A receptes oldalakon ősszel nem nehéz olyan ételekbe botlani, amikben szerepel a sütőtök valamilyen formája. De találkoztál-e már a hokkaido tökkel? Ezt a típust előszeretettel nevezik japán töknek, merthogy az ott elterülő Hokkaido szigetén terem, és ami a legjobb benne, hogy megsütve (illetve előtte alaposan megtisztítva) a vékony héja is fogyasztható. Ez egy alacsony kalóriatartalmú, édes húsú zöldség, jóval édesebb, mint a klasszikus sütőtök, és a kalóriatartalma is jóval alacsonyabb sokak által ismert rokonánál. Manapság már elég sok áruházban megtalálható, persze drágább, mint közönségesebb társa, de alkalomadtán megéri kipróbálni. 

Főzhetsz belőle levest, eheted sütve, magában, de használhatod köretként is. Én viszont most egy vegán salátát mutatok meg neked – ami inkább egy fullos egytálételre hajaz, mint arra a klasszik zöld leveles verzióra, ami elsőre beugorhat a saláta szó hallatán.

Quinoát fogok használni hozzá, ami az egyik kedvenc gabonám – tulajdonképpen nem is gabonáról, hanem úgynevezett álgabonáról van szó. Ezt a Dél-Amerikában őshonos növényt az indiánok ősidők óta termesztik. Azért szeretem, mert egy príma, lassan felszívódó, gluténmentes szénhidrát, ami szintúgy kevés kalóriát tartalmaz. Semleges íze miatt nagyszerűen variálható, így ezer változatot el tudok vele képzelni, akár édességként is az asztalra kerülhet – minden csak egy jó recept kérdése. Ez a növény teljes fehérje, azaz tartalmazza az összes szükséges aminosavat, és rostban is gazdag. Nagyon ajánlom életmódváltóknak, az én kamrámban mindig van belőle. 

 

Ezt a két alapanyagot pedig kiválóan kiemeli az alább található pikáns tahiniszósz-recept. Aki nem ismeri a tahinit, annak elárulom: szezámpasztáról beszélünk, amely a keleti konyhák közkedvelt alapanyaga. A szezámmagot aranybarnára pirítják, ledarálják, majd egy gerezd fokhagymával, olívával krémesre pürésítik. Isteni íze van!

De most lássuk ezt a tápláló, mennyei, izgalmas receptet, amihez a rukkola, a szárított paradicsom és a pekándió fenséges kiegészítés – tulajdonképpen a torta habján a cseresznye.

Hokkaidós quinoasaláta friss tahini szósszal és pekándióval

A cikk a hirdetés után folytatódik!

Hozzávalók:

  • 1 kisebb hokkaido tök
  • egy marék rukkola
  • fél bögre quinoa
  • 4-5 db szárított paradicsom
  • egy marék pekándió
  • fél ek kakukkfű
  • fél kk fahéj
  • fél kk szerecsendió

Az öntethez:

  • fél bögre tahini
  • 1 tk juharszirup
  • 1 tk dijoni mustár
  • 1 ek friss citrom leve
  • só és bors

Elkészítése: 

1. A tököt közepes méretű kockára vágom, és megfűszerezem fahéjjal, szerecsendióval, kakukkfűvel. Majd kevés zsiradékban (én kókuszzsírt használok) megforgatom, és a sütőbe teszem – 180 fokra. Addig sütöm, amíg aranybarna lesz.

2. A quinoát beáztatom, hogy kicsit megszívja magát, majd nagyjából tíz perc után alaposan megmosom, hogy a kesernyés íze leoldódjon a felületéről. Aztán nagyjából 15 perc alatt puhára főzöm.  

 

3. Közben elkészítem az öntetet is. A tahinihez adom a mustárt, a juharszirupot, a citrom levét. Sózom, borsozom, alaposan összekeverem, majd félreteszem.

4. A szárított paradicsomokat vékonyabb szeletekre vágom, a rukkolát megmosom, és lecsöpögtetem.

5. Ha megsült a tök és megfőtt a quinoa, akkor lehűtöm őket szobahőmérsékletűre. Ha ezzel megvagyok, kezdhetem is összerakni a tálamat.

6. A quinoát összekeverem a tökkel és a rukkolával, rászórom a paradicsomot és a pekándiót, majd meglocsolom a szósszal, és már kész is.

Jó étvágyat!

A képek a szerző tulajdonában vannak

Szentesi Éva