A LinkedIn az új Tinder – egyre többen használják párkeresésre a szakmaikapcsolat-építésre alkotott felületet
Míg pár évvel ezelőtt evidensnek tűnt, hogy a Tindert és a Bumble-t ismerkedésre, a LinkedInt a szakmai kapcsolatok építésére használjuk, mára elmosódtak a határok a kettő között. Olyannyira, hogy egyre több nő törli magát azért a felületről, mert elege van a kéretlen üzenetekből. Takács Dalma cikke.
–
Nem is olyan rég bejárta a netet egy mém, egészen pontosan egy négy része bontott kép, amelynek elemeit mindenki kicserélhette a saját fotóival. A „játék” lényege az volt, hogy rávilágítson: egyazon ember egészen más énreprezentációt választ, ha Facebook-, Instagram-, Tinder- és LinkedIn-profilt hoz létre. A vicces, ugyanakkor elgondolkodtató posztok vírusként terjedtek, és szinte mindenkinél ugyanúgy néztek ki – míg a linkedines keretbe jól szituált, megbízhatóságot sugárzó elegáns kép került, a tinderes fotónál a legvadabb bulizós, bikinis, mély dekoltázzsal és kockás hassal haknizó szelfik kaptak helyet. A jelenség – még ha a poén kedvéért a többség túlzó módon készítette is el a saját mémét – rámutatott: a különböző közösségimédia-platformok élesen elváltak egymástól funkciójukat tekintve, és a regisztrálók is más írott és íratlan etikettet követnek a használatuk során.
Nos, ha ma készülne el ez a mém, a végeredmény már talán egészen máshogy nézne ki. Az utóbbi időben ugyanis összemosódtak a felületek funkciói, és míg a Tinderen már barátságok és szakmai kapcsolatok is kötődnek, addig a linkedines üzenetváltásokban már nemcsak önéletrajzok, de pikáns fotók is gazdát cserélnek. A Passport Photo Online kutatása szerint a regisztrált nők 91 százaléka kapott már legalább egyszer flörtölő vagy szexuális töltetű üzenetet, a kéretlen üzenetek 31 százaléka pedig egyenesen privát üzenetben érkezett.
Amit a neten megengedünk magunknak, azt nem biztos, hogy a való életben is megtennénk
„A LinkedIn nekem jobban működik, mint a randifelületek – mondta el az Insidernek Sarah Miller író, aki az optimistább tábort erősíti a kérdésben. – Ha szeretnél egy picit szórakozni a szakmai életeden belül is, és szereted a hosszan tartó játékokat, a LinkedIn lesz a következő kedvenc randiappod” – írta saját tapasztalataitól.
Miller nincs egyedül az álláspontjával: posztja alatt több komment is beszámol a LinkedIn segítségével szövődött kapcsolatokról, sőt házasságokról, és az ottani ismerkedés egyik legfőbb előnyének nevezik a regisztrálók, hogy bárkinek írhatnak korlátok nélkül. Hiszen, míg a Tinderen meg kell várnod a kiszemelted reakcióját ahhoz, hogy párba álljatok, a LinkedInen előzmények nélkül ráírhatsz bárkire, és elhívhatod őt randizni.
Talán nem meglepő, hogy ezzel a kijelentéssel meg is érkeztünk a linkedines ismerkedés kritikájához is. Hiszen, míg sokak számára felszabadító a direkt üzenetek adta lehetőség, az érem másik oldalán ott a rengeteg kéretlen kontent, a határszabás és az önvédelem nehézsége is, amiket a pszichológusok az elektronikus önbizalom jelenségével magyaráznak.
„A munkahelyi flörtre vonatkozó társadalmi normák sokkalta szigorúbbak, mint azok, amik a privát üzenetváltásra irányulnak a szakmai oldalakon. Egy durva hasonlattal élve, ez épp olyan, mint az alkohol hatására megnövekvő önbizalom.
Az emberek az alkoholt közösségi kenőanyagként használják, hogy olyan dolgokat tegyenek és mondjanak ki, amelyeket józanul nem mernének vagy nem éreznének komfortosnak. Az online tér esetében ezt „elektronikus önbizalomnak” nevezzük – mondja el a témában Jennifer Lundquist, a Massachusetts Amherst Egyetem szociológiaprofesszora. Arról nem is beszélve, hogy a közösségimédia-platformok erős valóságtorzító hatással bírnak, tematikájuktól függetlenül. Míg a Tinderen sokszor csalókák a feltöltött fotók, és a regisztráltak sokkal gátlástalanabbul közelednek egymáshoz, mint a való életben tennék, a linkedines profilra a szakmai előrehaladásban preferált tulajdonságok filtere kerül fel. Tehát, míg a randiappokon szexibbnek, addig a szakmai appokon gyakran sikeresebbnek, vagyonosabbnak, tehetségesebbnek mutatják magukat az emberek a valóságnál – ezzel jócskán félrevezetve a többieket.
A LinkedIn is ellenzi a dolgot, de nem tud vele mit kezdeni
Az, hogy a LinkedIn mára már a szakmai élet mellett a magánéletnek is teret ad, érthető, ám ez nem jelenti azt, hogy elfogadható is lenne. Ezt így gondolja a LinkedIn kommunikációs csapata is, amelynek tagjai az Insider kérdésére elmondták: mivel szakmai platformként üzemelnek, véleményük szerint a regisztrálóik is szakmai lehetőségeket keresnek náluk, éppen ezért
nem tartják elfogadhatónak a kéretlen közeledés formáit. Irányelveik nem engedélyezik a tolakodó flörtöt, bókolást, párkapcsolati vagy akár házassági felkéréseket, szexuális jellegű közeledéseket, legyen szó kommentekről vagy privát üzenetekről.
És bár ez mind remekül hangzik, a gyakorlatban sajnos nehéz kordában tartani a regisztrálók tömegét. A korábban már idézett Passport Photo Online felmérése alapján a megkérdezett 1049 nő 32 százalékát hívták már randizni vagy kifejezetten szexelni, 30 százalékától kérdeztek intim, személyes információt, és 14 százalékuknak bókoltak számára kényelmetlen módon.
A kutatásból az is kiderült, hogy míg a nők fele szimplán ignorálta az üzenetet, és 17 százalék jelentette a felhasználót, nem kevesebb mint 74 százalék döntött úgy, hogy kevesebbet használja majd a LinkedInt vagy akár törli magát onnan.
„Meglehetősen sok olyan eset volt, amikor valaki túl messzire ment. Kényelmetlen ez a helyzet számomra, úgyhogy jobb, ha inkább magam mögött hagyom a LinkedInt egy időre” – írta a felmérés egyik résztvevője. A kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezettek 39 százaléka úgy gondolja, hogy a platformnak több energiát kellene fordítania a felhasználók edukációjára, 25 százalék szerint a felhasználási feltételeket kellene szigorítani, és 22 százalék gondolja úgy, hogy tiltani kellene a kéretlen üzenetek küldőit.
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images / Prostock-Studio; Canva