A Covid-járvány enyhülésével sokan hitték, hogy 2022-ben visszatérhetünk korábbi utazási szokásainkhoz, ehelyett mit tapasztaltunk? Repülőtéri tumultust, elveszett csomagokat, törölt járatokat, sztrájkokat. Az év végére pedig tovább romlott a helyzet, hiszen a háború következményei is elkezdték éreztetni a hatásukat a megdrágult üzemanyagárakkal és az inflációval. Úgy tűnik, 2023 sem az utazásainkról fog szólni – vagy legalábbis át kell értékelnünk az eddigi fogalmainkat róla. Ami azonban nem feltétlenül baj, csak változás, amihez alkalmazkodnunk kell.

A National Geographic utazási szakembereket faggatott arról, szerintük mi várható 2023-ban ezen a téren.

1. A személyzet bővülése  

A járvány során jelentősen megcsappant a turizmusban és a repülésben dolgozók száma, és egyrészt nem kúszott még vissza a további szintre, másrészt, akik maradtak, azok is jobb körülményekért harcolnak, rendszeresek a munkabeszüntetések. A The Points Guy utazási portál becslése szerint Európában 190 ezer repülőtéri munkatárs került ki a rendszerből, ezért Nick Kelvin, a portál vezetője szerint „2023 nagy kihívása az lesz, hogy a repterek és légitársaságok invesztálnak-e eleget a munkaerőbe, hogy megelőzzék a további késéseket és járattörléseket.”

A kapacitás növelése azonban mindenképp érdekük, mert a fogyasztás bővülése is csak ennek árán következhet be. A Heathrow (London egyik forgalmas reptere) már be is jelentette, hogy 25 ezer munkatársat tervez toborozni és kiképezni idén – ami persze hatalmas feladat számukra.   

Amíg azonban ez nem oldódik meg, addig továbbra is járattörlésekre és elveszett csomagokra számíthatunk – a Heathrow-n például tavaly júliusban limitálni kellett az induló utasok számát napi 100 ezerre, mert csak ennyit tudtak kiszolgálni (ez négyezerrel kevesebb, mint a korábbi forgalom volt). A British Airways repülőtársaság pedig még a téli szezonban is tízezer utassal kevesebbet szállított. 

„A probléma nem fog gyorsan megoldódni, abszolút előfordulhat, hogy az idei nyáron még hasonló problémákkal küzdünk” – mondta a Heathrow vezérigazgatója, John Holland-Kaye.

Simon Candler utazási szakújságíró pedig hozzáteszi: „ha az iparág újra jelentős profitot termel, akkor a következő évben már lesz miből befektetni, és az árak is visszatérhetnek a megfizethető szintre”.

2. Áremelkedés

Csakhogy az árak nemcsak attól függnek már, hogy hány utast képes kiszolgálni a rendszer, hiszen azóta az olaj- és a benzinárak is elszálltak, és mindenütt jelen van az infláció (ha nem is olyan mértékben, mint nálunk). A repülőtársaságok annyit tehettek, hogy betáraztak az üzemanyagból, ami azonban nem tart ki akármeddig. Willie Walsh, a Nemzetközi Reptéri Szállítási Szövetség (Air Transportation Association – IATA) igazgatója szerint „a repülés még drágább lesz az olajárak miatt, tehát a jegyárak is emelkedni fognak”.

A szakértők egyetlen tippet tudnak adni: minél előbb vásároljuk meg a jegyünket, mert ki tudja, később nem járunk-e sokkal rosszabbul a folyamatosan változó helyzetben.   

3. Úti célok átalakulása

Ha a repülőjegyek drágulnak, ráadásul kiszámíthatatlanabb a repülés, gyakori a csomagokkal és átszállással kapcsolatos malőr, az máris változtat az utazási szokásainkon. Már most megfigyelhető, hogy sokan döntenek inkább a közelebbi – tehát kevésbé rizikós – úti célok mellett. Axel Hefer, a Trivago nevű, szállásokat monitorozó oldal vezetője azt mondja, ennek egyik oka lehet, hogy vannak, akik csak vészhelyzetben foglalnak, mert nem sikerült elindulni messzebbre, mások viszont eleve így készülnek, mert nem mernek belevágni egy nagyobb utazásba a várható komplikációk miatt. 

 

Mindenki tapasztalta, hogy az elmúlt nyáron több ezer repülőjárat indult késve vagy pedig törölték – a hiányzó személyzet, vagy a sztrájkok miatt –, és a gazdasági csőd miatt olyan légitársaságok adták be a kulcsot, mint a Virgin Australia, az Alitalia és a Flybe. Ennek eredményeként jóval kevesebb járat indult útnak, nem is lehetett akárhová könnyen, gyorsan, olcsón eljutni.

Úgyhogy összességében azt tanácsolják a terület szakértői:

  • Minél korábban foglaljunk jegyet
  • Felejtsük el a last minute utakat
  • Próbáljunk meg hétfőn-kedden utazni, a hétvégéket és az ünnepnapokat otthon tölteni (amúgy is drágább olyankor utazni)
  • Keressük az akciókat, és azokhoz igazítsuk a terveinket, mert így járunk jól

Úgy tűnik tehát, ebben is tudatosabbnak és szerényebbnek kell majd lennünk, de talán nem is árt ez – a bolygónak semmiképpen.

Kiemelt képünk illusztráció – Forrás: Getty Images/ Drazen_

Gyárfás Dorka