23 évesen szerzett világhírnevet a Vészhelyzettel, 53 évesen pedig ismét orvosi köpenyt öltött egy olyan sorozatban, amelynek már nemcsak főszereplője, hanem producere és írója is, és ami sok tekintetben ugyanolyan újítónak mondható, mint kultikus elődje. Noah Wyle a Vészhelyzet után tudatosan tartotta magát távol az orvosi szerepektől, hogy a Covid időszak hatására felismerje: mennyire fontos lenne ráirányítani a figyelmet az egészségügyi dolgozók túlterheltségére, mindennapi hősies munkájára és a rendszer súlyos hiányosságaira. Így született a Vészhelyzet Pittsburghben (eredeti címen: The Pitt), ami szinte az egész világot újra a képernyők elé szegezte. A nagy sikerrel futó sorozat első évadának záróepizódja április 10-én jelent meg a Maxon, ebből az alkalomból pedig Filákovity Radojka készítette el nektek Noah Wyle portréját.
–
Úgy vált a popkultúra részévé, hogy közben megőrizte önmagát
A 30 éves Vészhelyzetet – ami 1994 őszén debütált az amerikai, 1996-ban pedig a magyar nézők előtt – a tévétörténet egyik legnagyobb hatású sorozataként emlegetik a szakértők. Nem véletlenül. Olyan bepillantást adott ugyanis a sürgősségi osztály életébe, amilyet korábban még egyetlen kórházsorozat sem: a műfajban elsőként állította középpontba az akut ellátásban zajló harcot.
„A Vészhelyzet kapcsán valójában egy 50. évfordulóról is beszélhetünk, tekintve, hogy az alapkoncepciója már 1974-ben megszületett. A történetet az SBO-s (sürgősségi betegellátó osztály – a szerk.) élményei alapján írta Michael Crichton, aki 1969-ben diplomázott a Harvard orvosi karán” – mondta a sorozat 30. évfordulója kapcsán rendezett tavalyi konferencián dr. Nádasi Eszter médiakutató.
Bár kezdetben féltették tőle a nézőket, a sorozat végül 15 évadot élt meg, ezalatt több mint 120 Emmy-jelölést kapott – ezek közül 23-at díjra is váltott –, és meghatározó kulturális termékké vált. Nem mellesleg pedig olyan színészeknek robbantotta be a karrierjét, mint Julianna Margulies, George Clooney és többek közt a Carter dokit alakító Noah Wyle.
Utóbbi mindössze 23 éves volt a sorozat amerikai debütálásakor, a hirtelen jött óriási hírnevet pedig a Variety friss cikkében róla nyilatkozó John Wells, a Vészhelyzet egykori és az idén debütált Vészhelyzet Pittsburghben sorozat producere szerint irigylésre méltóan kezelte.
„Úgy dolgozta fel, hogy nyitott és kíváncsi maradt, és elérhető az emberek számára – ami nem mindenkiről mondható el” – mondta.
Kép forrása: HBO
Testközelből tapasztalta meg, milyen az egészségügyi dolgozók élete
Noah Wyle mindig is fontosnak érezte, hogy felhívja a figyelmet az egészségügyi dolgozók nehéz helyzetére: a túlterheltségre, a forrás- és emberhiányra, ami nem csupán a magyar, hanem az amerikai egészségügyben is égető probléma. A mai napig ő az egyik fő támogatója például a Doctors of the World nemzetközi non-profit szervezetnek, szabadidejének nagy részét a nekik, illetve a Human Rights Watch Council tagjaként végzett munkájának szenteli.
Minden interjújából süt: őszintén és mélyen tiszteli az egészégügyi dolgozókat, az irántuk való elkötelezettsége pedig nem véletlen. Wyle édesanyja ugyanis ápolónő volt, édesapja pedig villamosmérnök.
Három gyerekük közül a színész középsőként látta meg a napvilágot 1971. június 4-én, Los Angelesben (Wyle ma már egyébként maga is háromgyerekes apa). A szülei az 1970-es évek végén elváltak, az édesanyja pedig idővel újraházasodott.
Wyle már korán érdeklődést kezdett mutatni a színészet iránt: középiskolás gólyaként részt vett a Northwestern Egyetem Színházművészeti programjában, középiskolai darabokban szerepelt, sőt díjat is nyert egy általa írt előadásért.
Először Paul Bartel 1985-ös Eszelős Vadnyugat című filmjében tűnt fel, és az olyan kisebb-nagyobb sikerrel futó mozik után, mint például az Elveszett szívek (1991) vagy a Szving mindhalálig (1993) című musical – amiben többek közt Christian Bale és a Holt költők társaságából ismert Robert Sean Leonard mellett szerepelt –, jött a nagy áttörést jelentő Vészhelyzet.
Kép forrása: Warner Bros. Television
Mindörökké dr. Carter
A sorozat indulásakor a maga 23 évével Wyle volt a legfiatalabb színésztársai között, és az eredeti, induló szereplőgárdából ő maradt a legtovább a show-ban (2005-ben, a tizenegyedik évadban távozott – de a fináléra visszatért). A sorozatban nyújtott teljesítménye miatt az első öt évad mindegyikéért Emmy-díjra jelölték, ahogy SAG- és Golden Globe-jelöléseket is kapott.
Wyle a Vészhelyzetet követő évtizedek során számos filmben és sorozatban szerepelt, mégsem tudott kitörni az orvosskatulyából.
Annyira azonosították a szerepével, hogy rendre hozzá fordultak például, amikor valaki elájult a repülőjáraton, amelyen ő is utazott.
De a Variety róla készült cikkében egy régi anekdotát is felidézett a Vészhelyzetes időkből: George Clooney-val, Anthony Edwards-szal, illetve kisfiával, Bailey-vel és Eriq La Salle-lal egy forgatási napon orvosi jelmezben ugrottak be a Warner Bros. stúdiójával szemben lévő bárba. „Bailey félrenyelt egy sültkrumplit, és mi négyen teljesen bepánikoltunk. Végül egy pincér lépett mellénk, belenyúlt Bailey szájába és kihúzta a sültkrumplit, miközben az egész étterem négy orvosi köpenyes fickót nézett, akik úgy viselkedtek, mint a burleszkfilmek rendőrei.”
Anthony Edwards, George Clooney, Noah Wyle, Eriq L Salle – Kép forrása: Warner Bros. Television
Eközben azonban a cikkben arról is mesélt, hogy a Covid első hullámának idején, 2020-ban az Instagramon keresztül számtalan üzenetet kapott orvosoktól. Voltak, akik egyszerűen csak megköszönték neki a Vészhelyzetben nyújtott alakítását, ami abban inspirálta őket, hogy az orvosi pályát válasszák, de a legtöbb üzenet ezzel szemben kétségbeesett volt. Attól visszhangzott, hogy az egészségügyi dolgozók milyen kiszolgáltatott helyzetben vannak – és hogy senki nem meséli el az ő történetüket.
„Olyasmiket írtak, hogy »Carter, hol vagy?« (...) Nagyon nehéz idekint’” – mesélte a Varietynek. És hiába tartotta magát tudatosan távol a Vészhelyzet után az orvosi szerepektől – olyannyira, hogy még állatorvos karaktert sem akart alakítani –, „akkor jött a felismerés, hogy újra felhasználhatnám Cartert, hogy kifejezzem, amit most érzek.”
30 évvel később ismét sztetoszkóppal a nyakában
Wyle-ék tehát a Covid időszaka alatt, és annak apropóján kezdtek el abban gondolkodni, hogy talán érdemes lenne egy új kórházi sorozatban beszélni az egészségügyi rendszer hőseiről és az ő mindennap vívott szélmalomharcukról.
„Ezek az emberek annyit áldoznak másokért, és őrület, hogy megkérdőjelezik a szakértelmüket. Őrület, hogy még mindig nem tudunk egyetérteni abban, hogy a maszkok csökkentik a betegségek terjedését. Hogy még mindig nem ismerjük el: a védőoltások fontosak a betegségek visszaszorításában. Egyszerűen őrület, hogy itt tartunk. Ezért akartam csinálni egy olyan sorozatot, ami újra fókuszba hozza az orvosi tényeket” – mondta.
Kép forrása: Warner Bros. Television / HBO
Bár a sorozat a Vészhelyzethez hasonlóan egy olyan sürgősségi osztályon játszódik, ahol az elemekkel való harc és a túlterheltség állandó, igyekeztek elemelni a kultikus sorozattól (csak a magyar címe lett ennyire áthallásos), ez pedig nem véletlen.
Bár Wyle Carter doki történetét szerette volna eredetileg tovább mesélni a Vészhelyzet több egykori alkotóját bevonva, ez az ötlet végül nem valósulhatott meg, Crichton jogutódja – az özvegye – elkaszálta (majd később be is perelte az alkotókat – többek közt Wyle-t – és a Warnert a Vészhelyzet Pittsburgben miatt, ami szerinte másolja Crichton sorozatát).
Wyle elhatározása azonban, hogy újra reflektorfénybe helyezze az egészségügyi dolgozókat, nem csökkent, és meglepetésére a streamingszolgáltató óriás, a Max, akikkel korábban egyeztetett Carter doki történetének újraélesztéséről, továbbra is szeretett volna egy orvosi sorozatot készíteni vele – még akkor is, ha nem dr. Carterként szerepel benne.
Miután 2023 őszén véget ért Hollywoodban az írói sztrájk, a stáb gyorsan összerakott mindent, ami a Vészhelyzet Pittsburghben gyártásához szükséges volt, és 2024 júliusában már el is kezdődtek a forgatások, a sorozat pedig idén januárban debütált.
15 órás műszak, valós időben
„Az SBO-s munka tényleg olyan, mint egy csatamező: folyamatosan történik valami, és magas ingerelárasztás alatt vagy orvosként. Így ott dolgozni nemcsak lelkileg megterhelő, de akár súlyos addikciót is jelenthet – olyan, akár a drog” – ezt még dr. Spányik András orvos, pszichoterapeuta mondta tavaly, a már említett konferencián, és a szavai tökéletesen leírják a Vészhelyzet Pittsburghben által bemutatott világot is.
Wyle nemcsak az egyik főszereplője – dr. Michael „Robby” Robinavitchot alakítja – a sorozatnak, hanem producere és írója is, a 15 részes széria pedig formabontó módon 15 óra eseményeit mutatja be valós időben (egy-egy epizód egyetlen helyszínen, egyetlen órában történik, ugyanazon a napon). A forgatás is időrendi sorrendben zajlott, ami nagyon ritka az iparágban.
A Vészhelyzet Pittsburghben nyers őszinteséggel mutatja be a sürgősségi osztályon dolgozók túlterheltségét, napi problémáit, az ott szerzett lelki traumáikat. Emellett számos más társadalmi problémára is ráirányítja a figyelmet: így az eutanázia kérdésére, a forrás- és munkaerőhiánnyal küzdő egészségügyi rendszerre, a Covid lelki traumáinak feldolgozatlanságára és többek közt a fentanil terjedésére is.
Koncepcióját tekintve abszolút újítónak számít, a nézők mellett pedig a kritikusok elismerését is kivívta. És, ami Noah Wyle-t illeti: szinte egy emberként viszi a hátán az egész sorozatot. Nem hiába, a téma szívügye, az orvosi köpeny pedig épp emiatt már nem skatulya számára, hanem eszköz az általa fontosnak tartott ügy felhangosítására.
Félelmetesek, jóságosak, diktatórikusak, betegközpontúak, gyöngédek, szerelmesek, erősek, szexszimbólumok és pszichopaták... ilyennek látja a film- és tévétörténet az ápolókat. Ők itt heten a legmeghatározóbbak – szerintünk. És szerinted?
Amikor egy világsztár exkluzív interjút ad, az ember sok mindenre számít… de ilyen elképesztő nyíltságra és természetességre nem. Julianna Margulies színész D. Tóth Krisztával beszélgetett gyerekkori traumákról, szülői minták felülírásáról, (ön)bántalmazásról, otthonkeresésről és megbocsátásról. Nem mindennapi találkozás volt!
„Háromra emeljük! Egy, kettő, három!” „Szívást kérek!” „Fibrillál!” „Hol a fenében van Carter?!” Anna Eszter a chicagói sürgősségi osztály nosztalgiavonatán száguldozik.
Ma 57 éves Julianna Margulies, a Vészhelyzet sztárja. Ebből az alkalomból D. Tóth Kriszta korábbi, exkluzív interjúját hoztuk el nektek, amelyben a színésznő elképesztő nyíltsággal beszél gyerekkori traumákról, a szülői minták felülírásáról, (ön)bántalmazásról, otthonkeresésről és megbocsátásról.
A tévétörténet egyik legnagyobb hatású sorozata kétségkívül a Vészhelyzet, ami 30 éve, 1994 őszén debütált az amerikai nézők előtt, 1996-ban pedig a magyar közönséghez is eljutott. Olyan bepillantást adott a sürgősségi osztály életébe, amilyet korábban még egyetlen kórházsorozat sem: a műfajban elsőként állította középpontba az akut ellátásban zajló harcot.
Egyre több fiatal nő és férfi éri el a húszas, harmincas, sőt negyvenes éveit úgy, hogy még sosem volt párkapcsolata. A Z generáció tagjai egyre szkeptikusabban tekintenek a romantikus szerelemre: gyanakvóak, óvatosak, vagy egyszerűen nem hisznek már benne? Vajon lehet boldog, egészséges felnőtt az, aki kimarad az első szerelmek viharából?
Szabados Ági és Steigervald Krisztián nosztalgiáznak, máglyarakást sütnek és közben arról beszélgetnek, hogyan alakult át a konyha szerepe a generációk életében.