Nejlonzacskó gate – Mit kezdenek az új szabályozással a boltok?
Rovattámogatás
Te gondolkodtál már azon, hány zacskót használsz egy átlagos bevásárlás során? És eszedbe jutott már, hogy miért nem veszünk igénybe ezek helyett valami mást? Zimre Zsuzsa riportja.
–
Zacskóstop!
Sajtóhírek szerint már szeptemberben benyújtotta az Innovációs és Technológiai Minisztérium a műanyag zacskók felhasználását korlátozó intézkedésekről szóló jogszabály-tervezetet, és a tervek szerint jövő júliustól tiltani is fogja.
Jelenleg termékdíjat kell fizetni a műanyag zacskók után, aminek hatására csökkent a forgalomban lévő zacskók száma, ám nem tűntek el a boltokból.
A jogszabály változásával emelkedik a nagyon könnyű- és könnyű zacskók díjtétele, és ezzel párhuzamosan nőni fog az eldobható műanyag edények termékdíja is, plusz ezt kiterjesztik az eddig nagyvonalúan osztogatott kanálra, villára, késre, keverőpálcára és a szívószálra.
Meg vannak számlálva az éveik
A tervek szerint 2021-től a műanyag zacskóktól végleg elbúcsúzhatunk, az apró darabokra széteső vékonyabbaktól pedig már jövőre. Az elképzelés szerint darabszámon fog alapulni a termékdíj, amely a kereskedőket arra ösztönözheti, hogy alternatív megoldásokat keressenek, a vásárlókkal egyetemben. Magyarországon fejenként és évente minimum 80 darab zacskót használunk el, melyek szinte azonnal a szemetesben landolnak, onnan meg a lerakóba – ahelyett, hogy újrahasznosítanák őket.
2017-ben már egyszer szóba került a termékdíj emelése, de végül nem került be a törvénymódosítás szövegébe.
Ebben azt tervezték, hogy az 1900 Ft/kg-os hordtasakokhoz és hordtáskákhoz soroltak volna minden beltéri műanyag zacskót az extra vékony zacskókon kívül, így motiválva a kereskedelmi cégeket arra, hogy igyekezzenek csökkenteni a műanyagok használatát.
Bécsi városlátogatásom során egyik első utam a Sparba vezetett, mert ott 1,49 euróért lehet kapni olyan vékony textilzsákot, amivel kiváltható a zöldség- és péksüteményes zacsi. (Na, persze, mi az egyetlen dolog, ami eltűnt a nyaralás során? Ez a zacskó…) Ezért is kerestem meg a Spar Magyarországot, hogy tervezik-e behozni ezeket a csodás textilzacskócskákat, illetve a többi élelmiszerláncot. Megkérdeztem, hogyan készülnek a műanyagzacskó-mentes életre, milyen – Nyugat-Európában már meghonosodott – módszereket alkalmaznak.
Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője arról tájékoztatta a wmn.hu-t, hogy cége egy belső fejlesztési programot indított, melynek célja, hogy középtávon jelentősen csökkenjen a felhasználásra és eladásra kerülő műanyag zacskók és bevásárlótáskák száma. „Jelen pillanatban már csupán két fajta műanyagból készült bevásárlótáska érhető el a választékunkban, míg a környezetbarát megoldások közül rendelkezünk papír szalagfüles táskával, papír hűtőtáskával, úgynevezett non-woven többször használatos környezetbarát táskával, valamint PP-típusú, többször használatos bevásárlótáskával.
Az idei év nagy újdonságai pedig a lebomló, komposztálható táskák, valamint további PP- és RPET-típusú, környezetbarát táskák bevezetése volt”
– írta megkeresésünkre, hozzátéve, hogy „tavaly a vásárlók ötöde a környezetbarát, többször használatos zacskókat és bevásárlótáskákat részesítette előnyben a vásárlásai során”. Az viszont nem derült ki, hogy a csodás tüllzacskók bevezetését mikor tervezik.
Zacskótlan Tesco
A Tesco, amely már a „Perfectly imperfect” (tökéletesen tökéletlen), kampányával megvett, természetesen üdvözöl minden olyan kezdeményezést, amely a fenntartható fejlődést támogatja. A cég kommunikációért felelő munkatársa azt írta: „A Tesco csoport célja, hogy 2025-ig minden, az áruházláncban használt csomagolóanyag teljesen újrahasznosítható vagy komposztálható legyen; biztosítani fogja, hogy minden papír és karton csomagoló eszközt 100 százalékig fenntartható forrásból szerez be; valamint a 2007-es szinthez képest felére csökkenti a felhasznált csomagolóanyagok súlyát.”
Itthon a vásárlások tíz százalékában döntenek az emberek az egyszer használatos zacskók mellett, alternatívaként papír- illetve újrahasznosítható és visszaváltható műanyag táskákat is biztosítanak.
A jó hír, hogy 2017 februárja óta az online vásárlások során nem zacskókban szállítanak házhoz, kivéve (húskészítményeket, ömlesztett zöldségeket és gyümölcsöket, valamint a csemegepultos és a vegyi árukat (mérettől függően). Ezzel az intézkedéssel a vállalat egy év alatt nagyjából három millió zacskóval kevesebbet ad a vásárlások mellé.
Mi a helyzet a legerősebb szóviccek kitalálójával, az Aldival?
Mint a német cégek általában, igyekeznek környezettudatosak lenni, amely a fenntartható csomagolások alkalmazásában jelenik meg. „Kenyerek, péksütemények, hús, gyümölcs és zöldség szállítására a boltokba többször használatos ládákat alkalmazunk, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolás mentesen kínáljuk ” – írta az Aldi Magyarország kommunikációs vezetője, Pákolicz Attila, hozzátéve: „vállalati szinten igyekszünk tudatosítani a vásárlóinkban a többször használatos bevásárlótáskák használatát. Üzleteinkben számos táska közül választhatnak vásárlóink: műanyag bevásárlótáskánk 80 százalékban újrahasznosított anyagból készül. Ezen kívül pénztárainknál papír bevásárlótáska is rendelkezésre áll, amely 100 százalék újrahasznosított papírból készült.” Az Aldi dolgozói tavaly 6700 tonna papírhulladékot hasznosítottak újra, de szelektív gyűjtésre kerül a fém- és műanyag hulladék is.
A zero waste jegyében a lejáró élelmiszereket – lejárat előtt – rászorulók kapják, míg a nem árusítható zöldség- és péksütemény helyi gazdákhoz kerül.
A másik német óriáscég, a Lidl
Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezető válaszolt kérdéseinkre.
„A Lidl Magyarország az Európai Bizottság műanyag-hulladékra vonatkozó stratégiájával összhangban 2025-re 20 százalékkal csökkenti a műanyag felhasználását, illetve 100 százalékig biztosítani fogja a saját márkás termékek plasztikcsomagolásainak újrahasznosíthatóságát.
Ennek első intézkedéseként a saját márkás termékek csomagolásáról eltünteti a felesleges műanyagot” – írta, és mint kiderült, idén augusztusban ez a saját márkás energiaitalok egységcsomagjaival kezdték el bevezetni. A cég természetesen támogatja, ha valaki tüll- vagy textil zacskót használ a vásárlása során.
Az Auchan Magyarország sajnos nem reagált a megkeresésünkre, így nem derült ki, hogy áll a környezetvédelmi kérdésekhez a francia cég.
A sok hivatalos válasz után mindenki döntse el maga, melyik cég környezetvédelmi politikája áll a legközelebb hozzá, de addig is, amíg a cégek nem lépnek, érdemes átgondolni, megéri-e varrni vagy venni néhány sokszor használatos zsákocskát…
Zimre Zsuzsa
Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ Ronnie Kaufman