Kimenő Radival: Hallgass zenéket a sörözőből, vagy hagyd magad elkápráztatni az „ördög hegedűsének” játékától
Támogatott tartalom
A klasszikus zene olyan lelki töltetet nyújt, amire kevés dolog képes. Elmélyedni a zeneirodalom egy-egy mesterművében, amit a műfaj nagyjai tolmácsolnak, leírhatatlan, meditatív élmény. Számomra pedig, aki rendszeresen sír komolyzenei koncerteken, maga a megtisztulás is. A műfaj nagyjai most Veszprémbe érkeznek, hogy augusztus 2. és 7. között a város szülötte, a világhírű hegedűművész, Auer Lipót emléke előtt tisztelegjenek a róla elnevezett Auer Fesztiválon. Filákovity Radojka heti tematikus ajánlójában most a fesztivál programjából kínál nektek koncerteket, amiket kár lenne kihagyni.
–
A hegedű fenegyerekének játékát az életben egyszer hallani kell!
Egy erős kezdés mindent meghatároz! A veszprémi Auer Fesztivál nyitókoncertje pedig rögtön igazi szenzációnak ígérkezik, hiszen az a Sergej Krylov lép színpadra a Mendelssohn Kamarazenekarral, akit a világ öt legjobb hegedűművésze között tartanak számon. A zenészcsaládban nevelkedett Krylov mestere a hangszerének, szuggesztív, magával ragadó előadásmódja mással összehasonlíthatatlan, a technikája pedig egyenesen félelmetes. Amit a hegedűvel művel, azt látni-hallani kell!
Veszprémben egy egészen különleges művel, Csajkovszkij Hegedűversenyével lép színpadra, ami a zeneirodalom egyik legnépszerűbb, egyben legnehezebb versenyműveinek egyike – igazi lehetőség arra, hogy a szólista megcsillogtassa zsenialitását.
A mű további érdekessége, hogy magyar vonatkozása is van, hiszen a szerzője eredetileg Auer Lipótnak szánta, neki is dedikálta azt. Külön csavar, hogy Krylov maga is az Auer által alapított hegedűiskola neveltje, így számára is fontos személyes vonatkozással bír az augusztus 2-i koncert, amire ITT válthatsz jegyet.
Mi kell a frenetikus kamarazenéhez? Három zseniális szólista!
Fülei Balázs zongoraművész, Kováts Péter hegedűművész és Varga István gordonkaművész olyanok, akár a klasszikus zene három muskétása. Szólistaként és kamarazenészként is rendszeresen lépnek fel hazai és nemzetközi hangversenytermekben, és közösen jegyzik az évente megrendezett nemzetközi Echo Nyári Akadémiát. Így szinte magától értetődő volt, amikor 2016-ban a veszprémi Auer Fesztiválon megalapították az Auer Triót (a név értelemszerűen adta magát, főleg, mivel a világot a hegedűjével meghódító Auer Lipót kamarazenészként is legendás volt).
Repertoárjukban a zeneirodalom meghatározó műveit hallhatjuk, olyan zseniális komponisták darabjait, mint Haydn, Beethoven és Brahms, akiknek alkotásaival az Auer Fesztiválon is el fogják varázsolni a közönséget. A varázslat kifejezés ez esetben pedig cseppet sem túlzás: kamarazenélés közben ugyanis valami egészen fantasztikus energiák szabadulnak fel a szólisták egymásra rezonálásából, összjátékából. Jegyet ITT vásárolhatsz az augusztus 3-i koncertre.
Ha az „ördög hegedűse” játszik, a libabőr garantált
Én mondom, kevés olyan sokoldalú művész van, mint Roby Lakatos, aki a cigányzenétől a jazz, a swing, és a klasszikus műfajokon keresztül mindenben brillírozik. Egyedi stílusával és karakterével igazi világsztár alkat, aki még a Carnegie Hall és a Sydney Opera közönsége elé is bravúrosan csempészi be a magyar-cigány zenei kultúrát. Mindezt nagyon is modern, mai módon – ám megőrizve a zenei öröksége velejét.
A világ leghíresebb hangversenytermei után pedig ezúttal a veszprémi közönséget készül elkápráztatni szenvedélyes, virtuóz játékával.
Nem csoda, hogy Roby Lakatost – akit egyébként olyan világhírű mesterek mentorálták, mint Yehudi Menuhin és Stéphane Grappelli – az „ördög hegedűsének” nevezik; játékától ugyanis szűnni nem akaró libabőr lesz rajtad úrrá.
Augusztus 6-án a Mendelssohn Kamarazenekarral lép majd színpadra, a koncertjükre ITT válthatsz jegyet.
„Egy korsó sör – menüettel” – Hallgass zenéket a sörözőből!
Aki olvassa a heti tematikus ajánlóimat, az már tudhatja, hogy nálam kevés ember rajong nagyobb elánnal a sörért (persze, biztosan vagyunk még, de remélem, most elnézed nekem a költői túlzást). Nemrég Katona Csaba sörtörténésszel beszélgettem többek közt arról, milyen régre visszanyúló gyökerei vannak a sörgyártásnak Magyarországon, és milyen sztereotípiák kapcsolódnak a sörhöz.
De azt vajon tudod, hogy milyen zene szólt a barokk kor sörözőiben? Milyen zenékre mulattak, milyen zenékre táncoltak?
És hogyan játszhatták ezeket a zenéket, hogyan hangzott az általunk már csak kottapapírról megismerhető zenei anyag?
A Bjarte Eike norvég hegedűművész által alapított és vezetett Barokksolistene nemcsak keresi, de meg is találja a válaszokat ezekre a kérdésekre. Előadásaikban a tánc és a zene különleges módon találkozik, kivétel nélkül mind fantasztikus hangulatúak: a „Zenék a sörözőből” műsorukat hallgatva ott találhatod magad a XVII. századi, recsegős (és ragadós) padlójú angol kocsmákban, a vidám sörözős estéken. Jegyet ITT vásárolhatsz a különleges programra – én ki nem hagynám!
Újra hazánkba érkezik a csellista, akinek a munkatáborból a világ legnagyobb színpadaira vezetett az útja
A világ egyik legtehetségesebb csellistája, Mischa Maisky másfél évet töltött munkatáborban, ami miatt soha nem kaphatta meg konzervatóriumi diplomáját.
Ám a tehetsége annyira átütő volt már fiatalon is, hogy kora egyik legnagyobb zenésze, Msztyiszlav Rosztropovics vette szárnyai alá. Ő úgy jellemezte tanítványa játékát, hogy az „a költészetet és a tökéletes finomságot egyesíti óriási temperamentummal és briliáns technikával”.
Ő az a csellista, akinek expresszív előadásmódjáért mindenhol rajong a közönség, akinek a gyerekeiből is ígéretes művészek váltak (itt a bizonyíték arra, hogy a tehetség öröklődik), aki olyan hírességekkel állt már színpadra, mint Martha Argerich, és aki már az Auer Fesztivál 2015-ös indulásakor itt volt, és azzal az ígérettel távozott hazánkból, hogy még visszatér Veszprémbe. Ígéretét pedig most be is váltja, ami igazi öröm a közönség számára. A Mendelssohn Kamarazenekarral közös, augusztus 5-i koncertjére ITT válthatsz jegyet.
Filákovity Radojka
Kiemelt kép: Unsplash/Larisa Birta