Idén tízéves a WMN, és én az első 33 nap kivételével folyamatosan jelen voltam a mindennapi munkában. Közvetlen közelről követtem végig D. Tóth Kriszta olykor heroikus küzdelmeit, hogy talpon maradhassunk, hogy ne darálhasson be bennünket egy nagy kiadóvállalat, vagy vehesse el a függetlenségünket bármiféle hatalom. A tavalyi She's Next pályázat apropóján DTK egy interjúban részletesen is mesélt erről az útról. A WMN alapítóját épp e hiteles vállalkozói út miatt választotta a Visa She's Next programjának nagykövetéül három évvel ezelőtt.

Nemzetgazdasági érdek

Noha az elmúlt években némi erősödés tapasztalható a nők vállalkozókedvében, nem utolsósorban a Visa She’s Next támogatásának és egyre szélesebb körű ismertségének köszönhetően, az egész szegmens és az ezzel kapcsolatos kérdések mégis elenyésző szerepet kapnak a közbeszédben. Pedig ha tisztábban látnánk, hogy mi segíti és mi hátráltatja a nőket ezen a pályán, az egész magyar gazdaságnak jót tenne. 

Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője szerint a vállalat számára azért kiemelten fontos a She's Next, mert a női vállalkozók olyan valós problémáira reagál, amelyek túl lassan változnak. 

„Bár nagyon örülök, hogy ilyen széles körben tudunk beszélni erről a programról, de még mindig nagyon hosszú az út, ami előttünk áll” – mondta a pályázatot és az azt kísérő kutatást ismertető eseményen.

Azért is elengedhetetlen mélységeiben feltárni ezt a kérdést, mert a nők vállalkozási kedvének növekedésével, a nemek közti egyenlőtlenségek is csökkennének. Ez pedig hozzájárulna a gazdasági növekedéshez, és a szegénység elleni küzdelmet is támogatná.

fejlesztés támogatás Visa She's Next női vállalkozások
Fotó: Egyed Péter

Az idei pályázat indulását bejelentő sajtóeseményen Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője elmondta:

„A Visa She’s Next program keretében az elmúlt két évben beérkezett közel ezer pályázat, valamint az idei Global Entrepreneurship Monitor Különjelentésének megállapításai egyértelművé tették, hogy idén is folytatjuk kezdeményezésünket. A Visa-nál továbbra is kiemelt célunk a nők vállalkozóvá válásának segítése a vállalkozói karrierjük fejlődésének támogatásával, hiszen ez nemcsak a nők gazdasági szerepvállalását növeli, hanem a nemek közötti szakadék csökkentésével hozzájárul egy inkluzívabb, fenntarthatóbb és egyenlőbb társadalom megteremtéséhez. Reméljük, hogy programunkkal egyre több sikeres vállalkozónő válhat példaképpé a fiatalok számára.”    

Kutatás: a nemzeti kultúrában és a társadalmi normákban gyökereznek a problémák

„A női vállalkozások aránya tendenciózusan a férfiak által irányított cégeké alatt marad” – állapította meg a Visa támogatásával készült jelentés, amelyet a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem a Global Entrepreneurship Monitor (GEM), a világ legnagyobb vállalkozáskutatásának részeként készített, és amelyet Timár Gigi, a BGE Budapest LAB vezetője prezentált az eseményen.

A tanulmány a női vállalkozók helyzetét és jellemzőit, a nők vállalkozással kapcsolatos attitűdjeit, a nemek közötti hasonlóságokat és eltéréseket mutatja be, a GEM 2021 és 2024 közötti négy adatfelvétele alapján.

A kutatás minden évben a 18–64 éves lakosság körében végzett nagymintás, reprezentatív kérdőíves felmérést, továbbá 36, szigorú feltételek alapján kiválasztott szakértő megkérdezését foglalja magában.

A felmérés vizsgálja egyebek között:

  • a vállalkozói ökoszisztémát a támogató szolgáltatások megléte és megfizethetősége szempontjából, a nemzeti kultúra vállalkozásösztönző jellegét, a szabályozási környezet, a piachoz és finanszírozáshoz való hozzáférés lehetőségét,
  • a vállalkozás indítására irányuló motivációkat,
  • a proaktivitást és az innovációs készséget,
  • a vállalkozói aktivitás mértékét,
  • és a vállalkozók társadalmi megítélését is.

A kutatás szakértői interjúiból kiderült: hazánkban a vállalkozónők támogatásának korlátai elsősorban a nemzeti kultúrában és az elfogadott társadalmi normákban gyökereznek.

fejlesztés támogatás Visa She's Next női vállalkozások
Fotó: Egyed Péter

Pozitív a megítélés, mégis alacsony a támogatottság

A reprezentatív kérdőíves felmérés eredményei alapján, a magyarok – nemtől függetlenül – pozitívan ítélik meg a vállalkozói létet, amihez magas társadalmi státuszt is kapcsolnak. A két nem között e tekintetben nincs jelentős eltérés.

Abban viszont igen, hogy mennyire bátran vágnak bele a vállalkozásukba: 

„Az adatok alapján a női vállalkozások aránya tendenciózusan a férfiak által irányított cégeké alatt marad. A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél.

A különbség a korai fázisú vállalkozások esetén a vállalkozási szempontból legaktívabb, 25–44 év közötti korosztályban, míg a bejáratott vállalkozások esetén a 44 évnél idősebbek körében jelentős” – áll a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem kutatásában. 

fejlesztés támogatás Visa She's Next női vállalkozások
Fotó: Egyed Péter

Az edukáció nem áll egyenes arányban az innovációval

Ötből három magyar úgy véli, hogy nem használja ki a kínálkozó üzleti lehetőséget. Ötből pedig csupán ketten gondolják azt, hogy mások elég innovatívnak látják őket.

A férfiak válaszai rendre nagyobb magabiztosságról árulkodnak, függetlenül attól, hogy vállalkozók-e, vagy sem. Aki vállalkozásba kezd, – mindegyik nemnél – magabiztosabb válaszokat adott a kérdésekre. Ugyanakkor a magyar vállalkozók innovációs aktivitása és piaci hatóköre sajnálatos módon alacsony a kutatás eredményei szerint.

Az is igen elgondolkodtató adat, hogy miközben – nemtől függetlenül – a magasabb végzettséggel rendelkezők nagyobb eséllyel indítanak vállalkozást, mint azok, akik kevésbé edukáltak, a magyar nők pedig általában képzettebbek, mint a férfiak, ez a vállalkozási aktivitásukban nem mutatkozik meg. 

fejlesztés támogatás Visa She's Next női vállalkozások
Fotó: Egyed Péter

Elvárások és önbizalom

Bár sok kedvezőtlen folyamat indult el az utóbbi néhány évben a polikrízis nyomán, és ez összességében hatással is van a vállalkozói kedvre, a nők többsége továbbra is jelentős küldetéstudattal áll hozzá a vállalkozásához, és nem csupán az üzletet látja benne, hanem szívügyének is tekinti.

A nők a férfiaknál nagyobb arányban indítanak vállalkozást amiatt, mert kevés számukra az olyan munkalehetőség, ahol esélyt kapnak a feléjük támasztott társadalmi és munkahelyi elvárások összehangolására. Ha rugalmasabb időbeosztásban, részmunkaidőben, távolról, vagy legalább hibrid módon végezhetnék a feladataikat, akkor például a többgyerekes családanyák életkörülményeihez is jobban igazodnának a munkaadók. Hisz a társadalom továbbra is elsődlegesen tőlük várja el, hogy a családdal, gyerekekkel kapcsolatos feladatokat ellássák a munka mellett.

Fontos lenne a nők önbizalmának növelése is, hogy higgyenek a saját képességeikben. A kutatások ugyanis azt mutatják, hogy miközben a nők sokkal kevesebb lehetőséget kapnak, az eredményeik nem maradnak el a férfiakétól.

Még ellenszélben sem.

Timár Gigi, a BGE Budapest LAB vezetője is alátámasztotta ezt tényt a Magyar Zene Házában tartott eseményen:

„Összességében az eredményeink arra utalnak, hogy a nők – a nemzetközi trendekhez hasonlóan – kevésbé veszik észre és használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket, kevésbé bíznak a saját képességeikben, pedig a már vállalkozó nők teljesítménye nem marad el férfitársakéitól.”

fejlesztés támogatás Visa She's Next női vállalkozások
Fotó: Egyed Péter

Korábbi nyertesek: „ne habozz!”

A korábbi nyertesek közül ketten is részt vettek a sajtótájékoztató kerekasztal-beszélgetésén: Kovács Anna a TestAir360 projekttel már ismerős lehet nektek, egy interjú is készült vele korábban, és Németh Nórát, a PregHello applikáció életre hívóját is bemutattuk már. A kutatási eredmények ismertetése után ők ketten, valamint Bedő Beatrix, az Impact Hub Budapest vezetője válaszoltak D. Tóth Kriszta kérdéseire. A WMN alapítója szerint a kutatás egyik legizgalmasabb része az, hogy

míg a vállalkozásuk elindítása előtt a nők jellemzően inkább önbizalomhiányosak, azután, hogy megtették az első lépéseket és elkezdték megvalósítani a terveiket, az önbizalmuk és a kompetenciatudatuk is jelentősen nő – éppen a vállalkozásuknak köszönhetően. 

A beszélgetőtársak szerint ahhoz a bizonyos első lépéshez és aztán a vállalkozói munkához is elengedhetetlen a csapatmunka és a támogató környezet. Németh Nóra a határhúzást emelte ki; ő délután négytől már kizárólag az anyai szerepével foglalkozik, Kovács Anna pedig azt hangsúlyozta, hogy a nők hatékonysága utánozhatatlan, kihozzák a rendelkezésre álló időből a maximumot, mert hozzá vannak szokva, hogy kevesebb idejük marad a munkára a család miatt, mint a férfiaknak. Bedő Beatrixszal együtt mindannyian azt tanácsolták az indulóknak, hogy ne fontolgassák a pályázatot, hanem bátran vágjanak bele!

fejlesztés támogatás Visa She's Next női vállalkozások
Fotó: Egyed Péter

Pályázz és nyerj!

A Visa She's Next programjára 2025. április 30-ig lehet pályázni, egy egyszerűen kitölthető űrlap beküldésével.

A pályázati feltételek: 

  • a pályázónak magyarországi lakóhelye van és a vállalkozás törvény által elismert formában működik
  • a vállalkozás többségi tulajdonosa nő
  • a vállalkozást 2023. január elseje előtt bejegyezték
  • a megelőző két évet pozitív üzleti eredménnyel zárták
  • meggyőző digitális jelenléte van a vállalkozásnak

Az öt nyertes és két különdíjban részesülő vállalkozónő az egyenként hárommillió forintos támogatáson túl, egyéves vállalkozására szabott mentorálásban is részesül. 

Az öt Visa-díjazott mellett, az OTP Bank és az MBH Bank idén is azonos értékű különdíjat ajánlott fel. Az OTP Bank egy digitálisan élenjáró vállalkozást ismer el, míg az MBH Bank az innováció területén kiemelkedő különdíjast választ. A program az Impact Hub Budapest közreműködésével valósul meg. 

A további információkat megtaláljátok a Visa honlapján a teljes különjelentés pedig erről a honlapról letölthető.

Both Gabi

Képek: Egyed Péter