Még hogy „sötét” középkor! Nem volt se bigott, se mocskos, se szürke
A történelmi ismereteink egyre bővülnek, ez rendben van, de ezzel együtt egy csomó dolgot teljesen át kell értékelnünk magunkban. Amit ugyanis valaha az iskolában tanítottak – vagy tanítanak ma – az sok esetben egyáltalán nem fedi a valóságot, például azzal kapcsolatban sem, milyen volt az élet Európában a Nyugatrómai Birodalom és a reneszánsz között. (Ezt az időszakot szokás „középkornak” nevezni). Úgyhogy a National Geographic cikke nyomán oszlassunk is el néhány alapvető félreértést. Gyárfás Dorka szemléje.
–
Először is tisztázzuk, hogyan kapta ez a majd' ezeréves időszak – melynek pontos kezdete és vége is vitatott – a „sötét középkor” nevet, vagyis kitől származik a rossz „imidzse”. Nos, ez két tagból tevődik össze, ahogy maga a kifejezés is. A „középkor” címkét már a reneszánszban, egész pontosan 1469-ben aggatták rá, amikor ráébredtek, hogy az ókori birodalmak kulturálisan és államszervezési szempontból is fejlettebbek voltak, mint az utánuk következő időszak birodalmai, egészen a reneszánszig.
„A sötét” jelzőt pedig a híres itáliai költő, Petrarca adta a saját korára az 1300-as években
(ő 1304 és 1374 között élt), amit átvett tőle egy Leonardo Bruni nevű történetíró (már a XIV–XV. század fordulóján), aki egy jobb kor eljövetelében reménykedett... és ebben végül is nem kellett csalatkoznia, mert nem sokkal később beköszöntött az „újjászületés” időszaka.
De azért nem lenne szép azt a majdnem ezer évet, ami 476 (a Nyugatrómai Birodalom) és a reneszánsz között eltelt, egyszerűen leírni vagy zárójelbe tenni, mert nagyon sok olyan dolog történt akkor, ami megágyazott a későbbi fellendülésnek, és amúgy sem volt olyan elmaradott időszak, mint ahogy különféle ábrázolások alapján képzeljük.
1. Igenis tisztálkodtak
Elsősorban a járványok (azon belül is a fél világot elpusztító pestis és a lepra) miatt szokták azt hinni, hogy a középkor embere nem fürdött, nem mosott fogat, és a ruháit sem tisztította. Ez tévedés. És nemcsak azért, mert az arisztokrácia kedvelt időtöltése volt a fürdőbe járás, ahol tisztálkodás közben trubadúr szórakoztatta őket lanttal, hanem a pórnép körében is általános volt a szappanfőzés (hamuzsírból, illóolajokkal) és az étkezések előtti kézmosás. Ahogy a ruhamosás is – feltéve, hogy valakinek volt minimum két rend ruhája, hogy amíg az egyik mosásban van, ne maradjon pucéran.
A mosás nagy részét valóban a folyóknál végezték (ahogy bizonyos helyeken még ma is), amihez stégeket építettek, de otthon is tartottak hozzá kellékeket: feljegyzések megőrizték, hogy még egy jobbágy házában is fellelhető volt a fából készült teknő (vagy kád) és több kancsó.
A korabeli orvosok annyit ugyanis már tudtak, hogy a megfelelő higiénia fontos szerepet játszik az egészség megőrzésében, ezért nemcsak az étkezések előtt, hanem reggel és este is mosakodásra buzdítottak, sőt, bizonyos területeken (például a XIII. századi Angliában) még a fogmosás is divatban volt: mentából és majorannából készült porral dörzsölték a fogukat.
Az uralkodók pedig az étkezések előtt látványosan kezet mostak a híveik előtt – a vendégek csak ezután ültek le az asztalhoz. III. Eduárd brit király még csapokat is beszereltetett a westminsteri fürdőjébe, ahol az egyikből hideg, a másikból meleg víz folyt (és úgy látszik, az angolok ezt hagyománytiszteletből megőrizték, mert sok háztartásban ma is két külön csapból jön ott a hideg és meleg víz.) Ha egy-egy ismertebb személyiségről elterjedt, hogy nem tisztálkodik, annak vallási oka volt. Mint tudjuk – és ez viszont igaz –, a középkor embere istenfélő volt, hétköznapjait is áthatotta a vallás, ha nem is olyan bigott módon, mint ahogy ma hiszik.
A bigott vallásosság akkor is szélsőségesnek számított, melynek egyik megnyilvánulása lehetett, hogy valaki direkt nem mosdott, ezzel is szenvedésnek téve ki magát, melyért a túlvilágon jutalom jár. Kasztíliai Izabella spanyol királynő például ezért nem fürdött (és kérkedett is vele – állítása szerint életében kétszer merült el a vízben: születésekor és az esküvője előtt), de Canterburyi Szent Tamás alsóruhája is hemzsegett az apró élősködőktől (tetvektől és bolháktól), ami csak a halála után derült ki, addig sanyargatta magát velük, ahogy Cantilupe-i Szent Tamás herefordi püspök is tetvek között aludt – szentté is avatták.
Ebből is látszik talán, hogy mindez nem az anyagi és társadalmi helyzetük vagy a kor elvárásainak okán volt így, hanem saját elhatározásból, egy ma már nehezen érthető ideológia mentén, amely azonban abban a korban sem volt általános.
2. Nem voltak laposföld-hívők
A középkor emberét nemcsak ápolatlannak, de szűklátókörűnek és tudatlannak is szeretjük hinni, ami megint csak tévedés és általánosítás. A kereszténység elterjedése ugyanis nem törölte el teljesen az emberiség korábban megszerzett tudományos felfedezéseit, például azt sem, hogy az ókori görögök már felismerték a Föld gömbölyű alakját.
Sőt, mint ebből a csillagászati visszatekintésből kiderül, már a mezopotámiaiak és az egyiptomiak is sejtették, de Arisztotelész be is bizonyította, Eratoszthenész pedig ki is számította a Föld kerületét. Mint ismert, Kolumbusz Kristóf is úgy indult útnak nyugat felé, hogy Indiában szeretett volna kikötni, tehát tisztában volt vele, hogy a bolygónk gömbölyű.
Azt tehát, hogy a középkor embere laposföld-hívő lett volna, csak egy XIX. századi amerikai író, Washington Irving tévinformációja, aki Amerika felfedezéséről írt fikciós (!) művet, de úgy látszik, túl nagy sikerrel.
3. A középkor társadalma sem volt soha homogén
Mivel a mobilitásra még viszonylag korlátozott számú eszköz állt rendelkezésre, ezért szeretjük úgy hinni, hogy a középkorban még etnikailag homogén közösségek éltek. Ez sem igaz, mint a legutóbbi genetikai vizsgálatok kimutatták. London Black Death (Fekete Halál) nevű temetőjének sírjaiból például 2019-ben vettek DNS-mintákat, amelyből kiderült, hogy a vizsgálat alá vetett 41 halott hét külön helyről származott, és volt köztük több afrikai fekete, illetve félig afrikai, félig európai is.
És bár a katolikus egyház bűnnek tekintette az azonos neműek szerelmét, de különféle ábrázolásokból és feljegyzésekből tudható, hogy ettől még léteztek homoszexuális kapcsolatok is.
Tény azonban, hogy a melegeknek félniük kellett a kivégzéstől (konkrétan a máglyahaláltól) – ahogy a zsidóknak és az eretnekeknek is. A melegek középkori helyzetéről ITT lehet bővebben olvasni (angolul).
4. A szellem sem csupán pislákolt
Az ókor szellemi pezsgéséről sokat hallottunk, olvastunk, tanultunk, ahogy a reneszánsz művészeti virágzásáról is. Talán ezért alakulhatott ki az a nézet, hogy a középkor viszont szellemi sötétségben telt, amikor az emberiség nem igazán haladt előre a tudás megszerzésében. Ez távolról sem igaz. Csak pár találmány, ami forradalmasította az életet, és tágította a lehetőségeket:
- Nehézeke (mint az iskolában megtanultuk: ez vezetett a mezőgazdaság fellendüléséhez)
- Homokóra (rohamosan elterjedt úgy a szárazföldön, mint a tengeren, és az iránytű mellett az egyik legfontosabb tájékozódási eszköz lett)
- Mechanikus óra (ugyan még nem volt számlapja vagy mutatói, de az órák múlását már haranggal tudta jelezni, mivel általában templomtornyokban helyezték el)
- Szemüveg (Roger Bacon angol gondolkodóhoz fűződik a feltalálása a XIII. században, az 1300-as évekre pedig el is terjedt Európában, de még Kínában is – első ábrázolása pedig 1352-ből származik, Tommaso da Modena festményén)
- Fonókerék (ez a találmány Indiából származik, de az 1200-as évek végére elterjedt Európában is, és mondanunk sem kell, sokat lendített a textilipar fejlődésén)
- Puskapor (a mongolok terjesztették el, talán épp a „tatárjárás” során)
- Vízi- és szélmalom (a mai napig használjuk őket)
- Papírpénz (ezt is a mongolok hozták magukkal, de a „találmány” maga Kínából származik, még a VII. századból)
Ez tehát csak néhány kiragadott példa, ami a tudomány fejlődésére bizonyíték, de hogy művészi értelemben sem volt „sötét” időszak, azt jól példázzák a kézzel készült kódexek (melyek gyönyörű, színes iniciáléi azt is megmutatják, milyen kifinomult és tarka volt a korabeli öltözködés), vagy Hieronymus Bosch, illetve a reneszánsz előfutárának tartott Giotto festményei. Talán nem volt olyan individualista kor, hogy a feltalálókat vagy a kódexrajzolókat név szerint ismerjük, de ez a teljesítményüket nem csökkenti.
Kiemelt képünk illusztráció: Getty Images/Hulton Archive