A bátorság tánca: tarol a közösségi médiában a fiatal maori képviselő beiktatási beszéde
Igazi médiaszenzáció lett Hana-Rawhiti Maipi-Clarke, az új-zélandi parlament legfiatalabb, női képviselőjének beiktatási beszédéből. Hiába teltek már el hosszú hetek, a közösségi oldalakon még mindig tarol a haka, amivel a huszonegy éves Maipi-Clarke nyomatékosította fogadalmát, miszerint ő fogja képviselni a parlamentben Új-Zéland őslakosainak, a maoriknak a hangját. Szabó Anna Eszter írása.
–
Hana-Rawhiti Maipi-Clarke egy Huntly nevű kisvárosból származik, ahol egy māra kait — azaz egy közösségi kertet — üzemeltet, ami a helyi gyerekeket a tradicionális maramataka kertészkedésre, vagyis a maori holdnaptár szerinti ültetésre oktatja. Fiatal kora ellenére már cégtulajdonos, könyvet is írt, ami a csillagok és a Hold ismeretének fontosságára hívja fel a fiatalok figyelmét.
És minden idők legfiatalabb képviselője, aki bejutott az új-zélandi parlamentbe. Azt mondja, nem hatalmi ambíciók fűtik, hanem úgy véli, itt az ideje, hogy valaki képviselje a fiatal maori őslakosok jogait és igényeit. Márpedig a maori népesség nagyjából hetvenöt százaléka negyven év alatti, ezért különösen fontos, hogy valaki az ő szócsövük legyen.
Maipi-Clarke beiktatásának napján az volt az első dolga, hogy meglátogatta a parlamenti fényképfalat, ugyanis az első maori miniszter 1872-ben az ő egyik őse (egész konkrétan az ük-ük-ük-ükapja), Wiremu Katene volt.
De rajta kívül a nagynénje és a nagyapja is harcos képviselői voltak a maorik jogainak, szóval nyugodtan elmondható, hogy a politikai rátermettség és a küldetéstudat Maipi-Clarke vérében van, és elmondása szerint rengeteg erőt nyert abból, hogy megtalálta az őse fotóját a parlamentben.
Ennek az erőnek azóta milliók lehettek tanúi, hiszen elmondta szenvedélyes beszédét és előadta a maorik tradicionális táncát, a hakát.
De mi az a haka?!
A haka egy tradicionális maori harci tánc, erőteljes, ritmikus, stilizáltan erőszakos mozdulatokat tartalmaz, félelmetes grimaszokat, nyelvnyújtogatást. A mozdulatsorokat harci kiáltásokra emlékeztető kántálás kíséri, és mindezt a hagyomány szerint csoportosan adják elő.
A haka eredete egy maori legendából származik, ami szerint Tamanuitera napistennek és egyik feleségének, a nyarat megtestesítő Hineraumatinak született egy Tanerore nevű fia. A maorik a forró nyári napokon a „remegő levegőben” Tanerore anyját megidéző táncát vélik megjelenni. Ez a könnyed, gyors, remegő kézmozdulat minden haka alapja.
Régen csaták előtt az ellenség megfélemlítése volt a cél, de később már akkor is előadták, ha két törzs találkozott, ha vendég érkezett, vagy születésnapokon, esküvőkön, temetésen, sőt akár sporteseményeken is.
A legelterjedtebb haka a „Ka Mate”, amelyet 1820 körül egy maori törzsfőnök, Te Rauparaha komponált, de a nagyvilág számára csak akkor vált ismertté, amikor a huszadik század elején beépítették az új-zélandi nemzeti rögbicsapat, az All Blacks játék előtti rituáléjába. Ez az a haka, amit Maipi-Clarke is előadott a beiktatásán.
A Ka Mate szövege eredetileg így szól:
Ka mate, Ka mate
Ka ora, Ka ora
Ka mate, Ka mate
Ka ora, Ka ora
Tenei te, Tangata
Pu'ru - huru
Na'a nei tiki mai whaka-whiti te ra
A upane! Ka upane!
A upane! Ka upane!
Whiti te ra!
Hi!
Lefordítva pedig ezt jelenti:
Meghalok! Meghalok!
Élek! Élek!
Meghalok! Meghalok!
Élek! Élek!
Ez az ember
Aki elhozta a napot
És újra felragyogtatta
Egy lépés felfelé!
Újabb lépés felfelé!
Egy lépés felfelé,
Még egy…
Süt a nap!
Hol van a haka helye?
Nem ez az első alkalom, hogy a haka tánc végigsöpör a közösségi oldalakon.
2016-ban egy pár, Benjamin és Aaliyah Armstrong új-zélandi esküvőjéről készült egy végtelenül megindító videó, ami aztán bejárta a világot, és azóta már tizenöt millió megtekintésnél jár. Mivel a menyasszony maori származású, ezért nem volt kérdés, hogy haka is lesz a lagzin. Ám arra senki nem számított, hogy a táncot a vőlegény barátai is megtanulták, és váratlanul maga a vőlegény is becsatlakozott a csoportos előadásba, ezzel tisztelegve felesége őseinek kultúrája előtt. Aztán persze már majdnem mindenki, a menyasszony is beszáll. Láthatóan katartikus élmény lehetett ez minden résztvevőnek. Nehéz könnyek nélkül végignézni a videót, amiben a kultúrák, hagyományok olyan természetességgel olvadnak össze, hogy az egészen szívszorító.
Persze nem mindenki fogadja örömmel ezt az ősi hagyományt.
Maipi-Clarke elszánt jelenléte a parlamentben azért is különösen fontos, mert a maorik folyamatos jogtiprás áldozatai, sokan vadembernek titulálják őket, például a beiktatáson készült videó alatti kommentszekciókban is. A fiatal képviselő előadása egyáltalán nem járt maradéktalan elismeréssel, sőt komoly vitákat váltott ki, hogy van-e helye a hakának a parlamentben.
Annak a vitának, hogy minek van helye az országgyűlésen az is megalapozhatott, hogy 2021-ben egy maori képviselőt, Rawiri Waititit azért zárták ki a parlamentből, mert nem viselte a házszabályzat szerint a férfiaknak kötelező nyakkendőt.
Waititi a nyakkendőt „gyarmati huroknak” nevezte, és helyette egy nagy, zöld köves medált viselt a nyakában. Szerinte a kitiltása nem a nyakkendőről vagy a ház szabályzatáról szól, hanem arról, hogy a kultúrájukat nem fogadják el.
A kolonizáció és az ősi hagyományok megőrzése, életben tartása miatti súlyos konfliktusok számos helyen okoznak feszültségeket, de az őslakosok – legyenek bárhol a világon – mindig megmutatják, mekkora erőt képesek meríteni a történelmükből, a közösségükből. Maipi-Clarke előadása mindenkinek tanulságos és erőt adó lehet. Pláne a fiatal maori nők számára.
Források: ITT, ITT, ITT, ITT és ITT
Kiemelt képünk forrása: YouTube/ Re: News