Jól jártam, mert kevés költséges hobbim van. Ez nem választás, sokkal inkább szerencse kérdése: míg más az extrém sportba, az öltözködésbe, esetleg a ralizásba zúg bele, addig én kutyát sétáltatok, varrok meg a barátaimmal vagyok, és mivel se alkoholt nem iszom, se nem dohányzom, egész istenesen megússza a pénztárcám a hétvégi szocializálódást. Erre szükség is van, mert egy, de tényleg csak egy pénznyelő szórakozás nekem is jutott – ez pedig az utazás, amit noha nem űzök havi szinten, mégis fontos helyet foglal el a pénzügyekről vezetett füzetkémben.

És noha gyengébb napjaimon álmodozom digitális nomád életről, Dél-Amerikában töltött félévekről, kéthavi egy kiruccanásról, az inflációs krízis sajnos leránt a realitás talajára: bár mindig is a low-budget utazás híve voltam, az elmúlt években látványosan felszaladtak az amúgy fapados opciók árai is, és sokkal több matekozást igényel, hogy értelmezhető költségvetésből, ugyanakkor élvezhető minőségben tervezzem meg a kiruccanásokat.

Az elmúlt években szuper csapatunk verbuválódott erre: az ötös barátnőfogattal több vágyott európai úti célt kipipáltunk már, és minden szerénytelenség nélkül ki merem jelenteni: szerintem profivá váltunk költségoptimalizálás terén is. Összegyűjtöttem pár tapasztalatot, hogyan.

1. Az úti cél kiválasztása

Ha utazásról van szó, első blikkre két tényezőt szokás számba venni (és ezekkel érvel a legtöbb utazási iroda is): az útiköltséget, valamint a szállás árát. És bár tény és való, hogy ez a két leginkább szemmel látható – vagy legalábbis egyben kifizetendő – összeg, az ördög itt is a részletekben rejlik. Ha pedig nem azt nézzük csak, hogy a kedvenc fapados járatunk éppen milyen soha vissza nem térő ajánlattal csavarja el a fejünket, hanem azt is, hogy a szóban forgó út után összességében hogy áll majd a bankszámlaegyenlegünk, máris többtényezős a téma. Ehhez pedig érdemes átvenni pár, látszólag evidens kérdést: oké, hogy a repjegy olcsó, de vajon mennyire költséges az adott helyen való tartózkodás?

Lehetséges, hogy van olyan úti cél is a bakancslistán, amire megéri kifizetni a drágább repjegyet, mert a szállás és a mindennapok annyival olcsóbbak, hogy összességében jobban jövünk ki?

Aztán a szállásfoglalás: noha a belvárosi szállás garantáltan drágább lesz, mint egy külterületi, de vajon mennyit kell majd költeni a városon belül tömegközlekedésre, esetleg autózásra? Mi lesz a legfőbb kiadás a tervezett úton: múzeumlátogatást tervezünk (tehát a belépők), inkább kirándulunk (tehát az autóbérlés vagy a közlekedés), vagy a gasztrovonal játssza a főszerepet? Ha engem kérdezel, jobb, ha nem egy hirtelen szembejövő, látványosan alacsony repjegyár alapján döntesz.

2. Nem mindegy, melyik napra nézel repjegyet

A pénteki, valamint hétvégi repjegyek értelemszerűen drágábbak, ha viszont meg tudod oldani a keddi, esetleg csütörtöki utazást, súlyos tízezreket spórolhatsz. Emellett az sem mindegy, hányszor keresel rá ugyanarra a repjegyre. A mi taktikánk a következő: a baráti körünkből egy ember kinézi az elérhető ajánlatokat, megvitatjuk őket, és közösen döntünk, majd egy másik tag – akár inkognitóablakból – megvásárolja mindannyiunk repülőjegyét. Több alkalom volt, amikor nem egyszerre, hanem egymást követően szerettük volna megváltani a jegyeket, és bizony látható eltérések voltak az árak között.

3. Menjetek többen…

…és nem csak azért, mert sokkal jobb kaland, hanem azért is, mert költséghatékonyabb lesz az egész utazás. Oké, ehhez elengedhetetlen, hogy az utazótársaiddal meglegyen köztetek a kémia, hasonló ritmust diktáljatok, és adott esetben külön utakon járhassatok, ha viszont sikerül összeszervezni egy jól klappoló brigádot, sokat lefaraghattok a szállás, valamint (ha nem tömegközlekedtek) az autóbérlés költségéből. És noha több emberhez nagyobb apartmant kell bérelni, az a tapasztalatom, hogy így is kedvezőbb lesz anyagilag, mintha egyedül vagy ketten fizetnénk egy kisebbet. Elvégre, a hostelek is hasonló koncepció szerint működnek.

4. Vigyetek feladott poggyászban ételt magatoknak

Ez elsősorban akkor jó taktika, ha 1) a kinézett ország élelmiszerárai égbekiáltóan magasak; ha 2) csak pár napra mentek; és ha 3) az utatok első számú célja nem a kulináris kalandozás. Mind a három szempont érvényesült az izlandi utunk során, ahol ez a döntés életet (vagy legalábbis pénztárcát) mentett: az ország köztudottan nagyon magas árakkal operál, az éttermezés finoman szólva is úri huncutság egy magyar turista számára, és úgy, hogy öten megpakoltunk egy nagy poggyászt tartós élelmiszerrel, konzervvel és tésztával, 5 nap alatt fejenként maximum 10 ezer forintot költöttünk ételre és italra.

Nyilván a feladott poggyásznak is van ára, azonban az – pláne szétdobva – meg sem közelítette a kinti étkezés költségét, ráadásul még időt is spóroltunk azzal, hogy minden kirándulásunkra szendvicsekkel felszerelkezve, jóleső reggeli után indulhattunk. A poggyásszal egyébként az ételeken túl is érdemes trükközni.

Én általában az egy szál hátizsákos utazás híve vagyok, de ha az út időtartama megkívánja, van, hogy egy utazótársammal közösen veszünk egy bőröndnyi plusz helyet, és azt közösen pakoljuk meg.

Elsőre talán nem tűnik nagy kiadásnak a poggyászjegy, de ha oda-vissza számolsz, ne adj’ isten még át is szállsz vagy országon belül is repülsz, gyorsan megsokszorozódik az ára.

5. Ismerkedj a host a sister, a workaway és a couchsurfing oldalával

Bár sokan úgy tekintenek ezekre, mintha csak kollégistáknak való, atom kényelmetlen megoldások lennének, a valóság távolabb sem állhatna ennél. Sőt! Napjainkban, amikor a szó jó értelmében sikké vált a fenntarthatóság és a közösségépítés, különösen nagy szerepük lehet ezeknek a platformoknak a forrásaink kihasználásában. És amellett, hogy mindegyik kvázi ingyen szállást jelent, egyben remek lehetőségeket is ad. A workaway esetében arra, hogy fejleszd és kipróbáld magad egy korábban ismeretlen területen és közben beolvadj a helyi közösségbe. A host a sister keretén belül valakivel elcseréled a lakásodat, és amíg te nála üdülsz, addig ő is megöntözi a növényeidet, rendben tartja az otthonodat. A couchsurf pedig szuper arra, hogy még közelebbről megismerd a helyiek életét, és személyre szabott idegenvezetést kapj. Bár mindegyik választás esetében jól jön, ha szívesen kötsz új ismeretségeket, és nem csak kérsz, de kínálsz is, fontos látni: ezeket az oldalakat szigorúan ellenőrzik, a szállásadóidról rengeteg referenciát olvashatsz, a jó élmény pedig a kölcsönös bizalmon múlik.