Rita Ora: aki várat épített egy elképzelt karrier romjain
A Campus Fesztiválra érkezik a brit–koszovói albán énekesnő
Támogatott tartalom
A debreceni Campus Fesztivál egyik idei sztárfellépője a brit-koszovói-albán Rita Ora, aki az utóbbi másfél évtizedben vagy tizenöt olyan slágert jegyzett, amit nem lehetett kirobbantani a rádiókból, de remixeiket a tánctérről sem. Ha azonban megnézzük az időrendet, azt látjuk: a kiemelkedően sikeres időszakokat hosszabb szünetek tagolják. Közben persze Rita Ora nemhogy nem tűnt el, de szó szerint mindenhol ott volt a főműsoridős tévéműsoroktól a fehérneműreklámokig. Mindenre megvan persze a magyarázat – még ha megdöbbentő is. Csepelyi Adrienn írása.
–
Honnan a név?
Rita Ora 1990-ben született Pristinában, koszovói albán család gyermekeként. Eredeti neve Rita Sahatçiu – ez utóbbi órásmestert jelent, mivel felmenőinek ez volt a foglalkozása. Az Ora művésznév erre utal, s egyben segít abban, hogy viselője könnyebben beazonosítható legyen. Alig volt ugyanis a kis Rita egyéves, amikor a család, a rendszerváltozás környéki forrongó Balkánról Nagy-Britanniába emigrált. 2012-ben pedig már az egész világ tudta, ki az a Rita Ora.
Ehhez azonban nem vezetett egyenes és sima út.
Tényleg csak ennyi? Nem!
Rita Orának 2023-ban jelent meg a legújabb nagylemeze, így biztosan friss show-val köszönti majd itteni rajongóit a Campus Fesztiválon. Azonban, ha kicsit tüzetesebben megvizsgáljuk a diszkográfiáját, különös dolgokat látunk.
Például meglehetősen szokatlan, hogy egy olyan előadónak, aki az első pillanattól a rádióslágerek szegmensét célozta meg, mellette pedig a világhírű DJ-producerek remixeire épített, csupán három nagylemeze jelenjen meg 12 év alatt.
Ez az a terület ugyanis – különösen, amióta a közösségi média letarolta a világot –, amelyen elengedhetetlen a folyamatos megújulás, hiszen őrült gyorsasággal váltakoznak a toplisták élén és a rádiók lejátszási rotációjában a dalok. Aki nem jön ki évente legalább egy nagy durranással, az könnyen a süllyesztőben találja magát még akkor is, ha előző évben még ő volt az első számú bulihimnusz-felelős.
Nos, a valóság az, hogy Rita Ora ennél jóval több számot készített az utóbbi 15 évben – csak épp nem engedték, hogy ezek a dalok megjelenjenek.
Az pedig, hogy ma is itt van és sikeres, a legfőbb bizonyítéka annak, hogy mennyire elkötelezett és kitartó művészről van szó.
De mi történt pontosan?
Rita Orának már a kezdeti lépéseinél is mindig ott volt valami zeneipari megmondóember, aki jobban tudta, mit kellene tennie. Hiába jutott be ugyanis az Eurovízió brit válogatóműsorába, menedzsere (az Elie Gouldinggal és Jessie J-vel is dolgozó Sarah Stennett) azt mondta, mégse fusson neki a viadalnak, mert szóló előadóként nem tesz jót neki, ha ezzel azonosítják a nevét. Hogy ebben igaza volt-e a Stennettnek, azt nem tudjuk már meg soha teljes bizonyossággal – Rita Ora ugyanakkor mégiscsak fellépett az Eurovíziós Dalfesztiválon: sztárvendégként, a Fatboy Slimmel közös Praise You-feldolgozással.
Ez tulajdonképpen egyfajta beérkezésnek, elégtételnek is felfogható, Rita Ora karrierjében ugyanis bőven van olyan, amiért joggal érezhetne vágyat a visszavágásra. Ő azonban egyszerűen csak boldog, hogy végre szabadon és önállóan alkothat. És ez a zenéjén is hallható.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Történt tehát a következő: a fent említett brit menedzser 2008-ban szerződést kötött az amerikai Roc Nation kiadóval, Jay Z labeljével. Ez papíron rendkívüli fogásnak számított: a kiadónál olyan nevek sorakoznak, mint Rihanna vagy J. Cole, menedzsmentként pedig ők képviselik DJ Khaledtől Alicia Keysig a szakma színe-javát.
A valóság azonban „egy kicsit” más volt.
Rita Ora ugyanis hiába vette fel élete első nagylemezét, a kiadó lényegében megtiltotta, hogy megjelentesse azt, mondván, félrepozicionálná az énekesnőt, és nem úgy indulna a karrierje, ahogyan azt a kiadó várja.
Mivel a szerződése szinte teljesen ellehetetlenítette, hogy másokkal, máshol dolgozzon, Ora készített egy második-első lemezt: ez lett a 2012-ben megjelent Ora. És ezután következett a 2018-ig tartó hiátus: a Roc Nation ugyanis hét éven át ellehetetlenítette egy új LP kiadását.
A külvilág előtt sokáig úgy tűnt, minden rendben: tarolt a DJ Feshsel készített Hot Right Now, a Chase & Status producerelte, Tinie Tempával közös R.I.P., Ora lett a Coldplay előzenekara a Mylo Xyoto-turnén, később ő nyitotta Usher koncertjeit az Euphoria-turné brit állomásain. Jelölték egy rakat díjra, 2013-ban ő maga is saját turnéra indult végre.
Valami azonban nem volt kerek: Rita Orát éveken át aranykalitkában tartotta az amerikai lemezszerződése. Noha már 2013-ban arról nyilatkozott többfelé, hogy a második lemeze eltávolodik a partikirálynő-imázstól – ez a bizonyos második lemez sosem jelent meg. Nyilván nem véletlenül: a kiadó és a menedzsment bolond lett volna kockáztatni a rádiós játszásokat a bizonytalan művészi önkifejezés miatt.
2015-ben aztán Rita Ora beperelte a Roc Nationt, amiért megakadályozták, hogy a felvett anyagai megjelenjenek, és kérelmezte a szerződés felbontását. Válaszul 2016-ban a Roc Nation beperelte Rita Orát szerződésszegésért. 2016 májusában a felek végül megállapodást kötöttek, hamarosan pedig Ora leszerződött egy major kiadóhoz, az Atlantichoz.
2018-ban megjelenhetett végre a második – valójában már inkább a negyedik! – Rita Ora-lemez, amely nem véletlenül viselte a Phoenix címet: az énekesnő is úgy támadt fel hamvaiból, ahogyan a legendás madár.
A tavalyi, You & I című nagylemez pedig már egy kiteljesedett, boldog, szabad énekesnő portréja, aki nemcsak szakmai fronton, de a magánéletben is megtalálta a boldogságot. Férje az új-zélandi filmrendező, Taika Waititi, aki feltűnik egyébként afféle easter eggként az idén kiadott Ask & You Shall Receive klipjében mosodásként. (A You & I videóklipje pedig nem más, mint kettejük esküvői kisfilmje!)
Lefoglalta magát – és szerencsére minket is
Ha ebből a szemszögből nézzük, picit érthetőbb az is, hogy a zenei karrier mellett Rita Ora miért vetette magát oly vehemenciával a tévézésbe és a modellkedésbe:
mivel éveken át meg volt kötve a keze a szakmában, kénytelen volt lekötni magát. Ez persze sarkos megfogalmazás, hiszen egyrészt remekül bevált mindkét területen, másrészt pedig a közönség még jobban megkedvelte őt – mármint a személyiségét, vidámságát, kedvességét.
Érdemes megnézni, hogy micsoda kommenteket kap egy-egy show-műsorbeli szereplése vagy új klipje. Nem is nagyon látni ennyi pozitív kommentet (vagy ilyen szépen megfogalmazott kritikákat!) ekkora elérésű előadóknál.
Ora volt a The Voice brit kiadásának mentora (ő váltotta Kylie Minogue-ot a szerepben), később a rivális X-factor zsűrije lett, vezette az America’s Next Top Model című realityt Tyra Banks után, végül az Álarcos énekesben is láthatták a rajongók, tavalyig pedig a The Voice ausztrál kiadásában értékelt.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Szerepelt A szürke ötven árnyalata trilógiában, a The Brief és a Funny or Die című sorozatokban, a Twist című Dickens-adaptációban, legújabban pedig a Disney+ nagyszabású franchise-sorozatában, a Descendantsben is feltűnik. De színpadi műsorvezetőként is jól teljesít: kétszer is vezette például az MTV EMA-t.
Divatikon és társ-tervező
Rita Ora már a kezdetektől divatikon státuszba lépett – jó néhány díjat is nyert stílusával, megjelenésével az évek során, szinte valamennyi női magazin jelölte már ilyen kategóriában. Ennek megfelelően az sem váratott sokáig magára, hogy ebbe az irányba mozduljon: felsorolni is nehéz lenne, hány márkának volt reklámarca, modellje: a Skullcandy fejhallgatótól a Calvin Klein’s CK One vagy a DKNY illatig és a Coca Coláig. Volt az olasz cipőmárka, a Superga reklámarca éppúgy, mint Madonna Material Girl nevű ruhamárkájáé. Kötött exkluzív szerződést a Rimmellel és Samsunggal, a Thomas Sabo ékszermárkával, de illusztris a további névsor is: Escada, Roberto Cavalli, Donna Karan. Azonban nem csak a luxus felé mozdul: a Deichmann, a Pepe Jeans mellett a Primarknak is van Rita Ora-kollekciója.
Igaz, ez már inkább tervezői együttműködés, amelyből volt neki az Adidasszal, a Tezenisszel és a Giuseppe Zanottival közösen is.
Elmondhatjuk: amit ki lehetett hozni ebből, azt Rita Ora kihozta.
Mindez viszont – így már látható – leginkább pótcselekvés volt a számára.
Milyen fából faragtak?
Rita Orának kétségkívül a harmadik a legizgalmasabb lemeze, azon belül is különösen sokatmondó a Shape Of Me című dal, amelyben arról énekel, hogy mennyire nagy küzdelem visszaszereznie azt, amit az évek során önmagából elveszített. A dalszöveg egy részlete hevenyészett fordításban:
„Anyám azt mondta: »Ne aggódj, kicsikém, az én vérem folyik az ereidben, itt vagyok, és elkaplak, ha a világ darabokra törik.«
Azt mondta: »Ne aggódj, kicsikém, nem tehetsz arról, amilyen fából faragtak, békét kell kötnöd azokkal a részeiddel is, amelyeket gyűlölsz.«”
Ahogy láttuk sok női előadótól Taylor Swiften át Miley Cyrusig, Rita Orát a zeneipar kemény küzdelembe hajszolta. Szerencsére képes volt főnixként feltámadni a hamvakból, és valami szépet építeni egy elképzelt karrier romjain – hogy milyen szépet, azt szombaton mi magunk is megcsodálhatjuk Debrecenben.
Kiemelt kép: Getty Images / Axelle / Bauer-Griffin / Contributor