A nyelvvizsga mint az abszurd bibliája:

„Amikor angol írásbeli nyelvvizsgára készültem, a tanárom azt adta házinak, hogy írjak fogalmazást angolul a magyar babonákról. Én azon belül is az esküvői szokásokról írtam. A bökkenő egyedül az volt, hogy összekevertem a bride (menyasszony) szót a bridge (híd) szóval. Ő meg értetlenül olvasta, hogy a hidat nem láthatja fehér ruhájában a vőlegény az esküvő előtt, és hogy a híd cipőjébe aprópénzt kell tenni, hogy gazdag legyen a házasság…”

„Nekem német nyelvvizsgán a bodybuilderekről kellett beszélni. Lányos zavaromban nem jutott eszembe, hogy mi az edzőterem németül (Sporthalle), csak az, hogy magyarul kondi. Kondi, kondi, ááá, megvan: Konditorei (cukrászda). Úgyhogy elküldtem a bodybuildereimet cukrászdába.”

„Német középfokú szóbelin az előttem levőnek a hamvazószerdáról kellett volna értekeznie.”

„Valamikor a '90-es években az angol szóbeli nyelvvizsgámon a Burger King által használt salátafajtákat kellett volna felsorolnom…”

„Angol nyelvvizsga szövegértésre a hegyvidéki gorillák radiótelemetriás nyakörvvel történő populáció-meghatározását kaptam.

Ugyan a szöveg fele nem jött át (amatőr módon felvett kazetta kétszázszor lejátszva, kábé már csak a sercegést hozta), de magyarul sokat tudtam a témáról, úgyhogy a vizsga meglett.”

„Középfokú német nyelvvizsga, szóbeli tétel, Rigó utca: »elromlott a fénymásoló laptovábbító alkatrésze, hívja a szervizt, ismertesse a problémát.« Mindez 1996-ban!”

„'95-ben, alapfokú angol írásbeli nyelvvizsga: »ismertesse a bal agyfélteke működését!« Nyolcadikosok voltunk. Még magyarul sem… ”

„Én szintén a Rigóban a szülést nyertem meg a szóbelin. Szinte megkönnyebbülés volt utána a fotón a Keleti Pályaudvar, arról kellett beszélni.”

„Nekem is a szülés volt a téma a Rigó középfokú német nyelvvizsgáján. A pasi arról faggatott, hogy kórházban, vagy otthon jobb-e szülni. Tizenhat éves voltam…”

„Szintén Rigó utca: májbeteg nyulakról szólt a hallás utáni szövegértés. Akkor még azonnal kellett fordítani, nem teszt volt róla.”

„Nekem a matyó hímzés meg az űrkutatás témája jutott.”

„Én ugyanitt '98-ban a japán szamurájok harci feladatairól beszélgettem.”

„A számítógépek felhasználási területei a könyvtártudományban – 1992, tizenhat évesen, angol középfok, szóbeli. Akkor még bőven papírkartotékos volt a FSZEK általam ismert minden fiókkönyvtára.”

„Engem a helikopter részeiről faggattak. Meghúztak. Tizenkilenc éve élek Németországban, ez a téma itt soha nem merült fel.”

„A Rigó utcához engem is szép emlékek fűznek: »metróhálózat kiépítése Kanadában«. Magyarul sem tudtam sok mindent hozzáfűzni, nemhogy németül.”

„Engem az ukrán hullámpala-exportról kérdeztek, mert elkottyintottam, hogy záhonyi vagyok.”

„A '90-es években egy Rigó utcai nyelvvizsgáról kudarccal távozó lánytársam egy hadihajó képét kapta a szóbeli vizsgán. A hajó felszerelését kérdezték tőle.”

Határhaszon és hőcserélő…

„Közgazdaságtan határhaszon elmélet magyarázásnál a két »termék« : a vízlépcső és a tekerőlant volt.”

 „Vegyipari műveleteken a feladat: »rajzoljon csőköteges hőcserélőt!«… meg ilyesmik. Egyszer Dorr-ülepítőt kellett rajzolni, végre valami sikerült.”

Csókoljon homlokon a múzsa!

„Hatodik osztály tavaly őszi feladat: »írj mondát Kőtenger címmel«. Hiába lett jó a dolgozat többi része, a kő megfeküdte a gyomrát a gyereknek.”

„Gimi második osztály, ének (ÉNEK!!!)óra: »A Kisalföld állat- és növényvilága« (röpdolgozat). Ugyanitt, »aranyásás«.”

 „Ó, múlt heti remeklés egy osztrák gimnáziumból; »Mi a fontosabb, a személyiségi jogok védelme, vagy a terrorizmus elleni harc?«. Érvelős esszé tizenhét éveseknek, körülbelül C1 nyelvi szint.” 

„Főiskola… A sonkás-vajas zsömle útja a szájüregtől a végbélig.”

 „A lányom fél éve tanul franciául is. Holnap prezentálni fog, rólam.”

„Általános alsó tagozat, talán egy magyar verseny feladata: egy műanyag baba retikülje volt a téma. Kis kék bizbasz volt, egy oldalnyit kellett írni róla. Már csak a frappáns címre emlékszem: A baba retikülje.”

„Ötödikben be kellett adni egy fogalmazást azzal a címmel, hogy: Rabszolga voltam Rómában. Levert a víz rendesen, mert az óráról, amelyen a rabszolgaság témáját tárgyalták, hiányoztam, így nekem maradt inspirációnak a töritankönyv tíz ide vonatkozó sora. Akkor még filmélményeim sem voltak a témában, meg Google sem volt, és ilyen témájú könyvem sem volt otthon. Innen szép nyerni, azaz nem karót kapni.”

„Tizennégy évesen ez volt az irodalomdolgozat címe: Szenvedély és felelősségteljes intellektualitás Shakespeare egy szabadon választott drámájában. (Két dráma közül lehetett választani: Szentivánéji álom és Hamlet). A mai napig úgy gondolom, hogy a tanárnál totál elgurult valami.”

„Érettségin: A számvetés mint lelki helyzet és versformáló elem néhány magyar költeményben – sosem felejtem el! Érettségi első napja. Remek! Kaptunk még két címet, az egyik: verselemzés, el sem jutottunk a könyvben odáig, tehát kilőve, a harmadik cím: Bánk bán. Teljes elemzés… számomra: öngyilkosság. Ültem, felfaltam az összes kajám, és fél óra múlva jött a gondolat! Az ihlet! Ötöst írtam.”

„Fiamék osztályában hatodikban: Legemlékezetesebb élményed a testvéreddel, vagy (választható) A legrosszabb élményed a testvéreddel… bennem meg a kérdés: és, ha nincs tesó?”

„Ötödikben volt egy olyan házi feladat témánk, hogy Hazafelé 2020-ban. Azt kellett leírni, milyen lesz egy hazautunk a munkából vagy az iskolából. Összehordtam mindenféle sci-fi- meg techmarhaságot, de akkora hülyeségeket, hogy végül szégyelltem beadni. A magyartanárnő előtt (aki amúgy a kedvenc tanárom volt) letagadtam, hogy megírtam, és vállaltam az egyest.
(Amúgy, kedves ötödikes Zsu: nem kellett volna ennyire túlgondolnod, ugyanolyan busszal járok, mint amilyet te is mindennap láthattál.)”

„Bumm-bumm, piff-puff”

„Kémia: fogalmazás egy levegőrészecske szempontjából. Osztálytársam írt egy jót: »Bumm bumm piff puff« vagy egy oldalon keresztül ragozta.”

 „Kedvenc szobanövényem bemutatása és tulajdonságai – házi feladat környezetismeretre, általános iskola harmadik osztály.”

„A lányom másodikos volt, dolgozatot írtak, a feladat pedig három pillangó volt: össze kellett kötni a piros pillangót a piros tulipánnal, a sárgát a sárgával, fehéret a fehérrel. Hibátlan lett a feladat, és teljesen egyforma a megoldás – az egész osztálynak – a fekete-fehér feladatlapon! Még a tanító néni is jót mosolygott rajta.”

„Gimi első osztály, technika tankönyv, egy feladat a sok közül: »nézz utána, mivel foglalkozik a temperáltvizes halszaporító gazdaság!« A tanárunk megadta a frappáns választ: temperáltvizes halszaporítással. Azt hiszem, ez volt az utolsó alkalom, hogy kinyitottuk a technika tankönyvet.”

Kurucz Adrienn