Az idei Oscar változást ígér – de vajon betartja-e?
Az Academy Awards, vagy ismertebb nevén Oscar-gála minden kétséget kizáróan a nyugati filmipar egyik legnagyobb eseménye. Az aranyszobrocska egyet jelent a sikerrel, hiszen aki a kezében tartja, a jövőben nem szűkölködik majd munkaajánlatokban, ráadásul az egész szakma elismerését kivívja. Évtizedeken át emberek milliói maradtak fent éjszaka, hogy kedvenc színészeiknek szurkoljanak a közvetítés napján, ám mára már mérséklődni látszik a lelkesedés. Nem véletlenül: az Oscart rengeteg kritika érte azzal kapcsolatban, hogy a díjazottak listája a legkevésbé sem tükrözi az emberiség és a szakma sokszínűségét, és hogy azok a filmek, amiket az emberek a leginkább néznek a moziban, esélyt se kapnak a jelölésre. Az idén azonban néhány dolog másképpen lesz – kérdés, hogy ez valóban hoz-e változást Hollywoodban. Fejes Flóra írása.
–
„Ide legalább becsúszott Greta is”
Az első és legszembetűnőbb változás az lesz, hogy március 27-én három női műsorvezetője lesz a Dolby Theatre-ben megrendezendő eseménynek. A megtisztelő feladatot Regina Hall, Amy Schumer és Wanda Sykes látja majd el, így nevetésből biztosan nem lesz hiány. Női műsorvezetőre már volt példa ugyan, de ilyen trió még sosem vezette a gálát. Schumer a következőképpen reagált a hírre: „Nem vagyok benne biztos, hogy ez jó ötlet, de én vezetem az Oscart két jóbarátommal, Wanda Sykesszal és Regina Hall-lal. Jobb lesz, ha megnézek néhány filmet.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A nők számára azonban más szempontból az idei év sem hoz túl sok változást: rendező kategóriában újfent csak egy női jelölt van: Jane Campion, A kutya karmai közt című filmért. (Tavaly egyébként történelmet írva első ázsiai nőként tarolt a rendezők között Chloe Csao [Zhao].) Talán jól szemlélteti a problémát, hogy 2009-ig az egész addigi Oscar-történelemben 81 jelöltből mindössze három volt nő: Lina Wertmüllert a Világszép Pasqualino című filmjéért jelölték 1977-ben, Jane Campiont a Zongoraleckéért 1993-ban, Sofia Coppolát pedig az Elveszett jelentésért 2004-ben.
Az első női nyertesre azonban egészen 2010-ig kellett várni: ekkor Kathryn Bigelow kapta a szobrot A bombák földjéért. Bigelow teljesítménye azért is volt lenyűgöző, mert ugyanabban az évben a volt férjét, James Cameront is jelölték az Avatarért.
A későbbi években gyakran előfordult, hogy egyáltalán nem volt női jelölt, például 2020-ban, amikor többen kifejezték, hogy a Kisasszonyok című filmjéért legalább a jelöltek listáján lett volna a helye Greta Gerwignek (szerepelt viszont a legjobb adaptált forgatókönyv kategória jelöltjei között).
Isae Rae színésznő, amikor két évvel ezelőtt felolvasta a jelöltek névsorát, finoman célzott a helyzetre: miután bemondta Martin Scorsese, Todd Phillips, Sam Mendes, Quentin Tarantino és Bong Joon Jo nevét, hozzátette, hogy „Gratulálok ezeknek a férfiaknak”. A legjobb adaptált forgatókönyveknél pedig, hogy „Ide legalább becsúszott Greta is”, utalva rá, hogy nem csak ebben a kategóriában lett volna méltó helye az akkor 38 éves kaliforniai rendezőnőnek.
Gerwing jelölésének hiánya nem pusztán amiatt kapott hideget-meleget, hogy a Kisasszonyok nagy népszerűségre tett szert, hanem mert a rendezőnő történelmet írhatott volna azzal, hogy ő lett volna az egyetlen nő, akit egynél többször jelölnek ebben a kategóriában (két évvel korábban a Lady Bird című filmjéért jelölték).
Az akadémia a felháborodás után gyorsan kiadott egy sajtóközleményt arról, hogy rekordszámú női jelöltje van, 2020-ban tehát hatvankettő, ami a jelölteknek még ekkor is csak a harmadát tette ki. Az operatőr, forgatókönyvíró (14 százalék), producer (21 százalék) kategóriában szintén súlyosan alulreprezentáltak a nők (ezek 2018-as adatok).
De még abban a kategóriában is akadnak gondok, amelyben kevésbé gondolnánk. A legjobb színésznőnek járó díjakat az Oscar kezdete óta nyújtanak át ugyan, ám ha megnézzük a száz legmagasabb bevételt hozó film szöveges szerepeit a 2018-as évben: csupán harminchárom százalékuk volt nő, száz filmből pedig csupán harminckilencnek volt női főszereplője vagy társfőszereplője.
Ezek az arányok javultak ugyan az utóbbi időben már csak annak nyomán is, hogy egyre több teret kapnak a női alkotók a filmes szakmában, ám még mindig kérdés, hogy amikor a legrangosabb díj kiosztására kerül sor, akkor is megmutatkozik-e a javuló tendencia.
Színes bőrű művészek
A nők mellett a színes bőrű alkotók is súlyosan alulreprezentáltak az akadémia díjátadóján. Az első Oscarra, amit fekete színész kapott, egészen 1940-ig kellett várni, ekkor vette át az aranyszobrot Hattie McDaniel az Elfújta a szél film című filmért. Az akkoriban még erősen jelenlévő faji szegregáció miatt más fekete művész nem is volt jelen az eseményen, ezért a színésznőt saját közössége is bírálta, hogy ilyen körülmények között hajlandó volt megjelenni.
Az első ázsiai, aki színész kategóriában nyert, Umeki Mijosi, akit 1957-ben, a Szajonara című filmjéért díjaztak. Szimbolikus módon kimonóban vette át a díjat.
A legjobb film kategória szabályozása 2024-től megújul: csak azoknak a filmeknek lesz helyük ebben a csoportban, amelyeknél a stáb tagjai és a film szereplői között szerepelnek kisebbségek. A film szereplői között kell hogy legyen legalább egy főszereplő vagy fontos mellékszereplő, aki valamilyen etnikai kisebbséghez tartozik, vagy a szereplőknek legalább a harminc százaléka alulreprezentált csoportból kell hogy származzon – esetleg a film története foglalkozzon valamilyen kisebbséggel. Ez vonatkozik a nőkre, a színes bőrűekre, az LMBTQ-közösség tagjaira, vagy a fogyatékossággal élő emberekre.
A kvótarendszer talán nem old meg minden problémát a filmipar diverzióhiányosságaival kapcsolatban, mindenesetre helyet adhat olyanoknak is az asztalnál, akik korábban nem a tehetségük hiánya miatt maradtak ki.