„A nagy emberek nem születnek nagynak, de azzá lesznek” – 10 érdekesség az 50 éve bemutatott keresztapáról
A keresztapa olyan sok „minden idők legjobb filmjei”-listát vezetett már, hogy ennek okait feszegetni lényegében feleslegessé vált. A siker receptje nagyjából a következő: Mario Puzo bestsellerét vette alapul Francis Ford Coppola rendező, amihez ikonikus szereposztás is társult: Marlon Brando, Al Pacino, Diane Keaton, James Caan és Robert Duvall, valamint egy kiváló mellékszereplő-gárda. A filmet először a New York-i Loew's State moziban mutatták be 1972. március 14-én, épp 50 évvel ezelőtt. Mózes Zsófi pedig ebből az alkalomból tíz érdekességet hozott nektek a kultfilmről.
–
Sokak szerint A keresztapa minden lehetséges területen kiválóan teljesít. A színészi játék, a forgatókönyv, a rendezés, az operatőri munka, a zene és a szereposztás mind-mind a legjobbak közé tartozik, amit Hollywood valaha is produkált. Ennek ellenére a forgatása – hírhedten sok – színfalak mögötti csatározással telt, amelyek többnyire a rendező, a film mögött álló stúdió és a Paramount Pictures között zajlottak. Ráadásul számos gyakorlati hátulütővel és kihívással szembesültek a film készítői. A premier évfordulója alkalmából nézzük be egy kicsit a színfalak mögé:
#1 Marlon Brando súgókártyák segítségével emlékezett a szövegére
Bármennyire is ikonikus volt Marlon Brando Don Vito Corleone szerepében, a hírhedten excentrikus színész a színfalak mögött is okozott néhány problémát. Az egyik fő gond az volt, hogy Brando előszeretettel használt súgókártyákat, hogy felolvassa a szövegét a forgatás alatt, és ezt a módszert állítólag nem csak A keresztapa készítése közben alkalmazta.
A kártyákat kreatív módon kellett elrejteni a forgatáson, például a kellékek mögé, vagy akár más színészek jelmezén.
Bár egyesek ebből arra következtetnek, hogy Brando nem akarta megtanulni a szövegét, valójában a színész maga ragaszkodott ehhez. Szerinte ugyanis a módszer lehetővé tette, hogy spontánabb legyen a forgatás során, és összességében jobb teljesítményt nyújtson.
Bármi is volt az ok, a kép, amelyen Robert Duvall egy Brando szövegét tartalmazó kartonlapot visel a mellkasán, bejárta az internetet.
#2 Don Corleone macskája a közelben talált kóbor állat volt
A jelenet, amikor Don Corleone gyengéden simogat egy macskát az irodájában, az egyik legikonikusabb pillanata a filmnek, mégis teljes egészében a véletlennek köszönhető.
A Corleone és az ideges temetkezési vállalkozó, Amerigo Bonasera közötti nyitójelenet előkészítése közben Francis Ford Coppola észrevett egy kóbor macskát, amelyik a forgatási helyszín környékén ólálkodott, és egy ihletett pillanatában odaadta Brandónak.
A kiegészítés tökéletes kontrasztot teremt Don Corleone erős és fenyegető beszéde és lágyabb, családcentrikusabb oldala között. A macska azonban gondot okozott, mivel dorombolása túlságosan is hangossá vált a felvételeken. A film korai változataiban az utómunka során eltávolították a macska hangját, de az újrakiadások a hitelesség kedvéért visszaillesztették ezeket.
#3 A Paramount ellenezte Brando szerepeltetését… amíg meg nem láttak egy próbafelvételt
A rendező Coppola egyik legnagyobb csatája a Paramount producereivel Don Vito Corleone szereposztása körül zajlott: a stúdió olyan neveket álmodott meg a főszerepre, mint Carlo Ponti és Charles Bronson.
Coppola és Puzo is Marlon Brandót szemelte ki a szerepre, de a Paramount Pictures hevesen ellenezte az ötletet, és számos korlátozással próbálták jobb belátásra téríteni a rendezőt. Ezek között szerepelt egy megalázó próbafelvétel Brando számára, kezdetben alacsony honorárium, valamint a színész által letétbe helyezett óvadék arra az esetre, ha a forgatás során megbízhatatlannak bizonyulna.
Meglepő módon Brando beleegyezett a feltételekbe, és forgatott egy rögtönzött meghallgatási videót, amelyet látva a Paramount főnökei azonnal meggyőztek minden érintettet, hogy ő a tökéletes választás Don Corleone szerepére.
#4 Az olasz-amerikai közösség és a maffia ellenérzéssel fogadta a filmet
Ha azt hittétek, hogy a különböző kulturális csoportok ábrázolása miatti kritika új keletű jelenség, ki kell ábrándítsalak benneteket. Mivel Coppola ragaszkodott ahhoz, hogy A keresztapa nagyrészét New Yorkban forgassák, az olasz-amerikai közösség tagjai aggódtak, hogy egy ilyen produkció csak tovább szaporítja az amúgy is elterjedt előítéleteket velük szemben.
Ironikus módon maguk a tényleges maffia tagjai is igen szkeptikusan álltak a filmhez, és tiltakozásul több fenyegető akciót is végrehajtottak, például rálőttek a producer titkárnőjének autójára.
Végül kompromisszumos megállapodás született, ami mindenkit megnyugtatott. A film készítői arra törekedtek, hogy a gengszteréletmód sötétebb oldalát hangsúlyozzák, ne pedig egy illúziókkal teli perspektívát, és a „maffia” szót gyakorlatilag törölték a forgatókönyvből.
A film producerei azt is megengedték, hogy a maffia több tagja statisztaként vagy stábtagként dolgozzon a produkcióban, enyhítve ezzel a csoportok közötti feszültséget.
#5 A forgatás alatt Coppola attól félt, hogy leváltják
Mivel Coppola és a Paramount Pictures a szereposztástól kezdve a forgatási helyszíneken át a forgatási időig és a filmzenéig mindenben összeütközésbe került, talán nem meglepő, hogy a forgatás során a rendezőben többször is felmerült, hogy a stúdió kirúgja.
A feszültség nagy volt, a munkálatok pedig drasztikusan elmaradtak a tervezett időkerettől, ami odáig vezetett, hogy a Paramount állítólag elkezdte fontolgatni Coppola leváltását, pozíciójára pedig a film vágására felkért Aram Avakiant szemelték ki. Emiatt a rendező kirúgta Avakiant, Brando meg azt ígérte, hogy otthagyja a produkciót, ha Coppolát eltávolítják a rendezői székből. Ennek hatására úgy tűnt, hogy a veszély elhárult, ám a beszámolók szerint Francis Ford Coppola a film munkálatai során végig nyugtalan és bizonytalan volt.
#6 Coppola családjából többen is feltűnnek a filmben
Sok keresztapa-rajongó tudja, hogy Talia Shire, aki Vito Corleone lányát alakította, valójában Francis Ford Coppola nővére, aki később mindhárom keresztapa-filmben szerepelt. Talia azonban nem az egyetlen tagja a Coppola-családnak, aki a filmvásznon is feltűnik valamilyen formában. Francis és Talia édesapja, a híres zenész Carmine Coppola zongorajátékával járult hozzá a film zenéjéhez, és felesége, Italia mellett is feltűnt egy éttermi jelenetben.
Italia egy rövid jelenetben egy telefonközpontban dolgozó nő szerepét is eljátszotta, Francis saját lánya pedig Connie gyermekét alakította a lenyűgöző keresztelési zárójelenetben.
Francis Ford Coppola családra való támaszkodása azonban visszaütött A keresztapa harmadik részében, amikor az akkor már jóval idősebb lánya, Sofia főszerepet kapott, emiatt pedig rengeteg negatív kritika érte őket. Később Sofia nagy sikereket ért el – apja nyomdokaiba lépve rendezőként. (Nemrégiben emlékezett meg Sofia ötvenedik születésnapjáról Gyárfás Dorka, aki írásában hosszan taglalta ezt a témát is. Olvassátok el ITT!)
#7 A lófej valódi volt
Ha szóba kerül A keresztapa, az első jelenet, ami legtöbbünknek eszébe jut, amikor a hollywoodi nagymenő, Jack Woltz visszautasítja a Corleone-család kérését, másnap reggel pedig egy levágott lófej mellett ébred az ágyában.
Míg sokan azt feltételeznék, hogy a levágott állatfej csak egy filmes kellék, az állatbarátok elborzadnak, ha megtudják, hogy az nagyon is valódi volt.
Bár művér látható a képen, Coppola és társai nem tudtak élethűnek tűnő lófejet készíteni, ezért megegyeztek, hogy a valódi fejet használják. Azonban (némileg) megnyugodhatunk, az állatot nem a film forgatása miatt ölték meg.
#8 Sonny gyilkossági jelenetéhez több mint 100 patronra volt szükség
Santino „Sonny” Corleone meggyilkolása talán az egész film legvéresebb és legerőszakosabb jelenete, és a tökéletes pillanat eléréséhez nagyon bonyolult effektek sorára volt szükség.
A. D. Flowers effektguru irányításával James Caan testét apró puskaporos töltetekkel borították be, amelyeket művérrel teli zacskókhoz erősítettek. A robbanóanyagokat egy konzolhoz kötötték, és a megfelelő pillanatban távolról indították be, hogy szimulálják a golyózáport. Caan fejére és arcára pedig nem robbanó csomagokat helyeztek, amiket kézzel indítottak be.
Flowers és társai tovább akartak menni Sonny arcsérüléseit illetően, de aggódtak, hogy kárt tesznek a színészben. Ennek ellenére az élmény hihetetlenül kellemetlen lehetett Caan számára, még ha ilyen emlékezetes jelenet is született.
#9 A film számos valódi maffiaerőszakot inspirált
A maffia a bemutató előtt aggódott „A keresztapa” hatása miatt, de az azóta eltelt években a film valódi erőszakos cselekmények ihletőjévé vált.
1991-ben a szicíliai maffiózók a régi lófejes trükköt alkalmazták a nem kívánt vállalkozók egy csoportjának elriasztására, azzal a különbséggel, hogy a véres testrészt egy autó csomagtartójába helyezték el.
Több tanúvallomás is arra utal, hogy a gengszterek általában nagy rajongói voltak a filmnek. Nem sokkal A keresztapa megjelenése előtt titkos jelentésekben megjegyezték, hogy a maffiózók gyakran vitatkoztak arról, ki játssza Don Corleone szerepét közülük, és állítólag japán bandák egyszer felbéreltek egy produkciós céget, hogy a saját imázsuk javítása érdekében hozzanak létre egy hasonló filmes díszletet a Távol-Keleten.
#10 Coppola saját spagettiszósz-receptje szerepel a filmben
A jelenet, amiben Clemenza spagettiszószt készít, szerepel a regényben, a teljes recept viszont nem. A filmből azonban kiderül az elkészítés módja, és ráadásul nem is akármilyen szósz készül: a recept magától Francis Ford Coppolától származik. A rendező azzal viccelődött, hogy ha a film meg is bukik, az emberek legalább megtudják, hogyan kell jó spagettiszószt készíteni. És melyikünk ne vágyna egy tál jó spagettire? Már csak ezért is érdemes újra elővenni a filmet!
Mózes Zsófi