Szex a medencében, kukkolda és kurtizánok: cseppet sem visszafogott erotika a középkorban
Ha a középkorra gondolunk, akkor nem feltétlenül a szex és a fürdés jut először az eszünkbe. Van is ennek alapja: akkoriban a keresztény egyház bűnösnek bélyegzett minden testi kívánságot, kiváltképp a szexuális vágyat. Csakhogy ezek a vágyak akkor is ugyanúgy működtek, mint ma, a hormonok hatását sem lehetett kiiktatni egy pápai enciklikával vagy egy püspöki nyilatkozattal. A keresztény erkölcsök szerint a szex csak házasságban volt megengedett, és csak gyereknemzés céljából. Az összes többi aktust bujaságnak bélyegezték, de mit tegyünk, az ember már csak ilyen vágytól hajtott, bűnös lélek. Ráadásul, ugye, amit tiltanak, az még édesebbnek tűnik. Úgyhogy a középkorban sem voltak semmivel sem szentebbek az emberek, mint manapság, csak más keretek között élhették ki a szexuális igényeiket. Miklya Luzsányi Mónika írása.
–
A tisztaságot nem tekintjük a középkori ember erősségének. Tény és való, hogy akkoriban egészen mások voltak a higiéniai szokások, azonban az, hogy soha vagy évente csak egyszer-kétszer fürödtek, egyes szerzetes rendek tagjaira volt csupán igaz, vagy olyan emberekre, akik valamilyen (jobbára vallási) fogadalmat tettek. Mint például Szent Margit, aki 12 éves kora után sohasem fürdött meg.
A középkori emberek rendszeresen tisztálkodtak, igaz, nem fürödtek naponta, s talán még hetente sem, hiszen a vízvezetékek hiánya megnehezítette a mindennapos tisztálkodást. Sok esetben (fertőzött) kutakból kellett kézi erővel, vödrökben elhordani a vizet a lakásokig. Ahol volt a közelben forrás vagy folyó, ott sokkal jobb helyzet alakulhatott ki. Éppen ezért a települések sokszor ott jöttek létre, ahol megfelelő vízforrásra leltek az emberek.
A víz kincsnek számított, éppen azért az eső- és a talajvizet is összegyűjtötték. Az angliai Chester kastélyában például a ciszternából egy csővezeték szállította a vizet a vár alacsonyabban fekvő részeibe, a konyhába és a kertekbe. A kút stratégiai szempontból is igen fontos volt, hiszen egy támadás esetén az ellenség szomjhalálra ítélhette a védőket, ha nem a várnak nem volt saját kútja.
A tehetősebbek ekkoriban dézsaszerű fakádakban tisztálkodtak, amelyeket lepedőkkel béleltek ki, nehogy szálka menjen a nemesebb testrészükbe.
A szegényeknek a fürdésre maradt a folyóvíz, ám a kutatók szerint reggelenként ők is megmosakodtak, szappant is használtak, sőt, szegények, gazdagok egyaránt kezet mostak az étkezések után (!), mivel jobbára kézzel ettek.
A városokban nyilvános fürdők is működtek, Nürnbergben például 14 ilyen fürdőházról tudnak a kutatók. És a fürdéstörténet itt fog összekapcsolódni a szexualitással.
Fürdőházak Magyarországon
A magyarokat híresen tiszta, vízkedvelő népnek tartották már a honfoglalás idején is. Mint azt előző cikkemben bővebben kifejtettem, a honfoglaló magyarok annyira szerettek fürdeni, hogy kifejlesztettek egy hordozható fürdőkádat, amit a vándorlások vagy a kalandozás során is magukkal vihettek.
Ibn Fadlán arab utazó azt is feljegyezte, hogy a honfoglaló magyarok nagy élvezettel fürödnek a folyóvizekben, ráadásul (megbotránkozására) a nők és a férfiak közösen, meztelenül.
A Kárpát-medence vízrajzi szempontból is ideális volt a letelepedésre. Nemcsak a nagy folyók, hanem a hévizek miatt is. Ezeket a hőforrásokat már a rómaiak is használták, és Anonymus szerint Árpád a „felső meleg forrásoknál” (kb. a mai Császárfürdő tájékán) ütötte fel táborát, vélhetően nem véletlenül.
A magyarok a honfoglalás után is megtartották a fürdőzési szokásaik java részét. Az egykorú források szerint a tizedik század végén már állt a felhévízi fürdő (a mai Császár- vagy Lukács fürdő helyén), használták a régi, óbudai római fürdőket, és Alhévíz településen kezdett kialakulni a Sáros fürdő (mai Gellért), amit gyógyászati célokra használtak, leprás vagy leprásnak vélt betegek kezelésére.
István uralkodásának kezdetén, 1001-ben készült el a pécsváradi kolostor, amelynek mesterséges fürdőjében a felmelegített karsztvizet használták. A tizenegyedik–tizenkettedik században sorra megépültek a hévizek sokszor ma is ismert, és használt fürdői: Nagyvárad mellett a mai Félix fürdő, Balf, Besztercebánya, Esztergom fürdőházai. A kutatók szerint az Árpád-kor végére 70-80 közfürdő működött Magyarországon, jobbára a hévizek felhasználásával, ám kialakítottak mesterséges fürdőket is, például Győrben, Pozsonyban, Nagybányán. Irigylésre méltó manapság, hogy ezek a közfürdők a szegények számára ingyen vagy igen csekély díjazás fejében voltak igénybe vehetők. Ám a fürdőzésen felül a többi szolgáltatásért fizetni kellett, így a fürdő üzemeltetése igencsak kifizetődő volt.
Fürdőházak Budán
Azt, hogy mennyire fontos szerepet töltött be a magyar gondolkodásban a fürdés, jelzi az is, hogy II. Endre királyunk egy színezüst fürdőkádat adott a lányának, a későbbi Szent Erzsébetnek, amikor férjhez ment. S bizony a színezüst fürdőkád akkoriban Európa-szerte beszédtémának számított.
A középkori magyarság szexuális szokásait kutató Józsa László orvostörténész szerint nagy méretű fürdődézsák Magyarországon nemcsak a nemesek házaiban voltak, hanem a közemberekéiben is.
Természetesen nem ezüstből készültek, hanem fából. Azonban akkorák voltak, hogy többen is elférek bennük, és a család koedukáltan fürdött bennük. Ám ez nem csak az otthoni fürdőzésre volt jellemző.
A tatárjárás után Budán egyre több fürdő nyílt, és elkezdődött a társadalmi rétegződés. A mai Rudas helyén lévő fürdőbe a nemesek, a Rác fürdő elődjébe főként a polgárok jártak, a Sáros fürdőben pedig, mint említettük, betegeket kezeltek.
Zsigmond király a hévforrások vizét bevezettette a budai Várba, és a források fölé fürdőházakat emeltetett. A királyi fürdőház pompája még az 1520-as években is lenyűgözte Habsburg Máriát, II. Lajos feleségét. A polgárok és betegek fürdőit azonban nem márvánnyal burkolták, hanem jobbára téglával, és a fürdés mellett sok más szolgáltatást is igénybe lehetett venni.
Fürdés és szexualitás
A nyilvános közfürdőkben voltak kisebb medencék, egy-egy család vagy baráti társaság befogadására. Ezek fölé rendszerint fából készült fürdőházat húztak.
Ám a nagy medencékben Oláh Miklós, Habsburg Mária titkára szerint akár úszni is lehetett teljesen „leplezetlenül” (értsd: nyilvánosan és meztelenül fürödtek a nők és a férfiak együtt). Akadtak ugyan szégyenlősebbek is, akik kis köténykével fedték el a „szemérmüket”. Ebbe a „nudista” fürdőközönségbe beletartoztak az apácák és szerzetesek is.
A „nézelődés” sem volt etikai vétség, vagyis amikor valaki nem a fürdés kedvéért ment ki, hanem csak hogy legeltesse a szemét a meztelen fürdőzőkön. Olyannyira bevett szokás volt ez, hogy némely fürdőben a medencék mellé kis „hidat”, egyfajta kilátót is emeltek fából, hogy jobb legyen a rálátás a medencékre.
A fürdő a társadalmi élet egyik központja lett. Egyezségek, szerződések és frigyek köttettek a fürdőházakban, s ahogy ez lenni szokott: folyt a pletykálkodás, az italozás és a szerencsejáték is. A szolgáltatások közé tartozott a csontkovácsok, javas- és kenőasszonyok és felcserek munkája is. Ők egyrészt orvosi szolgálatot láttak el: sebeket, húzódásokat, töréseket és egyéb sérüléseket kezeltek, de a kenőasszony feladata volt „átdögönyözni” a fürdővendégek testét, ami körülbelül a mai masszázsnak felel meg.
A fürdőházakban nem volt világítás, nappal is félhomály uralkodott, így a kezek könnyen vándorútra indultak a víz alatt. A korabeli feljegyzések szerint az est leszálltával a vízben vagy a parton gyakorta közösültek is a fürdőzők.
Minden fürdőház tartott prostituáltakat, akinek korabeli elnevezése, a „fürdős kurva”, még a huszadik században is közismert volt. (A „sír, mint a fürdős kurva” kifejezés állítólag Mária Terézia korára vezethető vissza, aki törvényen kívül helyezte a prostitúciót. Mai használata, amikor „rinyáló”, valójában az érzelmeiket, szükségleteiket kifejező nőket bélyegeznek meg vele, nyilvánvalóan pejoratív.) Pénzért nemcsak nők, hanem fiatalkorú lányok, férfiak és fiúk is árulták kegyeiket.
A fürdőházakba ugyanis általában az egész família együtt ment el, s abban a korban ezen nemcsak a vérrokonokat értették, hanem a szolgálókat is.
A fürdőház szabad erkölcsei között megengedett volt a házasságon kívüli szex, nemcsak a férfiaknak, hanem a nőknek is, és ha a saját háza népéből nem talált megfelelő partnerre a fürdővendég, akkor a „fürdős kurvák” valamelyike közül választhatott, megfelelő díjazás fejében.
Azt, hogy a tisztes asszonyok, sőt az apácák is kivették a részüket a szexuális játékokból, bizonyítja Dudith András csanádi és pécsi püspök levélváltása egy Veius nevű tudóssal.
A probléma az volt, hogy az egyik, Dudith felügyelete alá tartozó apáca teherbe esett, állítása szerint a fürdőben, a vízben úszó ondótól. Dudith a tudóstól kért szakvéleményt, mert a püspök kétségbe vonta, hogy egy szűz lány ily módon teherbe eshet.
Józsa László szerint a megesett apáca története nem volt egyedi, erre utal az is, hogy valódi tudományos vita alakult ki a kérdés körül, és igyekeztek az adott esettől elvonatkoztatva, objektív véleményt kialakítani. Sajnos a végeredmény nem maradt fenn, de vélhetően nem tudtak megegyezni. Ugyanis a vita közben felmerült mellékkérdésben sem tudtak egyezségre jutni: hogy egy szűz lány az első szexuális érintkezéskor teherbe eshet-e. Dudith szerint igen, Veius szerint azonban nem.
A fürdőházakban folyó szabados szexuális élet okozta a középkori fürdőkultúra halálát. Sajnos szó szerint. Ugyanis a tizenötödik század végén, a tizenhatodik század elején egész Európán végigsöpört egy szifiliszjárvány, ennek gócpontjai a fürdőházak voltak. A járvány megfékezésének érdekében királyi rendeletre bezáratták a fürdőházakat.
Ám a fürdőkultúra feléledésre nem kellett sokáig várni. A török uralom ugyanis újra életet lehelt a magyarországi fürdőkbe, igaz, más formában és keretek között.
Forrás: worldhistory.org; valamint Dr. Józsa László: Szex a középkori Magyarországon. Históriaantik Kiadó, Budapest, 2011.
Kiemelt kép: Getty Images / Photo Josse / Leemage / Contributor