Találd meg a párod, vagy légy egy napra férfi! – Farsangi népszokásaink
Manapság egyre kevesebben ünneplik a jeles napokat, pedig régen a farsang volt az egyik legizgalmasabb időszak az ünnepi hagyományok, szokások és babonák terén. Ilyenkor lehetett párt találni, jókat enni, mulatozni, egy napra nőből férfivá válni, vagy csak felszabadultan csúnyának lenni. Itt az ideje feleleveníteni a legérdekesebb népszokásokat, mielőtt teljesen feledésbe merülnek. Csernik Gréta írása.
–
A hagyományok minden nép történelmében nagy fontossággal bírnak
Az hétköznapi kétkezi munkát meg-megszakító jeles napok, ünnepek és a hozzájuk kapcsolódó mulatozás, pihenés olyan rendszert adott az emberek életébe, amire a mai rohanó, „mindent-azonnal” világban nehezen találunk alternatívát. A farsangi hagyományok is szinte már csak történelemórán bukkannak elő az iskolában, esetleg jelentősen megváltozott formában, a szórakoztatóiparban.
A farsangi időszak január 6-án, vízkereszt napján kezdődik, és hamvazószerdán ér véget, amely idén március 6-ára esik. A karácsony szentsége után a farsang a szabályok áthágásának, a nemi szerepek felbomlásának adott teret – ez az időszak a párválasztás, lakodalmak és a nagyböjt előtti féktelen mulatozás ideje volt.
Kibújni a bőrünkből
A farsangi bálok és összejövetelek tökéletes alkalmat adtak az ismerkedésre, illetve a már meglévő ismeretségek elmélyítésére, hivatalossá tételére. Sok legény ekkor vallott szerelmet választottjának, de eljegyzések és lakodalmak is estek a farsangi időszakra, mert a hidegben könnyebb volt a nagy mennyiségű ételt tárolni, amit egy lakodalom megkövetelt. Volt az ünnepnek egy sötétebb oldala is: a boldogságot meglelt párok mellett kegyetlenül kicsúfolták és megszégyenítették azokat a lányokat, akik pártában maradtak.
A vénlányok csúfolásának minden tájegységben megvolt a maga speciális szokásmódja, de többnyire a kérő nélkül maradt lány házánál kiáltoztak gúnyolódó mondókákat a legények.
A jelmezbe öltözés, az álarcok viselése a farsang olyan jellegzetessége, ami a modern korban is megmaradt. Kalotaszegen a helyi szokás szerint „szép” és „csúnya” farsangosnak öltöztek az emberek: a szép farsangos legények úriasszonyok-, a szép farsangos leányok pedig nyalka legények ruháiba bújtak, míg a csúnya farsangosok kéményseprőnek, boszorkánynak és az öreg kaszásnak maszkírozták magukat. Az ő szerepük volt a fonóban mulatozók ijesztgetése, az incselkedő hangulat megteremtése.
Az utolsó három napot (farsang vasárnapját, hétfőjét és húshagyó keddet) a farsang farkának nevezték: ez a mulatozás legkiemeltebb periódusa, a legtöbb népszokás ebbe a három napba sűrűsödik.
Egy Balaton-felvidéki hagyomány szerint farsang hétfőjén a lányok és asszonyok férfiruhába bújtak, összegyűltek egy háznál, és „férfi módra” mulattak egész éjjel. Hogy ez mit jelentett? Végtelen mennyiségű sört és pálinkát, hurkát, kolbászt és jóféle cigányzenét. A férfiakat nem engedték be, azon az egy napon a nők voltak a férfiak, minden ezzel járó előnyt és kiváltságot kihasználva, ezért hajnalig mulattak. Nem gondoltak a reggelre, amikor vissza kellett térni a nemi korlátok közé.
Az asszonyfarsang hagyományáról a XV. század óta vannak feljegyzések, tehát már Mátyás király uralkodása alatt is vágytak az asszonyok egy kicsivel több igazságosságra, ha csak az év egyetlen napján is.
Eszem-iszom, hejehuja
A farsang farka előtti csütörtököt kövér csütörtöknek vagy zabáló csütörtöknek is nevezik, mert aznap jó sokat ettek és ittak az emberek, hogy jó legyen a termés, és kövérre hízzanak a disznók. (Torkos csütörtöknek vagy csonka csütörtöknek is hívják olykor.) Erre a napra a nép felfüggesztette a húsvét előtti böjtöt, hogy bekebelezze, ami még farsangról maradt, és semmi ne vesszen kárba.
Ezen a napon rendezik meg a mohácsi busójárást, ami az UNESCO szellemi örökségek is listáján szerepel. A legenda szerint a hagyomány onnan ered, hogy miután a törökök elfoglalták Mohácsot, a közeli mocsarakba menekült őslakosok vérrel festett faálarcokba és birkabőrbe öltözve, az éj leple alatt csónakokkal átkeltek a Dunán, és zajkeltő eszközeikkel úgy megijesztették a törököket, hogy azok fejvesztve menekültek a városból.
A busók ma már nem a törököket, hanem a világ minden tájáról érkező fesztiválozókat és a telet ijesztgetik.
Süss fel, nap!
A farsangi népszokások nagy részének másik célja ugyanis a téltemetés. Régebben azt gondolták, hogy a tél vége felé a nap legyengül, és a gonosz szellemek életre kelnek. Riasztó jelmezekkel, kitörő jókedvvel és boszorkánybábuk égetésével igyekezték elüldözni a sötét árnyakat és felszabadítani a napot, amely így majd meleget és termést hoz nekik.
A kora-újkori paraszti társadalom élete a termés körül forgott, így nem meglepő, hogy a farsangi időszak is magába foglalt egy pár termésjósló napot. Úgy tartották, ha január 22-én, Vince napján szép napos az idő, akkor jó bortermés várható. Drávaszögben ezen a napon „vincevesszőt” metszettek, amit vízbe állítottak, és aszerint jósolták meg a következő termés minőségét, hogy mennyire hajtott ki. A Vince-napi hagyományok Magyarország borvidékein egyre inkább újraéledtek az elmúlt években.
Február 2-ához, Gyertyaszentelő Boldogasszony napjához kötődik az a hiedelem, hogy ezen a napon a barnamedve kivánszorog a barlangjából, és csekkolja, milyen az idő, van-e még ok a téli álomra. Ha süt a nap, akkor még visszabújik, mert hosszú lesz a tél.
Február 3-ához pedig Szent Balázs legendája kötődik, aki megmentett egy fiút, akinek halszálka akadt a torkán. Balázsáldáskor a pap ezzel a szöveggel „védte meg” híveit, miközben a Gyertyaszentelő Boldogasszony napján szentelt kétágú gyertyát tartott a kezében: „Szent Balázs püspök és vértanú közbenjárására mentsen és őrizzen meg téged az Úr a torokbajtól és minden egyéb bajtól az Atyának, a Fiúnak és a Szentlélek Istennek nevében. Ámen.”
Békében a múlt és a jelen
Sokan, különösen az Y generáció tagjai, ellenzik a hagyományőrzést. Azt tartják, a fejlődés megáll, ha mindig a múltra tekintünk vissza, ha elavult szokásokra, haszontalan és értelmetlen tradíciókra fecséreljük az időt. Arról nem is beszélve, hogy a jövő a globalizációban rejlik.
A farsang, a téltemetés és a tavaszvárás ugyan a világ számos más országában is jelen van, de más népeknél nincs mohácsi busójárás, szalagos farsangi fánk, és képtelenség lenne lefordítani a farsangi mondókákat bármilyen nyelvre. Ez a szokás nálunk valóban az egy népen belüli összetartozást szimbolizálja.
A sok bolondos, szórakoztató hagyomány összehozza a családokat, a generációkat és a kisebb közösségeket.
A nagy rohanás közepette visszatér egy régi rendszer az életünkbe, megtanulunk általa ünnepelni, szórakozni, és értékelni, hogy a hidegben mennyire jól esik a véres hurka, vagy hogy milyen szép lenne már, ha itt lenne a virágzó tavasz. A hagyományok nem azt mondják, hogy „állj, ne menj tovább”, és „ne gondolkozz újban, csak csináld a megszokottat”. A hagyományok csak azt kiáltják: „emlékezz”. Gondolkozz, kérdőjelezd meg a rosszat, változz és fejlődj, de emlékezz!
Csernik Gréta
Kiemelt kép: Busójárás Mohácsony 2014-ben - Getty Images/NurPhoto/Corbis