Paul McCartney: Egyikünknek sem tetszett Yoko jelenléte
A változások kezdete – így emlékezett vissza Sir Paul McCartney arra a pillanatra, amikor John Lennon először hívta meg feleségét, Yoko Onót a Beatles stúdiójába. A legendás zenész McCartney: A Life in Lyrics című podcastműsorának legújabb epizódjában beszélt arról, milyen érzéseket keltett a zenekar tagjaiban Ono jelenléte a stúdióban, ahol éppen az 1968-as a The White Albumként is emlegetett kilencedik lemezük munkálatai zajlottak. Filákovity Radojka írása.
–
John és Yoko kapcsolata olyan kötelék volt, ami hatott az együttesben működő dinamikákra, állítja Sir Paul McCartney, aki hosszú idő után beszélt ismét a Beatles Yoko Onóhoz fűződő viszonyáról.
„Az olyan dolgokkal, mint hogy Yoko belecsöppen a lemezfelvétel kellős közepébe, meg kellett küzdeni” – hangsúlyozta a podcastműsorában. Majd hozzátette:
annak ellenére, hogy a zenekar engedett ebben Lennonnak, és nem csináltak felhajtást, mondván: „ha John azt akarta, hogy így legyen, akkor így kellett lennie”, McCartney szerint egyiküknek sem tetszett Ono jelenléte.
Utólagos kemény kritikák
„Ez egyfajta beavatkozás volt a munkánkba. Volt egy módszerünk, ahogyan dolgoztunk, négyünkhöz George Martin (hangmérnök és zenei producer, az ötödik Beatle-ként is emlegették – a szerk.) csatlakozott ilyenkor, és lényegében ennyi, mindig így csináltuk” – mesélte McCartney. Azt is hangsúlyozta: a stúdióban való lét a munkájuk fontos része volt, így születtek a dalok, amiket szintén ott rögzítettek. Így ha éppen nem turnéztak, akkor minden idejüket a stúdióban töltötték.
Bár McCartney utólag már keményen fogalmaz a dolog kapcsán, annak idején a Beatlesből egyikük sem merte jelezni, hogy problémája lenne Ono jelenlétével.
Ezzel kapcsolatban McCartney azt mondta: mivel a bandában senki sem volt konfrontatív alkat, ahelyett hogy szóltak volna, hogy zavarja őket Ono jelenléte, magukba zárták az ellenérzéseiket, és így folytatták a munkát.
Kész helyzet elé lettek állítva
McCartney már egy korábbi, 2013-as interjúban is nyíltan beszélt arról, hogy nem látták szívesen Yoko Onót munka közben. Akkori elmondása szerint a stúdióban volt egy külön helyiség, ami a barátnők és a feleségek gyors vizitjeire volt fenntartva, a stúdió azonban szent és sérthetetlen terep volt – a hely, ahol a kreatív munka folyt, és ahová rajtuk kívül más nem tehette be a lábát. Egészen Ono megjelenésééig, amiről úgy beszél, mint egyfajta határsértésről, határátlépésről. „Őrjítő volt” – mondta korábban.
John Lennon érdekeit szem előtt tartva azonban igyekeztek megbarátkozni a helyzettel, bár elmondása szerint könnyebben vették volna be a keserű pirulát, ha John diplomatikusabban kezeli a dolgot és nem állítja őket kész helyzet elé.
„Mondjuk, ha azt mondta volna: »hé, srácok, nagyon szeretem őt, mindig csak mellette akarok lenni«. De erre nekünk kellett rájönnünk, ami meg is történt, de idő kellett hozzá” – mondta, és mint utalt rá, ez az idő nem volt feszültségektől mentes.
A szerelem, ami a Beatles végét jelentette?
John Lennon és Yoko Ono 1966 novemberében ismerkedtek meg a londoni Indica Galleryben, ahol Onónak kiállítása volt. Állítólag a Beatles zenésze beleharapott egy almába, ami – mint kiderült – kiállítási tárgy volt, és így vette kezdetét a románc, amely sokak szerint a Beatles feloszlásához vezetett Ono manipulatív viselkedése miatt (szerelmükről Kurucz Adri kolléganőm cikkét ITT olvashatjátok).
A valósághoz azonban az is hozzátartozik, hogy addigra már a tagok között többen kacérkodtak a szólókarrier gondolatával, ahogy az is igaz, hogy belső feszültségek, anyagi zűrzavar is nehezítették a közöttük lévő kapcsolatot, a szakadék pedig a menedzserük halálával csak tovább mélyült.
Paul McCartney egy szintén korábbi interjúban úgy emlékezett vissza a pillanatra, ami végül a Beatles feloszlásához vezetett, hogy egy nap Lennon belépett a szobába, és azt mondta, elhagyja bandát.
„A lényeg valójában az volt, hogy John új életet kezdett Yokóval. John mindig ki akart szakadni a társadalomból, mindig arra törekedett, hogy szabad legyen” – mondta.
Kiemelt képek: Getty Images / Bettmann / Contributor; Getty Images / Kevin Mazur / Contributor