Elöljáróban annyit elárulok, hogy tényleg végig lehet szakmázni egy egész napot ebben a témában, mert bőven van mit megbeszélni: például a fiatalkorú influenszerek jelenlétét a világhálón (és így a munkaerőpiacon), meg hogy mit lehet ezzel a jelenséggel kezdeni. Hogy hová tart a világ, meg lehet-e élni influeszerkedésből itthon is, reális vágy-e a kamaszok számára, hogy influenszerek legyenek – és persze ezzel kapcsolatban azt is, hogy kié a felelősség, kit kell edukálni, egyáltalán kell-e bárkit is?

Nem szeretnék álszent lenni: nemcsak a társadalmi felelősségvállalás jegyében és a kamaszok edukációjáról szólt a találkozó, de mindenképp dicséretes, hogy ezek a témák is felbukkantak a beszélgetésekben. A fókusz emellett a tartalomgyártáson, a know-how-n és a piaci görbéken volt.

 Nem csak hitelesnek kell lenni, annak is kell látszani

„Ami a szívemen, az a számon, tudja ezt az ügyfél is”

– hangzott el épp az egyik népszerű hazai influenszer szájából a nagyszínpadon, amikor beléptem a content creatorok vitájára. Szívem szerint már fordultam is volna vissza egy vajas popcornért és kóláért, hogy így nézzem végig az előadást, mert rögtön éreztem, hogy izgalmas napnak nézünk elébe. Nem is nagyon lőttem mellé. Személy szerint azokra a kérdésekre kerestem a választ, hogy hogyan látja a szakma a jövőjét, és a szereplői miben látják a saját hitelességüket.

" Ákos, hidd el nekem, hogy a tyúk volt előbb, mint a tojás!🧐 " * #namelyikvoltelobb #akosnemhisznekem #geryvagyok #konicsgergely #geryllanetwork #postforrent

A nagyszínpadon épp influenszerek, talent managerek, accountosok és kreatívok beszélgettek arról, milyen is a „jó tartalom”. Nos, a jó tartalom kulcsa az önazonosság – ez mindennek, de legfőképp a hitelességnek az alapja, és ezáltal egy influenszer legfontosabb értéke, amire vigyáznia kell – mondta Bánki Judit influenszer-menedzser, akivel egyetértőn bólogattak a többiek.  

Erről rögtön eszembe jutott, amit Sas István reklámfilmrendező mondott évekkel ezelőtt egy előadásán, miszerint a mai fogyasztó nem hisz már a kilencvenes évek reklám-hívószavának, hogy „Tíz orvosból kilenc ezt a fogkrémet ajánlja” – a hitelesség, az őszinteség, a szabadszájúság kell neki. Igaza lett.

Ma pedig már ott tart a világ, hogy a médiafogyasztó ugyanúgy tájékozódik influenszer-vlogokból, mintha hírportált olvasna, vagy a híradót nézné.

Sidney van den Bosch, a panelbeszélgetés egyik résztvevője (aki mintegy száztizenkétezer Insta-követővel az egyik legnépszerűbb lifestyle blogger) meghatározása szerint a hiteles influenszer az, aki csak olyan terméket reklámoz, amit előzetesen letesztelt, és amiben hisz is. Vele is megesett már, hogy arra kérték, reklámozzon egy beauty-terméket, de ő maga sem volt vele megelégedve, úgyhogy elállt az együttműködéstől.

„Csak olyat ajánlok a követőimnek, amiben én is hiszek” – mondta.  

Piece of Paris in Budapest 💗🏘 Melyik az aktualis kedvenc számotok?☺️🎼 Kezdem megunni az én kedvenceim...) 😁🙈

Ha most felmentek az Instagramra, és csak lazán végig pörgetitek a hírfolyamotokat, akkor azért ez a mondat egészen punk kijelentésnek hangzik. Az enyém legalábbis ennek az elvnek a szöges ellentétével van tele: általában közszereplők az arcukhoz emelve reklámoznak valami teljesen random termékcsaládot. Sokszor még a reklám hashtaget sem jelzik, tele vannak a képeik rejtett és direkt termékelhelyezésekkel, teljesen szabálytalanul.

Mintha csak a gondolataimban olvasnának az előadók, egyből folytatják is a beszélgetést azzal, hogy a hitelességet megtartani ekkora médiazajban mennyire nehéz. Nem véletlenül határolódnak el sokan az influenszerek közül is az „influenszer” kifejezéstől. A több mint kétezer főt számoló piac szereplői közül rengetegen ad hoc-módon halásznak, szabályokat, morális irányelveket egyáltalán semmibe véve. Háromezer lájk, illetve követő fölött ugyanis bárki számíthat influenszernek.

Segítség, influenszer a kamaszom!

Egy másik kerekasztal-beszélgetés szereplői között tartalomgyártók és talent managerek csaptak össze. Utóbbiak közel százötven influenszert foglalkoztatnak havi rendszerességgel. Ez a szűk réteg kreatív, fizetett munkát végez, betartva a Gazdasági Versenyhivatal szabályait, hogy a menedzsereikkel együtt hitelesek maradjanak a szakmájukban. Az influenszernek is ismernie kell a piacot, amire dolgozik – éppen ezért a talent managerek közül sokan üzletileg is edukálják őket.

Mi a kedvenc alkalmazásod?❤️💜 @jazmin.hollosi_official

De kié a felelősség, amikor egy tizennégy-tizenhat éves influenszer válik népszerűvé? Itt már megoszlanak a vélemények.

Van, aki szerint a menedzseré, illetve az ügynökségé, míg más egyenesen azt gondolja, hogy a fiatalkorúaknak semmi keresnivalójuk a piacon.

Az az ötlet is felmerült, hogy a kamaszt és a szüleit ugyanúgy kell üzletileg felvilágosítani, sőt, mindez akár az oktatási rendszer része is lehetne, hiszen úgyis ebbe az irányba halad a világ – ma már az influenszerkedés is egy szakma.

Ez ugyan még elég merész vízió, de az ügyfelet edukálni elégséges és szükséges feltétele annak, hogy minőségi tartalmat lehessen létrehozni – vélték.

Oké, de mi lesz a maradék cirka ezernyolcszáz influenszerrel, aki nincs benne az ügynökségi véráramban? 

Van-e jövője az influenszerkedésnek?

A jelenlegi jóslatok szerint lemorzsolódás várható. Azok a népszerű influenszerek, akik minőségi és egyedi tartalmat gyártanak, és elég nagy feléjük az elköteleződés, még nagyobb népszerűségre fognak szert tenni. Mindazok, akik viszont nem építik magukat ennyire tudatosan, várhatóan eltűnnek majd.

Most úgy tűnik, minden a szabályozottság irányába halad. Nem fog megszűnni az influenszerkedés – bár talán később már content creatoroknak fogják hívni őket, és a médiaipar teljes jogú szereplői lesznek. Idővel a tévécsatornákra, magazinokba, rádiókba is átkerülnek a YouTube-ról.

Hogy ez hajszálpontosan így fog-e zajlani, az még a jövő kérdése. De mindazoknak, akik egyelőre ódzkodnak ezektől a tartalmaktól, érdemes nyitni feléjük, és megismerni őket, mert mind inkább az életünk és a gyerekeink életének részévé fognak válni.

Szőcs Lilla

Nemrégiben Rutai Lili írt nálunk egy cikket az influenszer-buborékról, olvassátok el ITT!

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images