Az, hogy egy világsztár szakít a menedzsmentjével, jókora hírértékkel bír még akkor is, ha mindösszesen arról van szó, hogy a megújulás jegyében, barátilag válnak el. A zenei menedzsment bizalmi kérdés, hiszen egy előadó arculata, szakmai fejlődése, kommunikációja meglehetősen sérülékeny és rengeteg hibalehetőséget rejtő terület. Így aztán felbolydult az internet, amikor Matthew Belloni újságíró a Twitteren posztolta, hogy Justin Bieber lecseréli a teljes stábját menedzserestül, ügyvédestül, mindenestül.

Később azonban az is kiderült, hogy Bieber mellett Ariana Grande, a Broadway-szupersztár Idina Menzel, Carly Rae Jepsen és Demi Lovato is távozik a Scooter Braun nevével fémjelzett menedzsmentcégtől.

Noha a konkrét okra eddig nem derült fény, napokon belül valószínűleg az is kiszivárog majd – a zeneipar számos szereplője tűkön ülve várja Scooter Braun bukását ugyanis. Nem véletlenül.

De ki is az a Scooter Braun?

A 42 éves New York-i üzletember zenei tehetségkutatásból és menedzsmentből alapozta meg jókora vagyonát, de van érdekeltsége az e-sportban, néhány lemezcégben (alapított is párat). Jermaine Dupri rapper-producer kiadójánál indult a karrierje 19 esztendősen, még diploma előtt, szervezett afterpartykat Britney Spears koncertjei és NBA-meccsek után. 

Mi sem mutatja jobban kiváló szimatát, mint hogy ő volt az, aki egy YouTube-videó hatására leszerződtette a 13 éves Justin Biebert – a többi (150 millió eladott lemez, két Grammy-díj, 22 MTV Europa Music Award, hogy csak párat említsünk) történelem. 

Részben ezért is sejthető, hogy valami nagy gond húzódik az elválás hátterében – részben meg azért, mert Bieber szerződése 2027-ig szólt (nem túl rég újította meg ugyanis), és igen sok jogi hercehurcával jár majd a szakítás.

Márpedig Braunnal szakítani nem a leghálásabb feladat: számos iparági legenda kering arról, mennyire kicsinyes és bosszúálló típus a menedzser. 

Taylor Swift életének megkeserítője, például

Részleteiben ebben a cikkemben írtam arról, hogy Taylor Swift karrierjében mit jelentett, amikor Scooter Braun tulajdonában lévő menedzsmentjét, a Big Machine-t megvette az Ithaca Holdings – hogy aztán több mint egymilliárd (!) dollárért kijátssza azt egy dél-koreai cégnek, a HYBE-nak. 

Önmagában nem is ez volt a nagy érvágás, hanem az, hogy a Big Machine birtokolta Taylor Swift első hat nagylemezének mastereit (azaz a végső, letisztázott felvételeket). Az elemzések szerint az adásvétel 80 százalékát jelentette a Swift-diszkográfia, amelyet innentől szabadon adhat el lényegében bárhová a vállalat. 

Az adásvételkor Braun méltánytalanul magas összegért ugyan felajánlotta Swiftnek, hogy megveheti a mastereket, a dalszerző-előadó viszont (aki a dalszerzői jogokat birtokolja természetesen, ami nem azonos a felvételek jogaival) azt mondta: köszöni, de akkor inkább újra felveszi mind a hat lemezt. És így is tett: nemrég jelentette be, hogy október 27-én érkezik a sok szempontból sorsfordító 1989 című lemez Taylor-verziója.

Taylor Swift sosem rejtette véka alá, mennyire visszataszítóan bánt vele Scooter Braun – igaz, nem ez volt az első intő jel arra nézve, hogy a menedzser számára nem a művészi célok a legfontosabbak. Braun válaszként flexelt egy kicsit azzal, hogy az adásvétel után vett egy szerény kis hajlékot Los Angelesben mintegy 65 millió dollárért. Szimpatikus, ugye?

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Taylor Swift (@taylorswift) által megosztott bejegyzés

Aránytalan részesedések

Természetesen sem Biebert, sem a többieket nem kell attól félteni, hogy a Braunnal való szakítás a megélhetésüket vagy a szakmai presztízsüket veszélyezteti – szerencsére, tegyük hozzá. A menedzser ugyanis gyakran kérkedett eddig is azzal, mire költi a pénzt, amit az ügyfelein keres. És ez esetben ez a kifejezés helytálló: Braun a források szerint hajmeresztő arányban kapott pénzt egyes megállapodások nyomán.

A dél-koreai HYBE adatai alapján 

a Braun-cégcsoport részesedése mintegy 161 millió dollár – amelyből 86,2 milliót a menedzser kap, míg a társalapító Scott Borchetta 31,1 milliót. Ariana Grande és Justin Bieber markát 11-11 millió dollár üti, ami, lássuk be, bicskanyitogatóan kevés ahhoz képest, hogy a profitot ők maguk generálják.

Carly Rae Jepsen épp most adott ki új lemezt, Demi Lovato és Justin Bieber viszont évek óta nem, így sokan azt rebesgetik, az irracionális profitelosztáson túl a menedzsmenttel való feszült viszony az alkotómunka rovására megy. Esetleg: az előadók a szakítás és a jogi procedúra lezárulása utánra tartogatják az új megjelenéseiket, hogy ne mást gazdagítsanak azokkal. Taylor Swiftnek például nagyon is bejött ez a verzió: saját kiadója csak úgy hasít, Eras turnéjára pedig csillagászati összegekért keltek el a jegyek, és így is közelharcot vívtak értük a rajongók, olyannyira, hogy mém is lett az ügyből.

A teljes igazság nyilván összetett dolog, ugyanakkor számos iparági szereplő elmondása szerint a pandémia óta annyira átalakult a világ, hogy egyszerűen csak befellegzett a seggfejeknek a zeneiparban. És ezzel – nyilván – Braunra utalnak.

Napok kérdése, hogy kiderüljön, mi áll a szakítás(ok) hátterében, illetve hogy Braun a többi előadó felvételeivel mit kezd. Sokatmondó mindenesetre, hogy (amint arra a Variety rámutatott)

Braun cégénél akkora az előadók fluktuációja (J Balvin is hozzájuk tartozott nemrég még, Kanye Westtel pedig igazi se veled, se nélküled viszony fűzi össze őket), hogy a honlapon egy ideje külön se választják a jelenlegi és múltbeli portfóliót.

Mindenesetre pompásan illik ide Justin Bieber debütáló, 2009-es lemezéről a Down To Earth című dal első néhány sora (nyersfordításban):

„Sose hittem, hogy könnyű lesz, 
hisz olyan távol vagyunk már egymástól, 
a falak bezárulnak körülöttünk
És csak csodálkozunk, hogy történhetett
Senkinek sincs biztos válasza”

A dal további részében harcról énekel az előadó – kérdés, a való életben mi következik.

Kiemelt kép: Getty Images / Johnny Nunez / Getty Images for The Recording Academy; Jason Koerner; Michael Buckner / Penske Media; Steve Granitz / WireImage

Csepelyi Adrienn