A covidos karanténidőszak alatt sok családban kerültek elő a sakktáblák, de a hullám egyértelműen akkor kezdődött, amikor A vezércsel Anya-Taylor Joy főszereplésével letarolta a nézettségi listákat. A streamingszolgáltató adatai szerint az első 28 napban 62 millió háztartás tagjait szegezte a képernyők elé Beth Harmon sakkzseni fiktív története. A sportág népszerűsége azóta is töretlenül ível felfelé, és az iskolás korosztályt is sikeresen beszippantotta.

sport sakk karantén A vezércsel
Jelenet A vezércsel című sorozatból – Forrás: Netflix

Napjaink legnépszerűbb sakkos applikációjának, a chess.com-nak, idén január végén 10 millió aktív felhasználója volt, áprilisra pedig ez a szám már 12 millióra ugrott.

Összehasonlításképp, a világjárvány előtt kevesebb mint 2 millióan használták az alkalmazást – írja a polygon.com

De vajon mi történt, hogy a kamaszok is rácsúsztak?

A lap szülőket, tanárokat és sakkszakértőket is megkeresett, vajon mi állhat a sakkláz hátterében, és hirtelen miért szaporodtak el a sakkegyletek világszerte. Bár a legtöbb pedagógus kifejezetten örül annak, hogy a gyerekek új hobbit találtak, van olyan iskola, amelyben be kellett tiltani a játékot az órákon, mert olyan mértékben vonta el a diákok figyelmét. A Polygon a GothamChess YouTube-csatorna alapítóját, Levy Rozmant is felkereste, aki elmondta, hogy

januárban olyan mértékben ugrott meg a videóinak a megtekintése, hogy csak az a hónap az eddigi karrierje során szerzett megtekintések 25-30 százalékát teszi ki.

Rozman egyébként rendszeresen készít tartalmakat az Instagram Reelsre és a TikTokra is, amelyek csak tovább növelik a sakk népszerűségét a fiatalabb korosztály körében. Mint mondja, bár január óta tapasztalható némi csökkenés, de még így is tízszer többen kíváncsiak a videóira, mint az első robbanásszerű hullámnál, A vezércsel premierje után. De nemcsak YouTube-on és a közösségimédia-felületeken, hanem a Twitch videójáték-közvetítéssel foglalkozó weboldalon is egyre népszerűbbek a sakkos tartalmak.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Levy Rozman (@gothamchess) által megosztott bejegyzés

A sportot még az a sporttörténeti szempontból ikonikus fotó is népszerűsítette, amelyet Annie Leibovitz készített a Louis Vuitton számára, amelyen Lionel Messi és Cristiano Ronaldo sakkoznak egy bőrönd tetején. 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Cristiano Ronaldo (@cristiano) által megosztott bejegyzés

Amikor egy tizenhárom éves budapesti középiskolás fiút kérdeztem arról, hogy ő miért szeret sakkozni – saját bevallása szerint is sokat játszik, minden egyes nap –, és hogyan szippantotta be a játék, azt felelte, hogy bár óvodában is járt már sakkra, akkoriban azonban nem pörgött rá annyira.

Az elmúlt időszakban azért kapott rá, mert az osztálytársai is elkezdtek játszani.

Kezdetben telefonon játszott, majd élő partikra váltott a barátaival, de még mindig jobban kedveli az online verziót, ott ugyanis a táblára rajzolhatja a taktikáját. Elmondta, hogy sokat képezi magát, több manővert, cselt lesett el YouTube-videókból. Mint mondja, a suliban van ugyan szakkör, de nem jár, versenyezni nem szeretne, sokkal inkább hobbiból űzi. A fiú megerősíti, hogy a sakk iránti érdeklődést benne is részben A vezércsel, részben a karantén, és részben a youtuberek tartalmai indították el.

Bár a sorozat óta némileg javult a sportágban a nemek aránya, Levy Rozman szerint a nézői 94 százaléka férfi, és csupán 6 százalékuk nő, de mint mondja, ez is 2 százalékkal több, mint a sakkbumm előtt. Azt is hozzátette, hogy

a kezdőknek szóló videója alatt, amelyben a sakk alapjait magyarázza el, a nemek aránya már 75–25 százalékban oszlik meg – még mindig a férfiak javára –, ami viszont mindenképpen arra enged következtetni, hogy a sakk a nők körében is egyre népszerűbbé válhat a jövőben. 

Ti mit tapasztaltok, a ti gyerekeitek is rákaptak az utóbbi időben a sakkra? Írjátok meg nekünk kommentben!

Forrás: ITTITT és ITT

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images / Imgorthand

Krajnyik Cintia