Az irigy, gonosz mostoha mítosza: pótanyák szerepe régen és most
Az új feleség összetett elvárásokkal néz szembe (már ha meg akar felelni nekik)
Rég nem volt annyi válás Magyarországon, mint tavaly, és a patchwork családi modell is egyre elterjedtebb. Ez azt is jelenti, hogy egyre több ember van, aki állandóan vagy időszakosan, de más gyerekét neveli (vagy csak elviseli). A „mostohaság” szerepére azonban nemcsak hogy kevés útmutatónk van, de az elmúlt évszázadok népmeséi és irodalma sem túl kegyes hozzájuk, legtöbbször rosszindulatú, gyilkos hajlamú, az apát édesgyermekétől elmaró nőket felvonultatva. Mitől alakult ki a gonosz mostoha mítosza, és mi ebből a valóság? Fiala Borcsa írása.
–
Anya, csak másképp
Ami azt illeti, a magyar mostoha szónak alapvetően egyáltalán nem kellene pejoratív értelműnek lennie, hiszen az eredete a bolgár masteha (‘mostohaanya’) szóból ered, ami pedig az ősszláv matjocha származéka, ezen belül is a matji, azaz anya szó egyik változata. A birtokos formájából is (materi) kiderül, hogy indoeurópai alapon rokona a latin mater, görög métér, német Mutter szavaknak. Mégis, ha a mostoha szó szinonimáit nézzük, kiderül: nem csak nevelő, gyám, gondviselő értelemben használjuk, de előnytelen, szerencsétlen, kedvezőtlen dolgokra is. Ha valaki a mostoha körülményeire panaszkodik például, azonnal tudjuk, hogy cseppet sem irigylésre méltó az állapota.
Egyszer volt, hol nem volt a gonosz mostoha
Semmi csodálkoznivalónk nincsen a mostohákat pocskondiázó értelmezéseken akkor sem, ha az irodalmat, a népmeséket vagy a (rajz)filmeket vesszük górcső alá. Csak hogy pár példát említsek: Hófehérkét több ízben megkísérli eltenni láb alól az édesapja új felesége (gondolj bele, még bérgyilkost is fogad!),
Hamupipőkét agyondolgoztatja a mostohája (két mostohatestvérével karöltve), miközben még a boldog frigyét és társadalmi felemelkedését is megkísérli elgáncsolni, a Jancsi és Juliskában a mostoha beszéli rá az apát a gyerekek elveszejtésére, Petőfi János vitézében Iluskát a gonosz mostohája dolgoztatja halálra,
de a magyar népmesékben is általános forgatókönyv, hogy az édesanya halála után az apa olyan új asszonyt hoz a házhoz, aki ahol csak lehet, keresztbe tesz a lánynak.
Ha van rajta kalap, ha nincs
Ha a mostoha szemszögéből nézzük az új szerepét és az ezzel járó feladatokat, hamar beláthatjuk, hogy cseppet sincs könnyű helyzetben, ahogy az a Könyv és Nevelés című folyóirat szerzőjének, Bárdos Józsefnek az írásából is kiderül. Hiszen „ha érzelemmel teli szeretettel próbál közelíteni a gyermekhez, akkor valószínűleg elutasításra talál, mert édesanyaként próbál viselkedni, holott nem az. A gyermek úgy érzi, a mostoha az édesanya helyét akarja elfoglalni a családi viszonyrendszerben. És ezért ellene fordul. Ha a mostoha a másik lehetséges magatartást választja, azaz érzelmileg visszafogott, igazságos nevelőként közeledik a gyermekhez, akkor azért bizonyul a gyermek ítélete (érzelmei) szerint rossznak, mert nem nyújtja azt a feltétlen szeretetet, azt a biztonságot, amire a gyermeknek (az édesanyától) viszont szüksége volna. […] És mivel a mese nézőpontja mindig a legkisebbé, a legelesettebbé, ez esetben a gyermeké, aki a jó pólust képviseli, a mostoha – szerepénél fogva – már nem is lehet más, csak a hős ellenfele, maga a gonosz.”
Bárdos József még azt is hozzáteszi: „a jó (az anya) és a gonosz (a banya) nemcsak pszichológiailag, de nyelvileg is összetartozik: a banya az anya ikerszavából vált önálló szóvá”, bár ez utóbbit némileg árnyalja az etimológiai szótár, amely szerint a banya a jobb anya, azaz nagymama szóból ered, a tizenhetedik századig így is őrizte meg a jelentését.
Távolról sem hungarikum azonban a folklórban megjelenő gonosz mostoha képe, minden nép mesegyűjteményében garmadával fellelhetők azok a történetek, amelyekben az új feleség kegyetlen, igazságtalan és utálatos.
Az anya mint fogyóeszköz
De a valóságban is gonoszok lennének a mostohák? Nos, a kutatások szerint nem feltétlenül, sőt ők azok, akik a gyászidőszakban összetartják a családot, és segítenek a gyerekeknek is megküzdeni a veszteségeikkel. A gonosz mostoha mítosza a BBC idevágó cikkében megszólaltatott professzor, Lawrence Ganong szerint részben onnan is ered, hogy az 1800-as években sokan haltak meg szülésben, gyermekágyi lázban, a megözvegyült férfi pedig nem is nagyon tehetett mást, mint hogy új asszonyt hozott a házhoz, valakit, aki ellátja a háztartást, és a gyerekeket, azon felül, hogy további utódokat szül neki. Ezek a mostohák azonban rendszerint fiatal hajadonok voltak, akik gyakran korban sokkal közelebb álltak a mostohalányaikhoz, így velük olykor riválisként is meg kellett küzdeniük a férfi/apa figyelméért. De a mesék, népmesék ezen felül arra is figyelmeztettek a rossz példán keresztül, hogy az apáknak mindig, minden körülmények között gondoskodniuk kell a gyerekeikről, melléjük kell állniuk, a mostohaanyáknak pedig jól kell viselniük magukat, különben bizony pórul járnak.
Sokfajta szeretet van
A témában végzett felmérések szerint a mostohaanyák akkor is közelebb érzik magukhoz a saját vér szerinti gyerekeiket, mint a mostohagyerekeket, ha azoknak ugyanaz a biológiai apjuk. De ha egészen őszinték akarunk lenni, ezen tulajdonképpen semmi csodálkoznivaló nincsen, az ember ösztönösen nagyobb szeretettel fordul a saját ivadékához, mint bárki máshoz, ez azonban távolról sem jelenti azt, hogy feltétlenül gonosznak is kell lenniük a nevelt gyerekeikkel, sőt. Todd Jensen, az Észak-karolinai Egyetem professzora 295 olyan embert faggatott ki, akit mostohaanya nevelt, ennek alapján pedig megállapította: a legtöbbjük jó viszont ápolt a pótanyjával, az 1-től 5-ig terjedő skálán a viszonyukat különböző szempontok alapján 3,95-ra értékelte. De fontos ezen felül kiemelni, hogy a mostohával ápolt kapcsolatuk enyhítette a szorongásukat, a depressziójukat és a magányosságérzetüket is. Egy másik kutatás pedig arra az eredményre jutott, hogy
a mostohaanya, mint nem biológiai szülői példakép, erősítheti a gyerekek érzelmi stabilitását, semlegesítheti a negatív családi dinamikákat, de még az iskolai eredményekre is jó hatással lehet az, hogy még egy olyan ember vonódik be a gyerek életébe, aki szerető figyelemmel fordul felé.
A mostohán is múlik, édes lesz-e, vagy sem
Ahogy gondolom, sokaknak, az én környezetemben is több mostohaszülő él, őket megfigyelve a tapasztalataim szerint több tényezőn is múlik, kiből milyen pótszülő válik.
Egyáltalán nem mindegy például, hogy az új anyuka válás vagy haláleset miatt került a családba, illetve amennyiben válás volt az ok, akkor ő hol kapcsolódott be a folyamatokba, részese volt-e esetleg már a házasság felbomlásának, vagy sem. Amennyiben igen, akkor azt feltételezem, hogy ez esetben már a kapcsolat kialakulásakor sem feltétlenül volt tekintettel a gyerekekre, így nem biztos, hogy később jelentősen változik ebben. Amellett ha a gyerekek (vagy akár a volt feleség) az új asszonyban látja a válás, a család felbomlásának okát, az sem feltétlenül segíti elő a jó viszony kialakulását.
A saját apámmal és az ő második feleségével kapcsolatban (aki nem volt kiváltó oka a szüleim válásának) pedig kifejezetten rossz tapasztalataim vannak: az én mostohám a saját fia születése után már inkább látott bennünk, az első házasságból származó gyerekekben, akadályt, részben az ő közreműködését okolom azért, hogy szép fokozatosan ugyan, de a szülőmmel elhalt a viszonyunk olyannyira, hogy az elmúlt tizenöt évben már semmi kapcsolatunk nincs. Igyekszem megérteni az ő motivációjukat is: minden bizonnyal ők így érzik kereknek az egységüket.
Más a helyzet szerintem, ha a mostoha kvázi tiszta lappal kerül a képbe, és bizonyára sokat nehezít a helyzetén, ha egy halott asszony helyébe kell lépnie, hiszen a családtagok gyászfeldolgozásának segítése mellett a saját szerepét is nehezebb lehet meghatároznia. A mostohaszülők szerepében a múlandóság lehetősége is nehezen emészthető, olyan ismerősömből is több akad, akik az apával való párkapcsolatuk során szoros, szeretetteljes viszonyt alakítottak ki a nevelt gyerekükkel, így amikor a kapcsolat sajnálatos módon véget ért az apával, ezzel párhuzamosan a gyereket is elvesztették, amit valódi fájdalomként éltek meg, főleg, ha nem volt sajátjuk.
És boldogan éltek, amíg
Mindezzel együtt úgy gondolom, mint minden emberi kapcsolatban, ezúttal is
a kulcs a türelem, a jó szándék, az ego háttérbe szorítása, és a figyelmes, empatikus szeretet. Ha ezek megvannak, ha tiszta a szándék, akkor idővel mindenképp ki lehet alakítani egy kölcsönösen szeretetteli viszonyt.
Talán azért is érdemes ezekről sokat beszélgetnünk, illetve újraértékelni a mesék „gonosz mostoha” mítoszát, mivel a pótszülők szerepe nemcsak a XVI–XIX. századi halandóság fényében, hanem a XXI. század válási rátáit megnézve is kiemelkedően fontos. Ha megnézzük a statisztikákat, a helyzet drámai: a KSH adatai szerint öt éve nem volt annyi válás, mint tavaly (amikor is 18 092 frigy bomlott fel). A patchworkcsaládok térnyerésével egyre többen találják magukat a mostoha szerepében – igazi kapaszkodókat azonban nem feltétlenül kapnak ehhez.
Neked milyen tapasztalataid vannak a mostohákat illetően? Meséld el nekünk kommentben!