Edzők és sportszülők – Kinek mi a szerepe a pályán és a gyerekek körül?
Szerencsére egyre több gyerek sportol, és talán ezért is kiemelten fontos téma a sportszülők viselkedése. Legutóbbi írásunkra, ami a lelátóról bekiabáló szülőkről szólt, sok gondolat, vélemény, reakció érkezett. Ezek közül olvassátok el Doleschall Miklós írását, aki közel húsz évet dolgozott edzőként és sportvezetőként, és munkája során remek szülőkkel és kollégákkal találkozott.
–
Fel kell tennünk a kérdést: elvárható-e a szülőtől, hogy jó sportszülő legyen?
De lehet, hogy úgy helyes feltenni a kérdést: „miért is várjuk el a szülőtől, hogy jó sportszülő legyen?” A szülők többsége nem sportolt rendszeresen a saját fiatalkorában, és a gyerekek többségével is a testnevelő ismerteti meg a sportot, nem a szülő. Hogy mi a céljuk azzal, hogy a gyerekük sportol? Az esetek többségében ez kimerül abban, hogy „legalább addig se a telefonját nyomkodja”.
A szülők többsége nincs tisztában azzal, hogy amikor a gyerek sportolni kezd, akkor a sportszemélyisége is kialakul.
Ez csak azért vicces, mert a sportszemélyiség alapvetően szembemegy a gyerek addigi szocializációjával. Például amíg a család és az iskola konfliktuskerülő magatartásra tanít, addig a sport (pláne a küzdősportok) esetében ez szóba sem jöhet. Félreértés ne essék, nem azt állítom, hogy a sport lényege a konfliktuskeresés, de a talpon maradás, a kezdeményezés és az előrejutás nem megy konfliktuskerülő szemlélettel. Hosszasan lehet sorolni, hogy miben más a sportszemélyiség, és miként hathat pozitívan a sportoló gyerek felnőttkorára, de most szándékosan a konfliktuskezelést emelem ki, mert ez kapcsolódik a témához, és erre a későbbiekben vissza is térek.
Más világ
A lényeg, hogy amikor a gyerek belecsöppen a sportba, akkor szép fokozatosan azt tapasztalja, hogy ez a világ nem teljesen olyan, mint amiről eddig meséltek. Ez egyértelmű, hiszen a sport jobban hasonlít felnőttek világához, amit egyébként megpróbálunk minél tovább elmismásolni a gyereknevelés során. A sportolással viszont, ha úgy tetszik, kinyitjuk Pandora szelencéjét.
Olyan kérdésekre kellene választ adni, hogy milyen viszonyban van egymással a küzdelem és az emberség, vagy például: hol van a határ a versengés és a játék között.
Döbbenetes vagy sem, de nemcsak a kezdő sportoló nem tudja, hanem a szülők többségének sem evidencia, hogy pontosan mit is jelent a sportszerűség.
Somos Ákos egy korábbi cikkében szépen cizellálja, hogy milyen szülői magatartás-típusok jelennek meg a mérkőzéseken. Azt nem tudom, hogy létezik-e olyan, hogy „sportszülő”, vagy ez csak egy hétvégi epizódszerep, de az biztos, hogy ez egyfajta tudathasadásos állapot. Egyrészt a mérkőzés hevében a legszelídebb szülőből is előugorhat az anyatigris, másrészt, – mint szó esett róla –, a módszereit tekintve a sportnevelés alapvetően ellentmondásban van a gyerekneveléssel.
A sportszülői lét a szülők többségét egész egyszerűen felkészületlenül éri
Lehet, hogy ez így elsőre nyersen hangzik, de a „felkészületlent” úgy értem, hogy senki nem készíti fel őket. Nem elvárás, hogy a szülő tudja, miként kell viselkednie sportszülőként. Mint az élet minden területén, – kapaszkodók hiányában – könnyen születnek szélsőséges válaszok. Az egyik szülőtípus kiszáll a buliból, hátralép kettőt, ami megtisztelő bizalom az edző számára, de mégsem igazán jó, mert a szülői dicséret, a szülői vigasztalás és a szülői jó tanács nem pótolható. A másik véglet, amikor egy szülő félreértelmezi a sportnevelést, vagy ugyan érti, hogy miről szól, de nem az életkori sajátosságoknak megfelelően adagolja. Na, és itt elérkeztünk az edző szerepéhez.
Az edzőség egy szakma
Az edző pedig ugyanúgy pedagógus, mint a matektanár. Csak amíg a matektanár elsősorban a matekot tanítja meg, ne adj' isten, megszeretteti, és csak kisebb részben foglalkozik személyiségfejlesztéssel, addig a sportban pont fordítva van. Az edző először szeretteti meg a játékot, utána jön a nevelőmunka, és csak az idő előrehaladtával lesz egyre fontosabb magának a sportnak (és a győzelemnek) a megtanulása.
Persze lehet vitatkozni azon, hogy melyik pedagógusnak mi az ideális prioritási sorrend, és ez a kérdés sokszor filozófiai magasságokba törhet, de az biztos, hogy mind az edzőnek, mind a matektanárnak első számú feladata a gyermek védelme. És ez leginkább akkor van így, amikor egy szülő idiótán viselkedik, mert például felnőtt mérkőzések szurkolói mintáit utánozza.
„Egyesével ülnék le minden szülővel, akinek a kisiskolás gyereke sportol” – írta a fent említett cikkében Csiki Ingrid. Ez a mondat szinte hibátlan, azt leszámítva, hogy nem feltételes módban kellene használni, hanem egyesével le kell ülni minden szülővel, és tisztázni, hogy mivel jár a sportolás.
Ugyanis az edzőnek nemcsak a sportoló gyerek az „ügyfele”, hanem a szülő is.
A napnál is világosabb? Sajnos nem. Ahogy sok szülő hátralép kettőt, sok edző is távolságot tart. Mintha ezzel meg lehetne oldani bármit. Ugye, emlékszünk, a konfliktuskerülő szemlélet nem működik a sportban.
Az edző feladata tisztába tenni, hogy a sportszülői szerep mivel jár, és még az első verseny előtt elmondani, hogy mire lehet számítani, mi az elvárt szülői viselkedés a sportpálya mellett. Ahogy egy edzőkollégám és jó barátom mondta, a mérkőzés után „sajtótájékoztatót” kell tartani. Pedagógiai és sportszakmai kérdésekre kell válaszolni, még akkor is, ha ez nem mindig kellemes.
A szülők olyanok, amilyenek
Mindegyiket más rugó mozgatja. De ettől még a sportpályán az edző van otthon. Neki kell kezdeményezni, kommunikálni, együttműködéseket kialakítani, és mindent megtenni, hogy megteremtse a sportnevelés optimális feltételeit. Ha ezt a munkát egy edző jól elvégzi, akkor sokkal kevesebb hátráltató tényezővel kell számolnia. De ami még ennél is fontosabb, hogy a sportoló gyereknek támogató sportszülője lesz.
Doleschall Miklós