Ültethető magbonbon: irodai papírhulladékból készül az egyik legizgalmasabb ajándékötlet, amit idén láttunk
Ismerjétek meg Hagara-Nagy Nórát, a Seed Bonbon megálmodóját, és üzleti mentorát, Tornallyay Évát
Támogatott tartalom
Hagara-Nagy Nóra ma már világosan látja, hogy egészen gyerekkorától fogva voltak arra utaló jelek, hogy egyszer majd azzal kell foglalkoznia, ami immár hét éve tényleg minden egyes napját kitölti. Az újságíróból lett kisvállalkozó megalapította az ültethető magbonbonokat és magpapírokat előállító Seed Bonbon Handmade Kft.-t, és a nagy ötletet azóta számos vásárlói visszajelzés mellett olyan szakmai elismerések is igazolják, mint a 2017-es Ozone zöld-díj első helyezése, a Green Brand tanúsítvány elnyerése, vagy a legfrissebb, a 2023-as Visa She’s Next női vállalkozókat támogató pályázatának díja. De mi is az a magbonbon? Hogyan nőtte ki magát Hagara-Nagy Nóra egyedülállóan kreatív ötlete, és miben segít neki a Visa She’s Next jóvoltából elnyert kétmillió forint támogatás, valamint az egyéves üzleti mentoring? Erről beszélgettünk vele és mentorával, Tornallyay Évával. Krajnyik Cintia riportja.
–
A kezdetek
Hagara-Nagy Nóra magyarszakon végzett, kommunikációs doktori iskolába járt, majd tíz éven át dolgozott újságíróként. Amikor pedig épp nem kötelességből gyártotta a cikkeket, akkor hobbiból egy zöldéletmód-blogot írt, amivel el is nyerte a Fenntarthatósági sajtódíjat. Már egészen kiskorától kezdve szeretett a szabadban lenni, felnőttként pedig elvégzett egy ökogazdálkodási és ökoturisztikai képzést. Egyre jobban érdeklődött a gyógynövények iránt, és egyre inkább foglalkoztatta a gondolat, hogy váltani szeretne, valamit létrehozni, ami által máshogy tudna megszólalni a fenntarthatóságról.
Aztán egyszer csak, hét évvel ezelőtt karácsonykor, néhány nap egyedüllét hatására megszületett benne a színes magbonbonok gondolata.
Amikor a fenntarthatóság színes, szagos és izgalmas
„A Seed Bonbon ötlete sokévnyi mozaikból állt össze, de a legmeghatározóbb az volt, hogy sokat jártam céges rendezvényekre, konferenciákra, és
lehangoló volt, hogy a zöld, fenntartható ajándékok többnyire kimerülnek ugyanabban a néhány termékben, és sok esetben egyáltalán nem is környezettudatos módon készültek.
Elkezdett bennem érlelődni a gondolat, hogy mi lehetne az az ötlet, ami cégek, de magánszemélyek számára is izgalmas lehet, hogy az újságírói munkám alatt mik voltak azok a témák, amik széles körben felkeltették az érdeklődést” – kezdi a történetét Hagara-Nagy Nóra.
„2016 karácsonyán pont úgy alakult, hogy két-három napot egyedül töltöttem, volt időm elmélyülni a gondolataimban. És akkor egyszer csak kipattant a fejemből, hogy az irodai papírhulladék lesz a kulcs, ezzel kellene kezdeni valamit. Eszembe jutott egy japán újság, aminek a lapjaiban magok vannak elrejtve, és ebbe az irányba kezdtem kutakodni. Hogyan lehet ilyen papírt csinálni? Kimentem a konyhába, és egy botmixerrel azonnal elkezdtem kísérletezgetni. Először egy merített papírhoz hasonló papírt állítottam elő, de ennek az előállítása annyi selejttel járt, hogy odaveszett az eredeti elgondolás, hogy fenntartható legyen a termék.
Karácsony lévén, néhány nappal korábban készítettem csokibonbonokat, úgyhogy pont szem előtt voltak még a szilikonformák, és egyszer csak összeállt a kép: megszülettek a magbonbonok.
A mai napig megvannak a prototípusok.”
A csokoládéra, cukorkákra emlékeztető magbonbonok – bár lenyűgözően szépek – nem ehetők, viszont az ültethető magpapírral együtt, megfelelő gondoskodás mellett élő növényekként születhetnek újjá. Nincs más teendő, mint beáztatni őket egy kis vízbe, elszórni a magokat földbe, majd nevelgetni, figyelni őket, hogy aztán virágok vagy fűszernövények sarjadanak belőle.
„Minden termékhez jár leírás, de fontos az odafigyelés, hogy mit mikor ültetünk el, és hogyan, milyen körülményeket biztosítunk a magok számára, hogy kicsírázhassanak.
Ez nem pusztán egy ajándék, hanem valami olyasmi, amit nevelgetni kell, amiről gondoskodni kell. Egy apróság, ami mindannyiunknak segíthet picit lelassulni a hétköznapokban”
– emeli ki Nóra.
A konyhában született ötlet néhány hónap alatt vállalkozássá nőtte ki magát
„A 2016-os karácsonyi időszak után felgyorsultak az események. Lázasan folyt a magok tesztelése, a csomagolás, a dizájn kitalálása, az engedélyek beszerzése, ami nem volt könnyű, mert
sok helyen nem is értették, miről beszélek, nemhogy mit és hova kell bejelenteni.
Nagyon gyorsan történt minden, 2017 márciusában egy dizájnervásáron debütált a Seed Bonbon vállalkozás, addigra már a webshopunk is készen állt. Az első fél évben nehezen indult be az üzlet, de októberben egyszer csak a karácsonyi időszakkal hirtelen ismertté váltunk. Egyre többet jártunk helyszíni kitelepülésekre, dizájnervásárokra, és nagyon hamar a bankkártyás fizetőrendszert is kialakítottuk. Még a személyes vásárlások alkalmával is inkább azt tapasztaltam, hogy az emberek egyre kevésbé szeretnek készpénzzel fizetni, így magától értetődő volt, hogy minél hamarabb legyen terminálunk is, így aki nálunk vásárol, Gárdonyban, itt a műhelyben, az is tud kártyával fizetni” – meséli Nóra.
A Seed Bonbon webshopjában a legnépszerűbb termékek kétféle magkeverékkel érhetők el. Az egyik vegyesen tartalmaz olyan virágmagokat, mint a facélia, a köröm-, a búza-, a bársony-, a pillangóvirág, mustár, legényvirág és a napraforgó, míg a fűszernövényes keverékben levélpetrezselyem-, rukkola-, bazsalikom-, kakukkfű-, kapor- és kertizsázsamagok bújnak meg. A magok kiválasztásánál elsődleges szempont volt, hogy tartósan virágozzanak, ne csak néhány hétig legyenek szépek.
Ez nemcsak esztétikai szempontból fontos, hanem azért is, mert így a virágok a méheket, a pillangókat, és más beporzó állatokat is odacsalogathatják.
„A korábbi képzéseimnek hála tisztában vagyok vele, hogy melyek azok a magok, amelyek alkalmasak arra, hogy ily módon elültethetővé váljanak. Vannak olyan pici mikromagok, amelyek pillanatok alatt megszívják magukat vízzel, és mire megszáradnának, már kipattannának, úgyhogy nem működnének magbonbonként vagy magpapírként” – teszi hozzá Nóra.
A Seed Bonbon új, gárdonyi műhelye nemrégiben készült el, itt zajlanak jelenleg a logisztikai munkák és a csomagolás. „A mai napig imádom a csomagolás fázisát. Örömmel tölt el, amikor kipakoljuk az elkészült termékeket, és egyesével dobozokba rendezgetjük őket. Teljesen kikapcsol és feltölt ez a munkafolyamat, de idővel kénytelen leszek ezt is átadni másnak – a gyártást már sikerült –, hiszen tisztában vagyok vele, hogy bárki képes ugyanezt megcsinálni, de
ebben még fejlődnöm kell, hogy ne én akarjak mindent megoldani.”
Nóra a gyártást egy fehérvári alapítványnak szervezte ki, ahol megváltozott munkaképességű munkavállalók készítik a magbonbonokat, és végtelenül elégedett a munkájukkal. A vállalkozást a nyersanyaghiány aligha fenyegeti, irodai papírhulladék van bőven. Nórának sikerült egy biztosító- és egy könyvelőcéggel is leszerződnie, ahonnan az iratmegsemmisítőben kikötött papírhulladékot szerzi be, ez adja az ő termékei alapját.
Nóra egy pillanatra sem dől hátra, tele van új tervekkel a Seed Bonbon jövőjét illetően
Hagara-Nagy Nóra mentora Tornallyay Éva, akivel a Visa She’s Next pályázatának köszönhetően egy éven keresztül dolgoznak együtt havi két alkalommal. A Seed Bonbont ugyanis több mint 380 jelentkező közül választották be az öt győztes közé a Visa női vállalkozásokat segítő programján.
Éva számára szintén nem ismeretlen, amikor az ember élete 180 fokos fordulatot vesz. Ő az eredeti szakmája szerint idegenforgalmi közgazdász, aki saját utazási irodája eladása után váltott, és valósította meg egyik dédelgetett álmát; úgy kezdett el vállalkozni, hogy a világ bármely pontjáról tudjon dolgozni. Így vált belőle szervezetfejlesztő team coach és üzleti mentor. Abban a váltáskor is biztos volt, hogy a későbbiekben is emberekkel szeretne foglalkozni, és abban kívánja őket támogatni, hogy
legyen elég bátorságuk és önbizalmuk a saját merész ötleteik megvalósításához.
Ahogy telt az idő, egyre inkább olyan ügyfelekkel kezdett el dolgozni, akik a fenntarthatóságot és a világ jobbá tételét támogató projekteket és ötleteket akarnak megvalósítani. Mint mondja, ez az, ami igazán lázba hozza, amellett, hogy egy munka, vagy egy vezetői szerep mitől lesz fenntartható.
„Én is az értékelők között voltam, amikor a beérkezett She’s Next pályázatokat bíráltuk, és már akkor jeleztem, hogy nagyon szívesen dolgoznék együtt Nórával – meséli Éva.
– Mindig nagyon szívesen működöm együtt olyan emberekkel, akik ugyanazokat az értékeket képviselik, amikben én is hiszek, és amelyek változást generálnak a világban. Nóra fantasztikusan egyedi és klassz ötlete is ilyen.”
Éva azt mondja – és a jelenlegi mentorálási folyamat során is ezt képviseli –, hogy egy vezető akkor válhat maga is fenntarthatóvá, ha képes arra, hogy segítséget kérjen, különösen akkor, ha egyedül visz a hátán egy céget. Ugyanilyen fontos, hogy képes legyen nemet mondani, még akkor is, amikor fellendül egy vállalkozás, és százával ömlenek be a megkeresések. Szerinte ilyenkor igazán nehéz határt húzni, és bizonyos kéréseket visszautasítani, de ettől lesz a vezető időbeosztása is fenntartható.
„Fontos, hogy ne csak a munkára legyen idő, hanem a gondolkodásra, tervezésre, ötletelésre is, így teremtünk lehetőséget arra például, hogy megtervezzük, mi mindent szeretnénk elérni és megvalósítani a következő évben. Egyebek között talán ezzel lehet leginkább elkerülni a kiégést, illetve, ha néha lassítunk és figyelembe vesszük saját igényeinket.
A legimádottabb, legszeretettebb munkában lehet igazán kiégni, hiszen az ember képes akár napi 14 órán át is dolgozni, még akkor is, ha nem jön úgy az eredmény, ahogy várnánk. Sőt, akkor még inkább”
– teszi hozzá.
Évának a turizmus területén szerzett tapasztalatai is nagyon jól jönnek a közös munkában, Nóra jelenlegi elsődleges kitűzött célja ugyanis a Seed Bonbonnal a külföldi piacra lépés. „Nekem óriási segítséget jelent, hogy Évával kéthetente találkozunk, van egyfajta folytonosság a közös munkánkban, és ez számomra nagyon motiváló – mondja. – Mindig el tudom mesélni az aktuális történéseket, ki tudom kérni a véleményét, a tanácsát az adott helyzetről, kijelölünk részfeladatokat, amiket így biztosan megcsinálok a következő találkozóig, és nem húzom el a velük való foglalkozást. Korábban például soha nem gondoltam a szállodákra, a turisztikai egységekre külön célcsoportként, annak ellenére sem, hogy voltak már korábbi megkeresések.
Az Évával való közös munka eredménye, hogy a külföldi piacra lépés stratégiáját elkezdtük kidolgozni, és célirányosan ezt a szektort célzom meg Németországban.
Ennek részeként zajlik a német nyelvű oldalunk, a webshopunk fejlesztése is, és ehhez nyújt elképesztően nagy segítséget a pályázaton elnyert kétmillió forintos támogatás.”
Noha a Seed Bonbon egyik meghatározó célcsoportja a zöld célokat megfogalmazó és megvalósító cégek és vállalatok – amelyeknek nemcsak reklámajándékokat, de akár névjegyeket, badge-eket is gyártanak –, a termékek magánszemélyek számára is elérhetők. Olyannyira, hogy egyre több esküvőre, családi eseményre vonatkozó felkérésük is van, ahol akár meghívó, ültetőkártya, üdvözlőlap, vagy épp ajándék formájában jelennek meg a magbonbonok és magpapírok.
A Velencei-tó mellett, Gárdonyban található ház nemcsak Nóra vállalkozásának, műhelyének ad otthont, hanem a családjának is, ahol párjával és két fiával élnek együtt. Nóra életében a munka és a magánélet azonban nemcsak földrajzi értelemben fonódott össze, hiszen a Seed Bonbon családi vállalkozásként működik, amelybe a társa és a gyerekek mellett még a szülei is gyakran besegítenek.
„Kifejezetten örülök, hogy így alakult, hiszen így bármikor tudok dolgozni, akár este, amikor már a gyerekek lefeküdtek, vagy amikor ők is a saját dolgukkal vannak elfoglalva. Nagy előnye, hogy nem megy el az időm utazással, ha pedig bármikor hirtelen szükség van rám, azonnal ott tudok lenni. Tegnap is hívtak napközben az iskolából, hogy a kisebbik fiam nem érzi jól magát, rögtön indultam érte. Most is itthon van, alszik, én pedig végzem a munkám. Amikor feszítettebb időszak van, például most, a közelgő ünnepek miatt, ők is tudják, hogy ilyenkor kevesebb időt tudunk együtt tölteni, de minden ilyen hajtás után elutazunk együtt valahova, hogy bepótoljuk a kiesett időt. A díjátadó után, mikor lejöttem a színpadról, a fiam azt mondta, ha nagy lesz, ő szeretné folytatni a vállalkozást.
A kulcs, azt hiszem, abban van, hogy képes vagyok rugalmasan kezelni mindent, és arra nagyon figyelek, hogy mindig visszatöltsem az energiakészleteimet.”
Éva hozzáteszi, hogy a turizmus szintén a szezonalitás elvén működik, így ezen a téren is nagy összhang van köztük a közös munkát illetően.
„Nagyon fontosnak tartom, hogy azért vállalkozzunk, mert szeretjük, amit csinálunk, hogy az fontos, jelentőségteljes legyen az életünkben.
Azzal sem árt tisztában lenni magunkkal kapcsolatban, hogy hogyan működünk napközben, mikor vagyunk a legaktívabbak, hogy tudjuk felosztani a szakmai és a magánéleti időnket és teendőinket, és érdemes ennek alapján kialakítani a működésünket, megtalálni a saját ritmusunkat. Erről szintén sokat beszélgetünk Nórával, hogy mi az, amin még lehet fejleszteni, hogy megtervezhetőbbé tudjuk tenni, és mi az, amit biztosan nem” – mondja Éva.
„Nagyon büszke vagyok erre a díjra – teszi hozzá végezetül Nóra. – Mert úgy érzem, hogy ez valóban rólam szól női vállalkozóként, arról a rengeteg munkáról, amit ebbe a vállalkozásba beletettem. Biztos lenne olyan ember, aki már sokkal előrébb tartana a Seed Bonbonnal, de nekem elképesztően fontos, hogy jól érezzem magam.
Soha nem akartam berobbanni, sokkal inkább motivál, hogy a saját tempómban éljem meg az értékes pillanatokat, az apró sikereket is, és tudjam élvezni, hogy azzal foglalkozom, amivel a leginkább szeretnék.”
A Visa globális, női vállalkozásokat segítő programjának első magyarországi pályázatára több mint 380 nevezés érkezett. Az Impact Hub szakembereinek előválogatása után zsűri elé tíz döntős került. A júniusi döntőben ők mindannyian élőben mutathatták be tevékenységüket a zsűri előtt (a csapat egyik tagja és a Visa She’s Next program nagykövete volt a WMN alapítója, D. Tóth Kriszta is, az ő beszámolóját itt olvashatod el).
Az öt győztes egyenként kétmillió forint pénzügyi támogatásban és egyéves üzleti mentoring-tanácsadásban részesült. Az öt győztes egyikét, Hagara-Nagy Nórát és a Seed Bonbont ebben a riportban mutattuk be, egy másik díjazottról, Okvátovity Dóráról és a Fajszi Paprika Manufaktúráról pedig itt olvashatod Filákovity Radojka cikkét.
A pályázat további három győztese is megérdemli a figyelmet, őket az alábbi linkekre kattintva ismerhetitek meg jobban:
Carrick Orsolya – Kids and Teens English Club
Németh Nóra – PregHello
Zsély Csilla – Fatipli Műhely
Képek: Chripkó Lili / WMN