HÉTSZER nagyobb a sérülés és a halál kockázata egy bekötetlen gyermek esetében! – Szabályok a gyerekszállító buszokon, amiket talán nem is ismersz
Nemrég egy ismerősöm mesélte, hogy a gyereke óvodás csoportjából kilencen jelentkeztek úszásra, ami nem lenne baj, csak éppen az első alkalommal egy kilencszemélyes busszal vitték őket az uszodába. Igen, kísérő pedagógussal és sofőrrel. Remélem, ti is érzitek, hogy nem jön ki a matek. Miután a szülők kiborultak, sikerült egy nagyobb buszt szerezni, és a probléma megoldódott. Itt egyértelmű volt, hogy ez így nem oké. De a legtöbb szülő maga sem tudja, hogy az óvodás gyerekeket, ha busszal szállítják, a legtöbb esetben kötelező bekötni. Felelőtlenség azonban nemcsak az intézmények részéről történhet (reméljük, egyre ritkábban), de néha a szülők is (túl) lazák, illetve nem elég jól informáltak. Éppen ezért közlekedésbiztonsági szakértővel vettük végig a gyerekek szállítására vonatkozó – szerencsére már elég szigorú – szabályokat. Tóth Flóra írása.
–
Kezdjük az alapoknál és a legkisebbeknél
Először is, mielőtt még a buszos közlekedés részleteiről szót ejtenénk, álljon itt a legfontosabb, kiemelendő információ:
HÉTSZER nagyobb a sérülés és a halálozás kockázata egy bekötetlen gyermek esetében, mint a megfelelő biztonsági rendszer használata mellett.
Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő összefoglalja, hogy a három év alatti gyerekekre mégis milyen más szabályok vonatkoznak a buszos közlekedésnél:
„A három év alatti gyermekek esetében nem kötelező a biztonsági öv az autóbuszon, akkor sem, ha egyébként az lenne, mert más kivételek is vannak. Az ő esetükben értelemszerűen azért nem megoldható a hagyományos biztonsági öves rögzítés, mert nem is tudnak úgy ülni az ülésben, hogy be lehessen kötni őket. Az ő biztonságuk a velük utazó felnőtt kísérő felelőssége, rá van bízva, hogy milyen segédeszközt alkalmaz.”
Távolsági buszon vagy bármilyen hosszabb utazás esetén ilyenkor érdemes az autóban is használható babahordozót igénybe venni a legkisebbeknél (ez körülbelül tíz kilóig jó), ezt lehet rögzíteni a buszokon általában előforduló kétpontos biztonsági övvel is, de azokon az üléseken, amelyek előtt nincs másik, ma már kötelező a hárompontos biztonsági öv.
Kötelező a biztonsági öv a buszokon is, kivéve…
2006 óta az egész Európai Unióban előírás a biztonsági öv használata az utasok számára, kivéve bizonyos eseteket. Pausz Ferenc elmondta a legfontosabb kivételeket:
„Néhány éve már nemcsak a biztonsági öv beszerelése kötelező a forgalomba helyezett buszoknál, de sok esetben a használata is.
Kivételt képeznek ez alól a lakott területen menetrendszerűen közlekedő autóbuszok, a lakott területen kívül közlekedő menetrend szerinti járatok, amelyek álló utasok szállítására alkalmasak
A járműveken jelzik is, hogy mennyi ülő és mennyi álló utas szállítására alkalmasak. Ezek mellett a korábban is említett háromévesnél fiatalabb gyermekek esetében nem kötelező a biztonsági öv. Az óvodás, iskolás gyerekeket szállító buszok nem esnek bele egyik kategóriába sem, tehát kötelező a biztonsági öv. Amellett, hogy biztonsági szempontból fontos, büntetés is járhat a használat mellőzéséért.”
Milyen feltételeknek kell megfeleli egy gyerekszállító busznak?
Korábban már írtunk róla, hogy a buszok műszaki állapota, a sofőr gyakorlottsága mennyire fontos tényező a sítáborba, kirándulásra induló csapatok biztonságos odajutásában, ez természetesen a városi közlekedés esetében sem elhanyagolható szempont. De vannak KRESZ-szabályok, amelyek nemcsak a buszra, de a többi közlekedőre is vonatkoznak a buszok kapcsán.
„A gyerekszállító autóbuszokon sárga táblával kell jelezni a gyerekszállító funkciót. Ez azért fontos, mert a legfrissebb szabályok szerint párhuzamos közlekedésre alkalmas úton, ha megáll a gyerekszállító busz, akkor a többi autósnak tilos elhaladni mellette, amíg a gyerekek kiszállnak. Értelemszerűen ezekben az autóbuszokban a biztonsági öv használata is kötelező, hacsak nem három év alatti gyerekekről van szó.”
A háromévesnél fiatalabb gyerekek esetében a nem menetrend szerinti járműveken kötelező a gyermekbiztonsági rendszer – ha a járműben nincs biztonsági öv, amivel rögzíthető a megfelelő rendszer, akkor egyszerűen nem lehet vele szállítani a gyereket.
Személyautóban egyébként kötelező a gyermekbiztonsági rendszer a legtöbb esetben még kisiskolás korban is, ezt a gyerekek mérete befolyásolja. Az autóbuszra azért vonatkoznak más szabályok, mert ott a legtöbb esetben úgynevezett kétpontos biztonsági öv az előírás, ami azt jelenti, hogy a gyerekek vállánál nem fut öv, ezért nem lényeges a magasság a védelem szempontjából.
Meddig kell extra szabályokkal számolni a gyerekeket illetően?
Három számot kell megjegyezni, ha az érdekel bennünket, hogy mekkora gyerekeknél kezdenek el „lazulni” a korábbi szigorú szabályok az autós közlekedésben:
- 15 kg fölött már engedélyezett a sima ülésmagasító a gyerekbiztonsági rendszer helyett, amennyiben a gyerek megfelelően rögzíthető biztonsági övvel (vagyis nem a nyakánál, hanem a vállánál fut az öv).
- A 135 centiméternél magasabb gyerekek autóban a hátsó ülésen mindenféle magasítás nélkül utazhatnak, ha megfelelően beköthetők a biztonsági övvel,
- 150 centiméter fölött pedig már az első ülésen is utazhatnak gyermekbiztonsági rendszer nélkül.
Ez természetesen a buszos közlekedésnél kötelező biztonsági öv témáját nem érinti, ott magasságtól függetlenül be kell kötni a gyerekeket és a felnőtteket is.
Ti mit a tapasztalatotok, nálatok megfelelően szállítják a gyerekeiteket az intézmények?
Tóth Flóra
A pontos KRESZ-szabályozást ITT találjátok meg – a buszos közlekedéssel kapcsolatban a IV. fejezetet olvassátok el. A gyermekbiztonsági rendszerekkel kapcsolatban ITT találtok információkat.
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/Blend Images – JGI/Jamie Grill