Miért olyan ijesztő bipolárisnak lenni? – ezt mondja el Kácsor Zsolt regénye
Elolvastuk a Pokoljárás Bipoláriában című könyvet
Valójában szinte semmit sem tudtam a bipoláris zavar (mániás depresszió) nevű betegségről, annak tüneteiről, vagy arról, hogy ez miképpen befolyásolja egy ember életét, amíg el nem olvastam Kácsor Zsolt könyvét (Pokoljárás Bipoláriában, Kalligram Kiadó). Nem sokat tudtam „a helyről”, ami lehetetlenné teszi a normális életet, és még azt se nagyon vettem észre, mennyien lehetnek bipolárisok az ismerőseim között. De ami a legfőbb, azt sem értettem meg, hogy aki ilyen betegségben szenved, miképpen szenved, és hogyan lehetne segíteni rajta. Mindezekkel kapcsolatban tehát rengeteget tanultam Kácsor Zsolt regényéből. Kolozsi László ajánlója.
–
Azzal kell kezdenem, hogy azt, hogy miképpen lehet segíteni egy bipoláris emberen, ez a könyv sem tanítja meg, sőt, azt sem, hogy hogyan kezeljünk egy bipoláris embert, vagy hogyan tájékozódjunk Bipoláriában. Nem ez a célja. Nem nevel, nem esettanulmányok gyűjteménye. Pusztán egy ember megfigyelése, egy bipoláris ember (ön)vizsgálata.
Éreztem is a zavart, miközben olvastam, hogy tulajdonképpen túl sokat tudok meg valakiről, mert ez már olyan szintű kitárulkozás, amivel nem mindig tudok mit kezdeni.
Ez a könyv ugyanis segélykiáltás Bipoláriából. Kácsor Zsolt bevezeti az olvasót a saját fejébe.
Csak annyiban segítő könyv, hogy ha valakiről megtudjuk, hogy hasonló betegségben szenved, arra jobban odafigyelhetünk ezután. De a könyv valójában egy az olvasónak írt búcsúlevél – még ha ki lehet is találni, mi a vége, hiszen megjelent, a szerző interjúkat ad, meg lehet kérdezni arról, mi történt vele, mennyiben igaz, amit leírt, hogy érzi magát.
A röviden és egyszerűen pszichés zajnak nevezett jelenség olyan, mint Iónak, vagy a tehénné változtatott szeretőnek az őt folyton böködő legyek. Zeusz szeretett kedvesét Héra büntette azzal, hogy egy perc nyugta se legyen, folyton piszkálja őt egy fullánk.
Ez a pszichés zaj főként akkor lehet zavaró, ha egyedül maradunk. Ha magunkban vagyunk. Ugyanis nehéz hallgatni, de ugyanilyen nehéz kizárni is a tudatunkból.
A szerelmes ember elég jól ismeri a pszichés zajt, mert az sosem hagyja őt nyugton, csak az ő esetében ez egy könnyen lokalizálható és megfogható zaj, hiszen elsősorban és általában arról szól, aki a legfontosabb, vagyis a szeretett személyhez viszi oda.
Az önismeret egy jelentős része abból áll, hogy figyelünk arra, mi történik velünk, ha egyedül vagyunk, milyen a saját pszichés zajunk, és ha valaki jól ismeri önmagát, az tulajdonképen azt jelenti, hogy el tudja fogadni a saját pszichés zaját, együtt tud maradni vele. Kiismerte, megfogalmazta magában, miből és miért keletkezik, és ezzel összefüggésben csillapítani is tudja.
Kácsor Zsolt a könyvében gyönyörűen ír a zsidó vallásról, a betéréséről. A zsidó vallásnak – aminek egyik funkciója éppen (mint a vallásoknak úgy általában) annak tudatosítása, hogy miért lényeges kikapcsolni a pszichés zajt, és annak mennyiben van köze a kísértésekhez – fontos szerepe van. A fejezetek felépítése is a zsidó vallásra és nyelvre utal, amennyiben az egyes fejezetcímek csak magánhangzókból állnak.
A zsidó nyelvben a JHVH például Isten neve, de hogy hogyan is kell ejteni pontosan, hogyan egészül ki a négy mássalhangzó, azért nem egyértelmű. Kácsor eljátszik azzal, hogy egyes szavak, ha csak mássalhangzók vannak benne, mást és mást jelentenek magánhangzókkal kiegészülve. Alappélda lehet éppen a következő: STN, ami lehet egyszerre Isten és Sátán. Nem csoda, hogy számtalanszor mondja ki rácsodálkozással: milyen szép is a magyar nyelv.
Panasz és pénisz. PNSZ.
Ez utóbbi is van ebben a regényben (nevezzük annak), mert valahol mélyen szerelmes regény is ez, a szerelmi szenvedély regénye. A legtöbbször előkerülő szereplő egy Lucy Corazón nevű nő, aki egykor angolra tanította Kácsort, és akibe a szerző halálosan szerelmes lett. Ez a nő, illetve az Ádám nevű testvér a legfőbb szereplők. Lucy Corazón miatt ez a tudatfolyam a szerelmes tudatfolyama is, hiszen a pszichés zaj egy szerelmes fejében sokszor feldobja ezt a nevet, ugyanakkor a betegség nyilvánvalóvá teszi, hogy ennek a szerelemnek sem lehet jó vége, ez a nő is meg lesz gyanúsítva azzal, hogy amerikai kém vagy Moszad-ügynök. Mert egy bipoláris fejében a pszichés zajban teljes képtelenségek is megfordulnak.
Nem egyszerűen egy zavarodott állapot, hanem totális kilátástalanság. Egy elme pokla.
Egy nagyon éles elméé, amely azért is akar véget vetni a személy életének, mert pontosan átlátja, milyen pokolban él, hogy a pszichés zajt számára még a vallás sem tudja kikapcsolni, annyira tele van kényszerképzetekkel.
Azért is regény, tehát fikciós mű a Pokoljárás Bipoláriába, mert ezt a szerelmet a betegség lebontja, és ennek folyamatát izgalmas végigkövetni, mert tartani lehet attól, hogy az elvetélt és majdhogynem bagatell első öngyilkossági kísérletet (amikor a szerző gyógyszerre iszik) újabb követi majd. Tartunk attól, hogy mi lesz a vége ennek a történetnek, ugyanakkor bízunk abban, hogy amitől a legjobban félünk, az mégse lehet, hiszen a szerző interjút ad, él, ha azt nem is lehet állítani, hogy virul (VRL).
Kácsor regénye olyan, mintha folyamatosan a fejében lüktető pszichés zajt hallanánk, amiben olykor vannak belső rímek, és kényszeresen ismételgetett mondatok is. A legtöbbször előkerülő mondat elég sokat elárul a betegség természetéről és arról is, miért az egyik legsúlyosabb, legkomorabb és legnehezebben olvasható regény Kácsor Zsolté: „Méz, méz, idenézz, gyerekfejben gyerekész, gyerekészben gondolat, a halálnak foglya vagy.”
A végére odáig jutunk, hogy valójában nem a bipoláris zavarról tudunk keveset, hanem magáról a pokolról.
Ám Kácsor Zsolt könyve segít megérteni, miért igaz, hogy „a pokol nem más, mint a többi ember”, és miképpen válhat pokollá a saját életünk tulajdonképpen önhibánkon kívül, illetve, ha azzá vált, hogyan emészt fel a saját poklunk lángja.
Nincs benne megoldás. Mégis katartikus a befejezése. A SZRTT. Az segít. Még ha nem is könnyű kimondani, hogy szeretünk valakit, legalább így ki lehet. Magánhangzók nélkül.
Kiemelt kép forrása: YouTube / TV13 műsorok