„A meseautót még egyszeeeeeer!”

Amikor a gyerekeim még kicsik voltak, a téli estéknek (amikor korán sötétedett) egyik kedves szórakozása volt a diavetítés. Fürdés után, pizsamában befeküdtek az ágyamba, én meg a falra vetítettem nekik a meséket – sok olyat, ami bennem is nosztalgikus hangulatot ébresztett, hiszen a gyerekkoromat idézte vissza. Máig imádom a diázás semmivel össze nem hasonlítható hangulatát, a vetítő sárga fényében táncoló porszemeket, amit az ember türelmetlen várakozással nézegetett, amíg a vetítő résébe a szülő befűzte (jó esetben a megfelelő irányba állítva) a filmet, aztán jött az olló, a fekete sáv, majd a színes négyzetek, és végül a várva várt mese, mindig ugyanazzal a formátummal (akárcsak a réges-régi, hosszú címzésű képeslapok): egy gyönyörűen megrajzolt kép, és alatta a rövid szöveg. A diafilmezés bájához és utánozhatatlan illatához hozzátartozott az is, hogy néha túlforrósodott a gép, vagy hogy az ember rosszul fűzte be a filmet, tótágasra állítva Csipkerózsikát vagy a két bors ökröcskét.

Bartos Erika és Bíró Ferenc

Hogy a diafilmezés milyen fontos szerepet tölt be még mindig a magyar gyerekek életében, azt az is bizonyítja, hogy a rendszeresen megrendezett diafilmes délutánokon az Art+Cinema moziban, ahol a mozivászonra vetített diákat egy színész olvassa fel, állandóan telt ház van. 

mese nosztalgia propaganda Bartos Erika diafilm

Idén lett 70 éves a Diafilmgyártó, és az, hogy ilyen szép kort megérhetett, illetve hogy a kelet-európai térségben egyedüliként még mindig „dianagyhatalomnak” számít az ország, az többek között Bíró Ferenc könyvtárosnak és szenvedélyes diafilmgyűjtőnek, illetve Bartos Erikának, és az általa rajzolt Bogyó és Babóca-történeteknek is köszönhető. Sok réges-régi dia Bíró gyűjteményéből került elő, aki ’74-ben a diafilmezésből írta a szakdolgozatát, és akinek a témavezetője csak annyit mondott erre:

„Ez a téma kifogyhatatlan!”

mese nosztalgia propaganda Bartos Erika diafilm

És valóban, meséli nevetve az évforduló alkalmából rendezett sajtótájékoztatón a diaszakértő, ő azóta is lelkes gyűjtője a filmeknek – emellett kimeríthetetlen információs tárháza mindennek, ami a diával kapcsolatos. Bartos Erika pedig, aki maga is a diázás nagy rajongója, a kétezres évek elején kereste fel a Diafilmgyártót, hogy megtudakolja: nem lehetne-e a Bogyó és Babóca-mesékből szalagos verziót is készíteni. Az ötlet egészen zseniálisnak bizonyult, a siker pedig elsöprő volt. Ezek után kértek fel sok szerzőt (köztük Lackfi Jánost és Varró Dánielt is), hogy dolgozzák át a meséiket diaformátumra.

mese nosztalgia propaganda Bartos Erika diafilm

„Sok boldog, felszabadult traktorosnő”

Ahogy már említettem, a szalagos vetítés műfaja leginkább a kelet-európai régióban terjedt el, ám a technika fejlődésével, a televízió térnyerésével, majd az egyéb képernyők megjelenésével egyre inkább kikopott. A 90-es években jutott el pályafutása mélypontjára idehaza, akkor már csak évi 60 ezer darab filmet adtak el az egykor politikai célokra is használt műfaj képviselőiből. 

Úgy bizony, az 50-es években még főleg ismeretterjesztési és propagandacéllal készültek diafilmek. Ott van például a Rákosi Mátyás harcos élete, vagy a kedvcsinálónak szánt Asszonyok, lányok, gyertek traktorosnak című darab. Ez utóbbiból hadd idézzek pár sort: „A Szovjetunióban az élet minden területén egyenlő harcostárs a nő. A gépállomásokon a traktorok vezetésében Pása Angelina volt az, aki 22 évvel ezelőtt példát mutatott a Szovjetunió asszonyai és lányai felé. Kezdeményezése mozgalommá nőtt. Példáját nemcsak hazájában, hanem nálunk is sok boldog, felszabadult nő követi.” A propagandadiafilm arról is beszámol, hogy Ari Juliannát, a túrkevei gépállomás traktoroslányát Pártunk és dolgozó népünk szeretete méltónak találta a Kossuth-díjra.

mese nosztalgia propaganda Bartos Erika diafilm

De van film a rádiózás hasznosságáról és a papírgyűjtés előnyeiről is. (Ha további régi csemegékre vágysz, hadd ajánljam figyelmedbe a Virtuális Diamúzeumot).

A diafilmezés műfaja 1953-tól kerülhetett be a családok otthonába is, ekkor találták fel ugyanis a lángmentes diafilmet, ami fellendítette a forgalmat is, az évtized végére már 200 cím közül válogathatott a falra vetített klasszikus mesére vágyakozó ifjúság.

Igazán nagy szó, főleg a mai világban, amikor már az óvodások kezében is sokszor ott a villódzó és színes tartalmakkal teli képernyő, hogy a kilencvenes évekhez viszonyítva ma négyszer akkora forgalmat tud lebonyolítani a Diafilmgyártó. Nemcsak régi meséket tesznek közzé, hanem évente 6-8 újat is készítenek. Manapság egy év alatt 200 ezer diafilmet tudnak eladni, amiket ha mind összeragasztanánk, a filmkockák elérnének Budapesttől egészen Szegedig.

mese nosztalgia propaganda Bartos Erika diafilm
A kép a szerző tulajdonában van

Biztosan emlékszel, minden film egy olló képével kezdődik és ér véget. Ennek az az oka, hogy a filmeket ott vágják el a gyártási folyamat során, méghozzá kézzel! 

A hetvenedik születésnap alkalmából számos izgalmas programmal ünnepel a cég: a Klebersberg Kultúrkúriában január 12. és február 14. között 70 képen mutatnak meg 70 irodalmi művet, de mától elérhető a boltokban az Így kezdődött diafilm-emlékgyűjtemény is, benne többek között az 1954-es Kacor királlyal. 

„Öreg néne őzikéje, anyukám hangján” 

– írja valaki, amikor a közösségi oldalamon felteszem a kérdést, kinek mi volt a kedvenc diameséje. Más így válaszol: „A kiskakas gyémánt félkrajcárja, épp úgy, ahogy anyukám mesélni tudta.” Misi Mókus többek emlékeiben visszaköszön, van, akinek ez a kedvence, és imádta benne az utazást, ám olyan is akad, aki még mindig vissza tudja idézni, mennyire ijesztő volt benne a krokodil.

mese nosztalgia propaganda Bartos Erika diafilm

„A dzsungel könyvét akárhányszor meg tudtam volna nézni, annyira szépen volt megrajzolva!”

– írja valaki az Instámon, ezzel is rámutatva: a magyar diafilmek egyik hatalmas érdeme az egészen kivételes minőségben készült, művészi igényességgel megrajzolt képek. Való igaz: a grafikustársadalom színe-java dolgozott, dolgozik ma is a filmeken. Régi jeles képviselői között mindenképp meg kell említeni F. Győrffy Annát (ő rajzolta sokunk kedvencét, a Csipkerózsikát, vagy az Óvoda az őserdőben című opust, illetve a Rogán házaspárt (nem, nem Tónit, és a lassan megszámlálhatatlan asszonyait, hanem Rogán Miklós grafikust és Rogán Miklósné Szabó Ágnest), ők összesen 43 filmet rajzoltak meg. 

Ezek a vallomások is aláhúzzák azt, amit a pszichológusok és nevelők is a diafilmezés pozitív hatásai közé sorolnak: remek módszer az olvasás megszerettetésére és gyakorlására. A rövid szövegek, amiket a gyerekek egy idő után kívülről fújnak, hamar ismerősek lesznek leírt formában is, az otthonos, családi környezetben pedig a mozizás élményével társul a kezdeti szárnypróbálgatás. „Egyszerű szórakozás volt, de tele szeretettel. Imádtam azt a fura szagot, meg amikor nem kapta el a filmet a tekerőkéje vagy esetleg beakadt, Apu morgott közben, mi meg jókat nevettünk” – emlékezik vissza valaki, de sok vallomásban megjelenik ez: micsoda varázslatos élmény volt a diázás anno. A filmek ráadásul nem drágák, a gyártótól 1690 forintért lehet őket megvásárolni – azaz sok esetben jóval olcsóbbak, mint egy képeskönyv. Igaz, a filmek valóban csak lesötétített szobában élvezhetők.

Ti szoktatok diázni? Melyik a te kedvenced? 

Fotók: Peka Virág

Fiala Borcsa