Ahogy az igazi férfiról, úgy az igazi nőről is élnek bennünk mindenféle sztereotípiák. Én például azzal nőttem fel, hogy a bölcs asszony úgy irányítja a férfit, hogy az nem veszi észre. Akkor jöttem rá, ez mekkora baromság, amikor kipróbáltam, és szégyellni kezdtem magam érte. Mégis hogyan becsüljek, tiszteljek egy férfit, akit úgy irányítok, hogy ő mit sem tud erről? Ez eleve nem feltételez egyenrangúságot, kölcsönös tiszteletet. Persze van, aki nem hisz az egyenrangúságban. Például A hűséges férfi című film szereplői.

Az egyik legsikeresebb francia filmszínésznek, Louis Garrelnek ez a második egész estés rendezői munkája, amit láthatóan jelenlegi feleségének, Laetitia Castának szentelt, de nagy lehetőséget adott egy ifjú, feltörekvő csillagnak, Lily-Rose Deppnek is. Hármójuk szerelmi története ez, mégsem szerelmi háromszög, inkább négyszög, csak a negyedik fél mindössze említés szintjén jelenik meg a filmben.

A címben szereplő hűséges férfi Abel volna (vicces, hogy Garrel az előző rendezésében is ezen a néven szerepelt), aki három éve él boldogan Marianne-nal, amikor a nő közli vele: terhes. Csak épp nem tőle. Hanem a barátjától, Paultól. (Zseniális, ahogy ez a párbeszéd zajlik, mindjárt az első jelenetben.) Abel tehát megalázva kiköltözik a lakásból, és próbál új életet kezdeni, miközben Paul tinédzser húga, Eve (Lily-Rose Depp) végig utána epekedik. Nyolc évvel később Paul váratlanul meghal, és a temetésén Abel ráébred, hogy még mindig Marianne-t szereti. Ahogy Eve is ráébred – immár fiatal, szép nőként –, hogy még mindig Abelt szereti.

A bonyodalmak tehát itt kezdődnek, megspékelve azzal, hogy Marianne és Paul időközben nyolcévessé cseperedett fia, Joseph mindenféle módon megpróbálja az anyja magánéletét befolyásolni – ami nem csoda, ha az embernek olyan anyja van, aki maga is a manipuláció nagymestere.

Az, hogy mindenki mást akar, vagy hogy akik egymást akarják, azok sem egy időben – örök téma a művészetben.

De örök téma az emberek között is, ezért sosem évül el, nem válik unalmassá, főleg ha olyan szellemesen elmélkednek róla, mint ahogy A hűséges férfi teszi. Négy ember játszmái – mindössze ennyire fókuszál a film, semmi másra. Nincs körítés, nincsenek látványelemek, nincs akció sem, csak duma van. De az nem akármilyen színvonalon.

Louis Garrel és Laetitia Casta

Ha akadnak még moziba járók rajtam kívül, akik telítődtek a cirkusztól – úgy értem, a hangzavartól és képorgiától –, és néha csak egy meghitt, tartalmas emberi történetre vágynak, akkor A hűséges férfi megtalálja a közönségét. Ha nem, akkor a világ megérett a pusztulásra – mondhatnám fellengzősen.

De komolyan, van, akit nem nyűgöznek le a köztünk zajló láthatatlan meccsek, a bennünk kavargó érzelmek, a megfejthetetlennek tűnő vonzalmak és a vágyaink beteljesüléséért folytatott küzdelem?

Kicsit olyan érzés nézni, mintha visszacsöppennénk a mozi hőskorába, a francia újhullámba, bár formailag nincs benne semmilyen újítás. Inkább valamiféle rejtett tisztelgés a nagy elődök előtt, akik játékosan, könnyeden, de csöppet sem felszínesen, hanem nagyon is bölcsen tudtak mesélni a férfiról és a nőről. Eleganciával. Humorral. Ahogy csak a franciák tudnak.

Szerintem tökéletes első randis film egy balzsamos nyári estére, miután az ember átsétált a hídon a Duna felett, és mielőtt belevetné magát a pesti éjszakába.

Lily-Rose Depp

Mindazoknak, akik rajongtak már valakiért, aki nem érdemelte meg őket. Mindazoknak, akik szembesültek már azzal, hogy rajongásuk tárgya valójában nem is olyan csodálatos, mint amilyen a fantáziájukban volt, amíg csak ábrándoztak róla. Mindazoknak, akiknek vannak lezáratlan ügyeik, amiknek még évek múltán is szívesen a végére járnának. Mindazoknak, akik szerint egy igazi nő megszerzi magának, amit akar, és úgyis ő tudja jobban, mi kell a férfinak.  

És persze mindenkinek, aki egy klasszikus szerelmes filmre vágyik. Gyönyörű szereplőkkel, Párizsban, 2019-ben – vagy akármikor.    

 Gyárfás Dorka