A Fekete-erdő klinikától a Vészhelyzetig – Az ápolók 7 arca
196 éve született Florence Nightingale, a modern nővérképzés és betegellátás szülőanyja. Az iránta való tiszteletből a mai napon ünnepeljük az ápolók nemzetközi napját is. „Furcsának tűnhet ezt kijelenteni, de a legelső követelmény egy kórház iránt az, hogy ne ártson a betegnek” – mondta Florence, akinek azonban nemcsak a színvonalas és emberséges ellátást köszönhetjük, de egy olyan figurát is, aki számtalan írót, rendezőt ihelett meg. Kit romantikára, kit pedig rettegésre inspirálva. Fiala Borcsa írása.
-
Íme, a film- és televíziós művészet hét legkiemelkedőbb nővére. Szerinted kihagytam valakit?
1. Hana (Az angol beteg)
Kevés olyan elkötelezett ápoló akad, mint Hana, aki hátramarad a világháború által sújtott romos toszkán kolostorban, hogy a magatehetetlen, felismerhetetlenül összeégett betegét ápolja. Juliette Binoche zseniális érzékenységgel adja vissza a mosolygós, tettre kész nővér figuráját, aki még az embertelen körülmények között is képes békés otthont teremteni.
2. Ina Galušková nővér (Kórház a város szélén)
Az 1970-es évek végén minden magyar tévénézőt a fotelhez ragasztott a ragyogó csehszlovák sorozat. Sikeréhez bizonyára hozzájárult a gyönyörű, ámde félénk és szerény nővérke, akinek – minő meglepetés – a bori kórház sármos (ámde nős...) Blažej doktorával alakult ki gyöngéd viszonya. A szépségesen naiv ápolónő (és az őt játszó Andrea Čunderlíková) igazi szexszimbólummá vált annak idején.
3. Mischa (A klinika)
A Fekete-erdei kórház ötletét a csehszlovák sorozat ihlette, sikerében pedig nem maradt el kelet-európai elődjétől. Elke, Ina és Hildegard főnővér mellett feltétlenül meg kell említenem a békeszerető, mosolygós Mischát is, főképp azért, hogy megmutassam, az ápolás nem kizárólag női szakma.
4. Carol Hathaway (Vészhelyzet)
A bongyori hajú főnővér is ráerősített arra a sztereotípiára, miszerint szíve legmélyén minden nővérke a dokikra bukik. (Őszintén, ki hibáztatja őt, ha az a bizonyos doki nem más, mint George Clooney?) Carol hat éven át tipródott a „se veled, se nélküled" viszonyában, míg meghozta a nehéz döntést: a karrierjét feláldozva inkább doktornéként tengeti tovább az életét. Julianna Margulies színésznő megcsinálta a Vészhelyzettel a szerencséjét, hogy aztán legközelebb, a Férjem védelmében című sorozat karakán ügyvédnőjeként még nagyobbat szakítson. (Arról nem is beszélve, hogy ezúttal a sármos Doug Ross helyett a Mr. Big szerepéből is ismert Chris Noth ambiciózus oldalbordájaként tündökölhetett. Vannak keserű sorsok és nehéz pályák, tudom.)
5. Abby Lockhart (Vészhelyzet)
Carolt a népszerű kórházi sorozat másik üdvöskéje, Abby követte. Igazi elkötelezett ápolónőként a munkája mellett ugyan elkezdi az orvosi egyetemet, de végül mégsem cseréli le a rózsaszín köpenyt fehérre, mert rájön, orvosként képtelen lenne arra a személyes kapcsolatra a betegeivel, amit nővérként annyira szeret és fontosnak tart. De a közhely őt sem kerüli el, Abby-nek is az orvosok a gyengéi. Ráadásul ő rögtön kettővel is összeszűri a levet. (De megint nem én leszek az, aki emiatt ráveti az első követ.)
6. Annie Wilkes (Tortúra)
Annie Wilkes személyesíti meg a nővérkék éjsötét oldalát. Stephen King rendkívül hatásosan mutatja meg, mi történik, ha a sebesült, magatehetetlen ember ki van szolgáltatva az érzelmileg enyhén szólva is instabil ápolójának. A félelmetesen zseniális alakításért, ami miatt soha többé nem fogsz tudni ugyanúgy nézni egy fecskendővel felszerelkezett nővérkére, Kathy Bates Oscar és Golden Globe-díjat is kapott.
7. Főnéni, azaz Ratched főnővér (Száll a kakukk a fészkére)
Ratched főnővér is a kegyetlen ápolónők táborát erősíti, aki nemcsak jéghideg viselkedésével, de elektrosokkal és kényszergyógykezeléssel is sakkban tartja a gondjaira bízott betegeket, diktatórikus rendet tartva az elmeosztályon. Szegény Jack Nicholson legnagyobb bánatára...
Fiala Borcsa
GIFek: ITT, ITT, ITT, ITT, ITT
Kiemelt képünk forrása: Wikipedia/ National Portrait Gallery, London