa – szól a már-már szállóigévé vált kifejezés, Erdei Zsolt szerint pedig ennek fényében különösen érdekes, hogyan csapódnak majd le a trend hatásai hazánkban. „Én azonban bizakodó vagyok a piacot figyelve, és remélem, hogy ez is szerepet játszhat majd egy egészségesebb, mértékletesebb jövő előmozdításában.”

Filákovity Radojka

Források: ITT, ITT, ITT és ITT

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ Thomas Barwick