Nem is olyan rég méltattam Björköt a Fossora lemez megjelenése után. Akkor adott egy interjút, amelyben elmondta, hogy az a munkamódszere, hogy először megteremt egy zenei univerzumot, aztán belép abba, és kidolgozza a vizuális vetületét is. Amelyben Björk esetében benne foglaltatik a koreográfiától a szcenikán át a jelmezekig minden. 

A bécsi koncert a Cornucopia-turné egyik állomása volt, a Fossora (és az azt megelőző Utopia) dalai és látványvilága köré épült. A turné programfüzete önmagában is műalkotás: a gyönyörűen tördelt apró könyvecskében Björk és két, általa nagyra tartott gondolkodó, Maggie Nelson író és Llewellyn Vaughan-Lee szúfi tanító levelezése után a turnézó zenészek és a lemezen, illetve a koncerteken használt speciális hangszerek képes bemutatása olvasható. Hamarosan pedig élőben is meghallhatjuk, mit tud az aluphone vagy épp a reverberation chamber – azaz egy visszhangosító kamra, amelybe hol Björk, hol az egyik fuvolista áll be a koncert során. De erről majd később.

zene koncert Bécs Björk Fossora
Forrás: Getty Images / Santiago Felipe / Contributor

A lényeg, hogy Björk komplexitása azok számára, akik a hagyományos koncertlátogatói helyzetből közelítenek, befogadhatatlan, élvezhetetlen, nemigen érthető. És ez nem afféle magas lovas észosztás, ha valakitől, akkor tőlem aztán végtelenül távol van a sznobizmus. 

Mindössze annyit jelent, hogy egy Björk-lemez és az ahhoz születő koncert olyan összművészeti jelenség, amely szinte példátlan a mai könnyűzenében. Bármi áron önazonos, megalkuvást nem tűrően eredeti – és döbbenetesen erős műalkotás. 

A jelmezeket Iris van Herpen tervezte, a vizuálokon (amelyeken három, folyamatosan mozgó réteg áttetsző függönyrétegre vetítenek a két kivetítőn túl) a világ leginnovatívabb grafikusai és 3D-s szakemberei dolgoztak. 

Az egyedi dobogótól a mikrofonok elhelyezéséig itt mindennek jelentősége van, minden milliméterre kiszámított, megtervezett, ám egyben burjánzó és organikus is.

Felfoghatatlan, azt hiszem, ez a legjobb szó rá. Vagy csak: Björk.

Army of Us 

Vannak, akik teljes Björk-sminkben érkeznek a Stadthalléba (ami inkább, ugye, művészi maszknak számít, hiszen a Utopia borítóját idézi), egy lány saját kezűleg varrta meg magának az ikonikus hattyúruhát a 2001-es Oscar-gáláról – bennem egyelőre csak ünnepélyes zsizsgés van. Nem akarom összeszámolni, hány éve várok erre a pillanatra.

Első találkozásom a művészetével az It’s Oh So Quiet volt még a kilencvenes években – nagymamám dél-koreai tévéjén botlottam bele a videóklipbe, amelyben Björk a szerelem eksztatikus és megsemmisítő voltáról énekel. Mit tudtam én akkor, hogy ez eredetileg egy Betty Hutton-dal (valójában meg, ugye, egy német szám feldolgozása), vagy hogy Björk univerzuma mennyivel tágabb ennél? Hát, hamarosan megtudtam.

Jött a Venus As a Boy meg az Army of Me (szintén az említett dél-koreai készüléken, Mamának, velünk ellentétben, volt kábeltévéje és MTV-je meg VH1-ja), én pedig, belelátva kicsit az életműbe, végérvényesen

megindultam a Björk-spirál belseje-mélye felé. Azóta is ott csücsülök. Ne húzzatok ki soha. 

Nem fogok bőgni, ez volt az alku magammal, ki is festettem szépen a szemem, mintha csak be akarnám biztosítani a dolgot – aztán a második számnál, a Utopia közepén mellbe vágott a hang, az élmény, a tény, hogy végre itt vagyok, kettesben Björkkel. Mert ő olyan nagyon itt van, hogy mindenki más eltűnik körülöttünk.

zene koncert Bécs Björk Fossora
Forrás: Getty Images / Santiago Felipe / Contributor

Pogány költészet

Björk egyik legnagyobb csodája, hogy egyszerre éteri és rémisztően erős.

Akár egy kedves óriás, aki egy szempillantás alatt eltiporhatna, mégsem teszi. Nyugodtan leheveredhetsz a tenyerére, és hagyhatod, hogy az éneke beszüremkedjen a legutolsó sejtedbe is.

Apropó, sejt: a kivetítőkön, „spagettifüggönyökön” osztódó sejteket, csillók millióit idéző grafikák, idegpályák, gombafonalak, virágok és más növényi részek, vulvát idéző gyümölcsök – a Fossora és a Utopia világa bevallottan matriarchális (ezt fogalmazza meg Björk a manifestójában is), tápláló, teremtő.

Ismeretlen, mégis biztonságos, befogadó, magába ölelő tér ez, ahol viszont semmi sem látszat-szép, nem hazudják el a súlyos, sötét dolgokat sem. Szabad gyászolni, sírni, tombolni, de dúdolva lebegni, visszahúzódni is, akár a növények télen, csendben összekapaszkodni a föld alatt, mint a micéliumok a gyökerek közt. 

Björk jelenlegi univerzumába lépve szervülsz: egy új jövő alkotója és egyben alkotóeleme leszel, tevékeny alkotó és boldog befogadó egyszerre. 

Mert Björk befogadása munka: a te energiád kell hozzá. De ha egyszer úgy döntesz, hogy neki szenteled, neki ajánlod fel ezt az energiát, olyasmik nyílnak meg és kapcsolódnak össze benned, amiknek addig a létezéséről se tudtál.

A koncert első fele valamiféle különös bűvöletben telt – amennyire a mozdulatlanul ülő, átszellemült emberek viselkedéséből le tudtam szűrni, nem csak számomra. Révült állapotban igyekeztem minél többet magamba fogadni abból, ami a színpadon zajlott: képeket, a felemelően tiszta és nyers énekhangot, a népdalszerű a cappella éneket, amelyet a visszhangosító kamra káprázatos árnyalataiban mutatott meg nekünk… Minden idegszálammal azon voltam, hogy még jobban értsem ezt a köztünk élő, s mégsem e világi lényt, akiről csak onnan derült ki, hogy hús-vér ember, hogy tánc közben leejtette a mikrofont. És még ettől is csak valódibb, igazabb lett.

A ráadás előtt Greta Thunberg videóüzenetét vetítik, amely tökéletes összhangban áll a Fossora/Utopia gondolatiságával. A beszéd több pontján is felharsan a taps – amikor a rendszer megkérdőjelezéséről, a gyerekeink elhazudott jövőjéről van szó például.

Egyszerre ünnepélyes és gyásszal telt, ijesztő pillanat, félelem és remény szivárog a széksorok közül. De hogy az, aki a Stadthalléból ma kilép, másképp, egy kicsit jobban fogja csinálni a dolgait, az biztos.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Björk (@bjork) által megosztott bejegyzés

Violently Happy 

Veszek persze pólót, jó lesz majd belebújni, ha épp arra van szüksége a lelkemnek. A ’93-as Debut borítója van rajta, a kötött pulcsis, kócos, szeme alatt strasszkövet viselő Björkkel, aki ma a színpadon is látható volt, csak épp jelmezben. A leglényege azonban ugyanez maradt: a kócosság, az önazonosság, a tisztaság. Csakis ezek miatt képes folyamatosan teremteni.

Ha stílszerű akarok lenni, azt mondom: Violently Happy vagyok. Odakint az előtérben Bakonyi Alexa színésznő lefotóz a pólómmal, megörökíti a boldogságomat. A képen látható, hogy a körülöttünk állók is minket néznek: két lesírt sminkű, kipirult nő hangosan nevet a koncertteremből özönlő tömegben. 

A közönség összetételét elnézve számosan vagyunk, akik évtizedek óta áldozunk az összművészet izlandi istenasszonyának oltárán. És rengetegen jönnek tizenévesek is: Björk időtlen, örökké modern – vagy inkább futurisztikus. Mutatja az utat, és amíg ennyien megyünk vele, talán nincs minden veszve.

Kiemelt kép: Getty Images / Santiago Felipe / Contributor

Csepelyi Adrienn