A jelenlegi olimpiai program 35 sportot tartalmaz 53 sportággal. Ezen belül a nyári körülbelül 300 versenyszámmal indul, a téli pedig cirka 80-nal. Ezek között olyasmik vannak, mint műugrás, tollaslabda, lovaglás, vívás, művészi torna és cselgáncs, csak hogy párat említsünk. Időközben azonban voltak olyan válfajok is, amiket ilyen vagy olyan okból töröltek, azaz ma már nem szerepelnek az olimpiai számok között. Ilyen a fallabda őse, a baszk pelota, a kötélhúzás és a motorcsónakozás. És vannak olyanok, amik később kerültek be az olimpiai kánonba, először még csak bemutató sportágként, meg olyanok, amik hiába pályáztak, nem lettek a részei. Azaz semmi nincsen kőbe vésve, ha egy újfajta vagy rég elfelejtett, de ismét leporolt mozgásforma megfelel a feltételeknek, nyugodtan jelentkezhet a kitüntető státuszra.

A feltételek közé tartozik, hogy széles körben gyakorolják legalább 75 országban és négy kontinensen férfiak esetében, nőknél pedig 40 országban, három kontinensen. Emellett értéket kell közvetítenie, és nem lehet kizárólagosan agyi munka az olimpiainak szánt sport gyakorlása.

Nos, ha jobban belegondolsz, egy csomó olyan, kőkemény, sportként is felfogható tevékenységet végzünk nap mint nap, ami embert próbáló, temérdek gyakorlás után is igazi próbatétel, izzasztó, pozitív stresszel jár és valamifajta értéket képvisel. Ráadásul egészen biztos vagyok benne, hogy ahol ember él a Földön, azaz minden kontinens minden országában ezrek vagy akár milliók gyakorolják nap mint nap. Miért ne lehetnének ezekből is olimpiai sportok? Mi ezeket vetetnénk fel a listára (bár egyik-másik valóban nem látványos és/vagy legfőképp fejben végezhető, cserébe hajlandók vagyunk törpejárással vagy lapos kúszással kombinálni a nemes cél érdekében). Szívesen vesszük, ha kommentben te is folytatod, mondd el, milyen tevékenységet javasolnál és legfőképp: miért?

1. Csöndkirály – mert a világ sokkal, de sokkal jobb hely lenne, ha az emberek néha csöndben maradnának.

via GIPHY

2. Ghosting – mert ha már olyan szar fej vagy, hogy csinálod, legalább ne kispályázz: indulj vele az olimpián!

3. A magadban némán „ez is elmúlik egyszer” mantra ismételgetése – kamasz gyerekek szüleinek. Ugyanennek továbbfejlesztett verziójában a „nem ő tehet róla, hanem a hormonok” minél (ön)meggyőzőbb hajtogatása.

4. Hisztiző kétévessel nagyáruházi bevásárlás kéthetes nyaralásra. Itt, mint a futásban, növelhető a kihívás nehézsége gyerekkel vagy plusz háztartási gépek vásárlásával, munkalapok méretre vágatásával, illetve kód szerinti LED-égők beszerzésével, ha lehet, negyvenfokos, százszázalékos páratartalmú teremben.

via GIPHY

5. Apokalipszis most, avagy: ki tud minél több mindent bevásárolni egy többnapos munkaszünet előtti nap.

6. Gyors sétálás új cipőben, ki bírja tovább feltört lábbal. Előre ragtapaszozni doppinggal egyenlő.

7. Kijutás az óvodai öltözőből csúcsidőben – ez gyerek + szülő közös sportág lehetne, mert sürgetni kell folyamatosan, a gyerekeknek nem visszaszaladgálniuk, a felnőtteknek nem leállniuk beszélgetni, megfutni mindenkinek a mosdóköröket stb. 

8. Példamutatás jelleggel lehetne a kevesebb szemét felhalmozása is „sportág”, ahol Bea Johnson a főbíró.

9. Áthaladás Budapest egyik végéből a másikba (tetszőleges végek), autóval, csúcsidőben anélkül, hogy meg akarnál ölni valakit. Vagy hogy téged akarnának megölni.

via GIPHY

10. Hány koncertre jutsz el egy nap alatt a Szigeten, és hány barátot rángatsz el magaddal úgy a leglehetetlenebbekre, hogy az áldozatok még élvezzék is.

11. Magas sarkúban, báli ruhában, zuhogó esőben BKV-val eljutni egy tetszőleges budapesti belvárosi színház este hetes (azaz dugó szempontjából csúcsidejű) kezdésére.

12. Egyszerre két-három fosó-hányó gyerekkel vécére eljutás egy horvát tengerparti üdülőben.

Fiala Borcsa