Monty Python megihlette a tanárt:

„A testvéremnek nekrológot kellett írnia a saját temetéséről 9. osztályban INFORMATIKA tagozaton… még csak nem is valami elvetemült művészeti suliban. Ha ez nem abszurd, akkor semmi.”

„»Egy kő élete« – általános iskola 7. osztály, földrajz.”

„Katolikus iskola, 4. osztályban (!) háromnapos erdei tábor első este fogalmazást kellett a gyerekeknek írniuk: »Milyen bűnöket követtem el a táborban?«”

„80-as évek, általános iskola 4. osztály, magyar nyelv és irodalom dolgozat (valami munkafüzetből): »A szülők elmennek otthonról, gyerekeknek le kell feküdniük. Hazajönnek a szülők, és rájönnek, hogy a gyerekek nemrég feküdtek csak le. Honnan tudták?« (A kölykök tévét néztek és a tévé hátoldala meleg volt, mert nem sokkal előtte kapcsolták ki.)”

„Általános iskola 5. osztály, német nemzeti népismeretből: Disznóvágás folyamata, kellékek, malacka részei.”

„Semmelweis Egyetem: Felsőoktatási ismeretek. A háromoldalas esszé témája: »Az egészségügyi szakdolgozók kapcsolati rendszere.« […] Öt e-mailt írtam, hogy adjon instrukciókat, azt írta, engedjem szabadon a fantáziám. Írtam mindent, a főorvos viszonyáról a CT-s főorvosnővel, a műtősfiú kapcsolatát az osztályos nővérrel… A mai napig nem értem, hogy kaptam elégségest. Azóta is gondolkodom, mire gondolhatott a tisztelt tanerő.”

„Luxemburg, 4. osztály: »Hogyan készültek az utak a Római Birodalom idején?« (ábrát is kellett rajzolni, öt réteg különböző matériáról). Mondjuk, egy biztos, a rómaiak tartósabb utat építettek, mint a Strabag (és társai) valaha, lehet, nekik kellene ezt a dogát megírniuk.”

„A magyartanárnőnk egyszer megfenyegetett minket, ha nem leszünk jók, akkor az »Én, a Duna« fogalmazástémát fogja adni. Jók voltunk.”

„Vendéglátósuliban töritétel a Túró Rudi története.”

„Nekem egyszer arról kellett írnom, hogy »miért szeretem az anyukámat«. Kábé nyolcéves lehettem.”

És erre a válasz:

„A fiamnak is volt ilyen. Többek közt írta: »Gyakran tartja rendben a lakást.«”

Ennek a fordítottja:

„Németország: »Mit utálsz a családodban?« Fogalmazás, 7. osztály.”

„Alsó tagozatban egyszer fogalmazást kellett írnunk az írásvetítőről. (Nem úgy általában, hanem arról a gyöngyszemről, ami a tanteremben volt.)”

„A lányoméknál általános iskola felső tagozaton az angoltanáruk az ő saját nyári nyaralásából íratott dogát a gyerekekkel. (Előtte fényképes beszámolót tartott belőle nekik.)”

Úgy tűnik, a nyelvvizsgatémakör sokaknak mumus, a Rigó utcában nem egy örökzöld feladvány fogant, íme: 

„Fordítástéma jöhet? »Hogyan fészkelnek a kuvikok a kiszáradt cseresznyefákon?«”

„Német középfokú feladata: »Hívja fel a szerelőt, hogy csöpög a csap, és megítélése szerint tömítőgyűrű-cserére lenne szükség.« (Tizenhat évesen is úgy gondoltam, nem kell nekem tudnom, mi baja a csapnak. Meg is buktam.)”

„Felsőfokú nyelvvizsgán angol szövegértési feladatként Jürgen Habermas A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozásáról szóló szövegét kellett értelmezni.” Magyarul is megizzasztott volna…

„A fogászati kezelés részei – német általános középfokú szóbeli nyelvvizsga, Rigó utca, 1999.” (ááááááá)

„Nekem szintén ’99-ben, szintén német, szintén Rigó utca, képleírás feladat: »Egy felnyitott motorháztető, és alatta az autó mindenféle alkatrészei« – jogsim sem volt még akkor.”

A biológia igenis lehet vicces:

„Általános iskola, 3. osztály: a ponty és a kárász összehasonlítása (5 pont), pár héttel később: a szarvasmarha és a racka marha összehasonlítása (szintén 5 pont). Hármas lett a dolgozata, itt vérzett el, sajnos nem tudta halálpontosan a különbségeket…” (Ez, mondjuk, érthető, hiszen a racka juh, nem szarvasmarha – a szerk.)

A történelemórák is emlékezetesek lehetnek, amennyiben efféle feladatokat kap az ember:

„A 72 magyar vármegyét be kellett vágni a központjukkal együtt, de nem csak felsorolás szintjén. Hetekig meredtünk a térképre, ugyanis a dolgozat egy vaktérképes teszt volt, a tanár úr mondott 15 megyét, amit be kellett rajzolni a vaktérképre (amin támpontnak csak a Duna meg a Tisza volt bejelölve, meg az országhatár) a várossal együtt, egy centiméter eltérés volt a megengedett. A tanár – akit amúgy imádtunk – állítása szerint azért vezette ezt be, hogy a 24 fős törifaktos csoportlétszámot csökkentse, hátha elmegy ettől valakinek a kedve (ez sose történt meg), de végül mindig megíratta azokkal is, akik nem voltak faktosok. Semmi értelme nem volt, de valamiért nagyon élvezte, hogy ezt adhatta a tanítványainak Mikulás-ajándékként. Az egészből annyi maradt meg, hogy Ugocsa vármegye központja Nagyszőlős, de hogy merre volt, ha agyonvernek se tudom megmondani már. Egyébként négyest kaptam.”

Tobzódnak időnként a technikatanárok is:

„Talán hatodikosok voltunk, amikor a tényleg nagyon aranyos tanár bácsink a fafaragás eszközeiből és használatáról íratott velünk dolgozatot technikaórán.”

„Általános iskola hatodik osztály, technikaóra: »A fröccsöntéses műanyaggyártás részletezése.«”

„Az atomerőmű működése ábrával (technikaérettségi tétel 1994-ből).”   

„Nálunk a csúcs a »Sorold fel a fatelep részeit!« című dolgozat volt, igazán hasznos tudnivaló egy tízévesnek.”  

Tovább is van, mondjam még? Énekóra, lalalala:

„6. osztály, ének: »Készíts egy festményt az Aidáról!« Mindkét gyerekem oda járt, mindkettő egyest kapott, pedig a másodikat már közösen kreáltuk otthon.”

Dolgozat tesiből? Igen!

„Nekünk gimiben testnevelésből kellett dolgozatot írnunk az olimpiákról. Vicces volt, hogy a tesitermet berendezték székekkel a dolgozatíráshoz.”

Végezetül kreatív exmagyartanár nagyi, ha elszabadul:

„Nyári szünetben pesztrálta az unokákat… délutáni feladat: fogalmazás. Címe: »Miért nem baszhatom szét a nagyi házát?«”

 Kurucz Adrienn