Nincs itt semmiféle apokalipszis! – Ma 5135 éve vette kezdetét a maja időszámítás
Bár az utóbbi tíz évben rengeteget utaztam (erről olvashattok például ITT, ITT és ITT), de ez nem volt mindig így. Tizenkét éves voltam, amikor először ültem repülőre, és egyúttal átléptem az országhatárt. Akkor viszont egyből belecsaptam a lecsóba, hála a szüleim legjobb barátainak, akik egy kéthetes családi nyaralásra vittek magukkal Mexikóba. Az út alatt bejártuk a Yucatán-félsziget leghíresebb maja romjait, és bár a koromból adódóan nem fogtam fel igazán a maja örökség monumentalitását, építményeik és a civilizációjukról hallott történetek akkoriban is lenyűgöztek. (Mivel pedig a mexikói konyhát és a tequilát értelemszerűen nem értékelhettem, vissza kell mennem, mese nincs.) Krajnyik Cintia írása következik.
–
Nem véletlen, hogy a turistákat máig megbabonázzák a maja romvárosok, hiszen a népcsoport úgy vélte, a világ egy mágikus hely, amelyet isteni mágia tölt be, és ennek a nyomai ma is felfedezhetők egykori építményeiken, amelyek egész városokat tettek ki a maguk idejében. A népcsoport történelme egészen a tizenötödik századig virágzott, kimagasló matematikai, csillagászati és orvostudományi ismeretekkel büszkélkedhettek. A mai emberek többsége számára azonban nevük az általuk használt naptár és időszámítás miatt cseng ismerősen, ez a Gergely-naptár szerint Kr. e. 3114. augusztus 11-én kezdődött, azaz éppen ma ötezer-egyszázharmincöt éve.
A maja naptár eredetét és jelentőségét Harmat Árpád Péter történész cikke segít kontextusba helyezni. A naptárat a négy fennmaradt maja kódex közül a Drezdai Kódexből ismerjük (a másik három a Madridi, Párizsi és Grolier-kódex), ezt az amerikai kontinens legrégebbi írott anyagaként tartják számon. Ebben a maják megjövendölik napfogyatkozások, bolygóegyüttállások, illetve esetleges természeti és társadalmi katasztrófák bekövetkeztének idejét. Talán mindannyian emlékszünk arra, hogy 2012. december 21-re sokan várták teljes meggyőzödéssel a végső apokalipszist, éppen a maja jóslatokra alapozva.
Ha azonban kicsit alaposabban elmélyedünk a maják számítási rendszerében, világossá válik, hogy ők nem a világvégét jelezték előre, pusztán egy korszak lezárultát.
Kin, uinal, tzolkin és haab
A Rubicon történelmi magazin lehet a segítségünkre, hogy kicsit jobban megértsük a maják időszámítási módszereit, amelynek kezdőpontja a Gergely-naptár szerint Kr. e. 3114. augusztus 11. A közép-amerikai kultúra matematikájának alapját a húszas számrendszer adta, így az indiánok kalendáriumát jellemzően ez a szám határozta meg. Ami a mi időszámításunkban egy napnak számít, az a majáknál a kin volt, és húsz kin tett ki egy hónapot, azaz az ő nyelvükön egy uinalt. Ebből az egységből pedig kétféle évet lehetett számolni annak függvényében, hogy szakrális vagy gazdasági szempontokat vettek figyelembe. A tzolkin, azaz a szent kör tizenhárom hónapból, tehát kétszázhatvan napból állt, míg a haab, azaz a rendhagyó év a természet rendjét követte a maga tizennyolc hónapjával. Itt viszont minden háromszázhatvan napos periódust egy ötnapos kiegészítő időszak (szökőnap) követett, amelyet a maják rendkívül szerencsétlen időszaknak tekintettek. A két eltérő számítási rend szerinti periódus tizennyolcezer-nyolcszázkilencven nap után, azaz hetvenhárom tzolkin/ötvenkét év után került átfedésbe egymással, és egy teljesen új időszak kezdetét jelentette. Egy ilyen ciklust neveztek a maják nagy körnek.
Tovább is van, mondjam még?
Bár abban az időben ötvenkét év bőven felölelt egy emberéletet, a maja civilizáció is eljutott arra a fejlettségi szintre, hogy vágyat érezzen történelmének megörökítésére, így nagyobb időegységekre is szükségük volt, megalkották hát a háromszázhatvan napos tunt, a hétezer-kétszáz napos katunt, a száznegyvennégyezer napos baktunt, és a több millió évet felölelő alauton kifejezést. Szóval a korábban említett, legendás 2012. december 21-i dátum tulajdonképpen csak a közel négyszáz éves maja periódus, a tizenharmadik baktun végét jelentette, nem pedig a világét.
Miután sikerült megfejteni, miként kerülhette el az emberiség a vesztét (egy időre legalábbis), álljon itt néhány saját fotó, a lenyűgöző maja romokról, és egy kis kiegészítés az egyik leghíresebb maja városhoz.
Az első fotón Chichén Itzá (ejtsd: csicsén icá) maja város romjai láthatók, amelynek legszimbolikusabb eleme a főpiramis, az El Castillo. Az egyedülálló romegyüttes, amely egykor a Maja-tolték Birodalom fővárosa, a két nép kultúrájának és művészetének találkozási pontja volt, 1988 óta az UNESCO kulturális világörökség része, 2007. július 7-e (07. 07. 07.) óta pedig a világ hét új csodájának az egyike (a továbbiak a Megváltó Krisztus szobra Rióban, a Colosseum Rómában, a kínai nagy fal, a Machu Picchu Peruban, Petra Jordániában és a Tádzs Mahal Agrában). Amikor tizenkét évesen a szemem elé tárult ez a látvány, világossá vált, hogy a ma élő ember számára rengeteg homályos folt van a történelmünkben, hiszen felfoghatatlan, hogyan volt képes körülbelül ezerötszáz évvel ezelőtt egy ilyen monumentális erődítményt és városrendszert kialakítani a dzsungel közepén egy olyan népcsoport, amelynek tagjai korukat meghazudtoló felfedezésekre jutottak az orvoslás, a matematika és a csillagászat területén, miközben soha nem tanulták meg a kerék használatát, és fémeszközöket sem alkalmaztak. A történészek előtt máig rejtély, hogyan hordhattak a maják a város felépítéséhez elegendő mennyiségű követ a területre.
Misztikum misztikum hátán
A mintegy ötvenöt méter magas piramis a maja naptár szimbóluma alapján épült. Kilenc terasza sem véletlen, ez a maja hitvilágban a halál kilenc bugyrát szimbolizálta. A lépcsősorok mindegyike kilencvenegy lépcsőből áll, és ha a főbejárat nagy lépcsőjét is beleszámítjuk, háromszázhatvanöt lépcsőt kapunk, azaz az év napjainak számát. Az már csak további hátborzongató tény, hogy
minden napéjegyenlőségkor a lenyugvó nap utolsó sugarai egy tekergőző kígyó, a tollas kígyó árnyékát festik a piramis lépcsőire,
vélhetően Kukulkán, a tollas kígyóisten tiszteletére. (Gyerekként amennyire lenyűgözött, annyira be is voltam szarva tőle.)
Építészetüket a csipkézett párkányok, a díszített ajtófélfák, a lépcsősorok és az úgynevezett maja boltív jellemzi. A maják kultúrájában jelentős szerepet töltött be a vallás, a mágia, így Chichén Itzá is egy misztikus hely, ahol számos vallási szertartás zajlott, amely gyakran járt emberáldozatokkal. Civilizációjukban jelentős szerepük volt a labdajátékok rítusainak, és a legnagyobb fennmaradt játéktér is itt található. Ottjártamkor egészen félelmetesnek gondoltam, hogy ezeken az óriási pályákon a kosárlabdához hasonló játékok zajlottak, amelyek a jó és a rossz harcát szimbolizálták, a nyertes csapat tagjait azonban a játék végén feláldozták, méghozzá úgy, hogy a papok a pályán vagy a templomban obszidiánpengével vágták ki a játékosokból a még dobogó szívüket. A játék elterjedésével pedig az úgynevezett tzompantlik, azaz a koponyatartó állványok is megjelentek. Chichén Itzá egész területe lélegzetelállítóan gyönyörű, egyszersmind végtelenül hátborzongató.
Mindenesetre, ha valaki olyan szerencsés helyzetbe kerülne, hogy a közeljövőben a Yucatán-félszigetre vetődik, ne csak a Karib-tenger partján fetrengjen a fehér homokban, hanem keresse fel a maja romokat is, mert az előbbieknél is több izgalmas és lenyűgöző történetet fog hallani.
Kattints a képre a galéria megtekintéséhez!
Krajnyik Cintia
Kiemelt kép: Getty Images/IR_Stone