Mi mindent rejthet egy lámpabúra…
Múlt pénteken hivatalosan is megnyílt a Határtalan design kiállítás a Bálnában: tizenkét ország közel százötven dizájnerének munkái csodálhatók meg: textil-, ékszer-, tárgy- és enteriőralkotások. A kiállítás kurátorainak célja, hogy megmutassák a tervezői gondolkodásmód sokszínűségét: környezettudatos tervezői darabok mellett hi-tech, 3D-s nyomtatott és kézzel készült tárgyakat is felvonultattak. A modern technológia és a hagyományőrző alkotások találkozásával egy csodás dizájnkiállítást hoztak létre, újszerű nézőpontból mutatva be a lakberendezést és a formatervezést. Úgyhogy kapva kaptam az alkalmon, és néhány kollégának választottam a személyiségéhez passzoló tervezőt és dizájntárgyat. Szőcs Lilla írása.
–
Szentesi – Ladislava Repková lámpái
Amikor beléptünk a kiállításra, egyből kitűnt finom humorával Ladislava Repková szlovák tervező dizájnlámpája. Mintha csak a Mechanikus narancs című film egy díszleteleme lett volna. A fiatal alkotó a pozsonyi Képzőművészeti Egyetem hallgatójaként mindjárt egy ilyen merész darabbal mutatkozott be.
Ladislava Repková kreatívan játszik el a gondolattal, hogy mi mindent rejthet a lámpabúra. Míg itt a férfi fejére került, addig egy másik lámpatestnél egy éppen csókolózó szerelmespárra. Persze magát a csókot is csak finoman sejteti, ahogyan a két alak egymással szemben áll, miközben a lány lábujjhegyre állva pipiskedik. Magát a csókot már nem láthatjuk – eltakarja a búra. Finom, egyszerű és érzéki.
D. Tóth Kriszta – Kele Sára vintage bútorai
DTK-nak Kele Sára újrahasznosított vintage bútorait választottam. Talán kevesen tudják, de Kriszta volt az, aki annak idején levadászta a szuperkúl használt bútorainkat az irodába. Így került a tárgyalónkba egy hatalmas, fémvázas industrial asztal, rendszeresen használjuk a fotóinkhoz. Úgyhogy ha valaki, akkor ő mindenképp imádná Kele Sára újrahasznosított vintage bútorait.
Mindenkinek van legalább egy olyan rokona, akinek pont ilyen (volt) a komódja és a hozzá tartozó szekrénysora a nappaliban. A hetvenes–nyolcvanas évek formavilágához többgenerációnyi emlék tartozik, amit a bútorral együtt megőrizhetünk. Kele Sára eljátszott a gondolattal, hogyan lehetne felfrissíteni a sokak számára ismerős és kedves darabokat, egyúttal megőrizni a hozzájuk tartozó emlékeket is. Na, kérem szépen, így!
Csepelyi Adri – Agnes Lukacs ülőbútora
Új kolleginánknak egy román dizájnertől, Agnes Lukacstól választottam. Az alkotó korábbi bútorterveinél is feltűnik, hogy szeret játszani a térrel, geometriai elemekkel, mintákkal. Ezúttal nagyon egyszerű és letisztult formába öntött egy népi mintát.
Csepelyi Adriban is megvan ez a kettősség, amit ez az ülőbútor hordoz. Ő az a fajta lány, aki érdeklődéssel áll a tradíciókhoz, miközben ezerrel szívja magába a modern ingereket. Úgy pózol egy fonott virágkoszorúval a fején, mintha ez a világ legtermészetesebb dolga lenne.
Pont ezért választottam neki Agnes Lukacs újragondolt hagyományőrző, mégis modern darabját. Nem csodálkoznék rajta, ha már lenne is a nappalijában egy hasonló darab.
Gyárfás Dorka – Szöllősi Orsolya Petra ülőbútora
Szöllősi Orsolya formatervező diplomamunkájaként készítette ezt a csodálatos széket. Szakdolgozata folytatásaként mestermunkájában is a rugalmas mintázatok rejtélyét kutatta: hogyan tehetők a gyakorlatban is rugalmassá a szilárd anyagok. És milyen jól tette, mert valami elképesztően kúl tárgyat alkotott. Ülőbútora a Russell nevet kapta, ugyanis a bútor alakja egy harci pózt felvevő kutyát utánoz.
Nekem egyből filmkritikus kollégám jutott eszembe róla, Dorka ugyanis él-hal a stílusos darabokért. Látom magam előtt, ahogy ebben a székben ülve harciasan írja a kritikákat és publicisztikákat!
Fiala Borcsa – Radnóti Tamás lámpája
Nem titkolom, nekem az összes tárgy közül ez az alkotás tetszett a legjobban. Imádom, amikor valaki kellő kreativitással meghackeli a nagyáruházak bútorait, mint ahogy ezt Radnóti Tamás is tette.
Meglévő márkák berendezési tárgyaiból – például IKEA és Decathlon – alkotott egy újat. Itt például egy tízkilós tárcsából és egy IKEA lámpából lett állólámpa, a hozzátoldott áruházi címkén olvasható, milyen alkatrészekből áll, azokat hol és mennyiért szerezhetjük be.
Egyértelmű, hogy Fiala Borcsa az, aki kellőképp értékelni tudja az alkotó finom társadalomkritikáját, kreativitását és humorát.
Kurucz Adri – Helena Darbujánová ülőbútora
Noha rettentően materialista ember vagyok, de Kurucz Adri annyira bohém lírai lélek, hogy néha magam is kizökkenek tőle. Ha vele beszélgetek, még olyan megfoghatatlan, földöntúli dolgokról is simán el tudom képzelni, hogy léteznek, mint a lélekvándorlás. Adriról kétségkívül el tudnám hinni, hogy annak idején Woodstockban volt hippi, vagy hogy együtt bulizott XIV. Lajossal és az udvartartásával.
Amikor megláttam a cseh dizájner, Helena Darbujánová bútorát, beugrott Adri alakja, amint magazinokat lapozgatva elnyúlik ezen a kanapén – majd amikor egy izgalmas részhez ér, azt hangosan felolvassa a férjének, Robinak, és együtt röhögnek. A cseh dizájner múltidéző, nosztalgikus, bohém kanapéja nem is lehet másé, csakis Kurucz Adrié.
Szőcs Lilla