Misia Butler épp történelmet ír Kaineusz szerepével a Kaosban
A világ tetemes része egy emberként rajong a Netflix nemrég megjelent Kaos című sorozatáért (Dián Dóri ITT írt róla), amiben a görög mítoszokat gondolták újra. A történet egyik főszereplője a Kaineuszt alakító Misia Butler, aki transz férfiként először formál meg hősszerelmest a vásznon. Minden vele készült interjúban hangsúlyozza: már gyerekkora óta rajong a görög mitológiáért, Kaineuszért pedig – akivel annak idején egy tanára ismertette meg – különösen. A színész még tinédzserként bújt elő, történeténél pedig ékesebb példa nem is lehetne arra, hogy nem csak a mitológiai alakoknak van elrendelt sorsa. Filákovity Radojka portréja.
–
Misia Butler sorsába van írva, hogy színész legyen
Nagy szavak ezek, de mégis mi mással lenne magyarázható, hogy miután a londoni tinédzser transznemű fiúként coming outolt, és jelentkezett a Gendered Intelligence nevű szervezet színészképzésére, a bejutása azon múlt, hogy valaki az utolsó pillanatban kiesett a jelentkezők sorából? 15 évesen pedig épp ez a képzés – meg persze a hatalmas tehetsége – vezette el az első komoly munkájáig, amit a Baleseti sebészet (angolul: Casualty) című kultikus brit kórházi sorozatban kapott.
„A lehetőség a semmiből bukkant fel számomra, és rengeteg oka van annak, hogy miért nem kellett volna megkapnom azt a szerepet, de nagyon sorsszerű volt, hogy mégis megtörtént, és azóta is olyan, mintha ezt a sorsot követném” – mondta.
Bár ezt követően szerepelt a nálunk is népszerű Doktorokban, valamint olyan alkotásokban is volt látható, mint A törvénytelen fiú és az ördög sorozat, illetve a Jók és Rosszak Iskolája című film (valamint különböző színdarabokban), az igazán nagy ugrást Kaineusz szerepe hozta el neki a Netflix Kaosában.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A beteljesült álom
Ez a szerep pedig mintha mindig is rá várt volna. Iskoláskora óta rajong ugyanis a görög mitológiáért, különösképp ezért a mitológiai alakért, akit az egyik első transz irodalmi hősnek tartanak, akinek a történetét papírra vetették. A mítosz szerint Kaineusz Elatus lánya volt, aki, hogy megvédje magát a szexuális zaklatásokkal szemben, férfivá változott – az ő történetére annak idején a tanára hívta fel a tinédzser Misia figyelmét, aki azóta tekint saját hőseként is Kaineuszra.
„Emlékszem a pillanatra, amikor a tanárom mesélt róla: már akkor úgy éreztem, emiatt örökre a lekötelezettje leszek. Mert azt hiszem, jól tudta, mit csinál, amikor megismertette velem ezt a karaktert, és ezzel arra ösztönzött, hogy még sok más queer alakot fedezzek fel ezekben a történetekben. Rengeteg van belőlük. A gender sokféleképpen való megélése nagyon is jelen volt az ősi mítoszokban” – mondta egy interjúban.
Majd felidézett egy jelenetet is, ami iskoláskorában különösen megragadta őt Kaineusz mitológiai történetében: abban a hős kentaurokkal küzd meg, akik nem fogadják el Kaineuszt annak, aki. Nőnek nevezik, és azt mondják, nem harcolhat velük, férfiakkal, tekintettel arra, minek született. Kaineusz azonban nem hagyja magát letörni, visszavág és győz. „Annyira biztos abban, hogy ki ő, és azt hiszem, ez átjön a sorozatból is. Sok mindenen megy keresztül, és a transzneműsége nagyon fontos a története szempontjából, de azt hiszem, van egy nagyon természetes, erős önérzete, amit rendkívül szépnek találok.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy Misia úgy érzi, a Kaosszal elérte a karrierje csúcsát. Ez pedig nem csak pozitív érzésekkel tölti el. „Kicsit aggódom, hogy bármi más felülmúlhatja-e ezt az élményt.” A sorozatbéli teljesítményét elnézve azonban szinte borítékolható, hogy még sok remek szerep vár rá.
Kaineusz önmaga felszabadításában is segített
Misia azt mondja, színészként minden jól megírt karakterrel kapcsolatban úgy érzi az ember, hogy egy része tükröződik benne vissza. Így van ez számára Kaineusz szerepével is, ami a világhíren túl valami többet is elhozott neki: a bizonyosságot és a felszabadulást.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Misia ugyanis sosem gondolta volna, hogy transz színészként valaha eljátszhatja a romantikus hős szerepét – erre a lehetőségre pedig a magánéletében sem számított.
„Sokáig nem hívtam el senkit randizni, nem beszéltem olyan emberekkel, akikhez vonzódtam, mert azt gondoltam: ők sosem fognak úgy tekinteni rám – miért is tennék? Én nem létezem abban a szférában, ahol ők vannak.”
Kaineusz romantikus hősként való ábrázolása a sorozatban azonban új perspektívát nyitott számára ebben a kérdésben, és nagyon reméli, hogy másoknak is fog. – „Úgy gondolom, hogy a Rüdivel (Aurora Perrineau) folytatott romantikus cselekményszál a hozzám hasonló embereket is ebbe a már említett szférába helyezi.”
A görög mítoszok – amik az ő megfogalmazása alapján tele vannak queer történetekkel –, illetve maga a sorozat szerinte képes arra, hogy szélesebb körben elfogadást hozzon, épp azért, mert természetes módon ábrázolja az emberi sokszínűséget. Ehhez azonban másra is szükség van. „Ha az emberek képessé válnak a kedvesebb, nyitottabb, empatikusabb hozzáállásra, az a legjobb módja a változás, a tanulás és a megértés elősegítésének.”
A világ ezerféle, és az lenne a természetes, ha egyre többet láthatnánk a színeiből
Amikor arról kérdezik, mi a véleménye a transz férfiak láthatóságáról a vásznon – tekintve, hogy a transz közösséget eddig inkább a transz nők képviselték a különböző alkotásokban –, azt mondja, ez egy nagyon kényes, sokrétű téma, és bár a transz férfiak reprezentációja meglehetősen elhanyagolt volt korábban a filmiparban (is), ma már Misia szerint látni előremutató példákat, legyen szó Elliot Page-ről vagy Lio Mehielről.
A színész azt mondja, nekik köszönhetően ő is nagyobb biztonságban és komfortosabban érzi magát a tekintetben, hogy amikor színre lép, akkor egy olyan közösség tagjaként teszi, amely – mégha kevéssé ugyan, de mégis – láttatva van, és nem csupán egyetlen személyként, akinek egy egész közösséget kell képviselnie. „Mert egy ember vagyok csupán a közösségből, akinek a tapasztalatai nagyban különböznek a társaiétól” – mondta.
Bár örül, hogy változást tapasztal a reprezentáció terén, a legfontosabb szerinte mégis az, hogy valójában ki meséli el ezeket a történeteket. Misia pedig hálás a Kaos alkotóinak, amiért egy ilyen érzékenyen, árnyaltan megírt, és a fő történetszálba természetesen integrált karaktert alakíthat, akinek a megjelenítése nem csúszott át a tokenizmusba. Ahogy ő fogalmaz: a cél a láttatás volt, és nem a kihasználás.
„Charlie (Covell, a sorozat alkotója – a szerk.) nagyon jól bánik ezzel a karakterrel, akinek a transzneműsége be van ágyazva a történetbe, de nem olyasvalami, ami az egész karakterét leuralja. […] Nem ez az egyetlen aspektusa a személyiségének, ami láttatva van. […] Az alkotók nagyon jó munkát végeztek azzal, hogy gazdag, bonyolult karakterként alkották meg – aki történetesen transz.”
Misia úgy látja, a queer történetmesélés jövője egyre árnyaltabb és sokszínűbb irányba mutat, az ehhez való hozzájárulást pedig ő maga is folytatni szeretné. Mert ahogy mondja: a queer fiatalok számára egyszerűen csak az, hogy látnak magukhoz hasonló karaktereket a képernyőn sokféleképpen ábrázolva – szerelmesekként, harcosokként, apákként, fiúkként –, óriási dolog, ami abban segít, hogy ők is egy nagyobb egész részének érezhessék magukat. A következő fontos lépés pedig szerinte az lenne, ha nem csak fehér és testileg ép queer emberek történetei lennének láttatva a vásznon és a sorozatokban. De ez már egy másik történet.
Források: attitude.co.uk, 1883magazine.com, manabouttown.tv, thequeerreview.com, uk.news.yahoo.com, countryandtownhouse.com
Kiemelt képünk forrása: Netflix