Ha éltél már a nyolcvanas években, és nézted a Három kívánság című televíziós műsort, akkor talán emlékszel arra a jelenetre, amikor C. C. Catchet fuvarozta Kesjár Csaba Budapesten 1987-ben.

Dévényi Tibor úgy emlékszik, feltuningolt autóján (a lezárt városon át) az autóversenyző a repülőtérről három perc alatt repítette az Intercontinentalig az énekesnőt. Állítólag Kesjár saját kérése volt a fuvar, mivel a kedvenc énekesnője volt C. C. Catch – akárcsak a megszeppent apukáé, akit a kisfia protezsált be a Három kívánságba, hogy átnyújthassa a celofánba csomagolt virágot egy kézcsók kíséretében a lefagyott dívának, aki láthatóan nem értette, mibe csöppent (vicces felvétel erről ITT).

Az autóversenyző is megilletődötten nyitja ki C. C. Catch előtt a kocsi ajtaját, pedig Magyarországon, megkockáztatom, volt akkora sztár, mint a holland, de hogy a rajongó lányok többet sikoltoztak akkoriban miatta, utána, az tuti.

Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

Fura nézni a korabeli felvételt. Tudva, hogy Kesjár a következő évben meghalt.

És az is különös, hogy már hatvanéves lenne, hiszen a kép, amit az emlékeinkben (vagy a fotóarchívumokban) őrzünk róla, nem változott az eltelt évekkel: egy fiatal, filmsztárkülsejű férfié.

Ha életben maradt volna, réges-régen abbahagyta volna a versenyzést. De bizonyára sokszor hívnák a televízióba versenyeket kommentálni. Vagy valahol Nyugaton lakna, jómódban, és tele lenne a vitrinje kupákkal. Ki tudja?

Amit tudunk, az az, hogy a nyolcvanas években hitte az ország: lesz hamarosan Forma–1-es pilótánk.

Mégpedig Kesjár Csaba révén, akinek a családtörténete összefonódott a gépekkel és a versenyzéssel. Apja és nagyapja is bajnokai voltak az autó-motor sportnak, előbbinek idősebb korában menő autófényező műhelye volt Zuglóban, és a vagyonából bőkezűen támogatta fia későbbi ambícióit. Kesjár Csabát egyébként eredetileg vízilabdázónak szánta, de nem ragadt meg az uszodában, gokartozni, motorozni kezdett. Rendkívül szorgalmas és kitartó volt, és jöttek is a sikerek. Tizennyolc-tizenkilenc évesen gokartbajnok lett, aztán egy évvel később jöttek a versenyautók. 1985-ben abszolút magyar bajnok lett, 1986-ban osztrák bajnok Formula Ford kategóriában. A következő évben a német Forma–3 bajnokságban versenyzett, 1987-ben a kilencedik helyen végzett, ami egy újonctól nem volt rossz eredmény.

Kesjár elszánt volt, sokat várt magától, és sokat vártak tőle mások is. A korabeli interjúkat olvasva mindig előkerül, hogy a versenyzés neki a minden.

Forrás: Fortepan / Szalay Béla

Eközben Mogyoródon felépült a Hungaroring

Bernie Ecclestone, a FOCA elnöke, Formula–1-es versenyt akart rendezni a keleti blokkban. Gondolkodott, hogy Kína, a Szovjetunió vagy Jugoszlávia legyen a befutó, de végül Magyarország mellett döntött. Felmerült, hogy a Városligetben vagy a Népligetben legyen a pálya, de 1985 szeptemberében eldőlt, hogy az agglomerációban lévő Mogyoródon kezdik az építkezést 1985. október 1-jén. Nyolc hónap alatt elkészült a Hungaroring, és óriási attrakciónak számított, hogy Kesjár Csaba, a magyarok nagy reménysége, 1987. augusztus 9-én a Forma 1-es Magyar Futam leintése után egy F1-es autóval mehetett egy tesztkört, százezer ember ujjongása közepette. (Egy kört engedélyeztek neki, de olyan lázba jött, hogy három lett belőle.)

A közönség tombolt. Kesjár a népszerűsége csúcsán járt, egyre-másra készültek vele az interjúk, a szponzorok versengtek a kegyeiért.

„Ha a félelem érzése megvan az emberben, nem hiszem, hogy el lehet nyomni. De nekem nincs időm félni” – nyilatkozta a Családi Lapnak a halála előtt.

És ha kifordítjuk szavait: tényleg nem volt ideje. 1988. június 24-én, a Nürnberg melletti Norisringen érte halálos baleset szabadedzés közben. Egy kanyarban fékezés nélkül, 200 kilométeres sebességgel elhagyta piros-fehér-zöld versenyautójával a pályát, és a korlátok közé ékelődött. Látva a roncsokat, esélye sem volt a túlélésre.

Forrás: Fortepan / Szalay Béla

A szerencsétlenség okát egyértelműen soha nem tudták kideríteni.

„Nem értem, hogy mi történt, a kormányt nem fordította el, nem fékezett, a kanyarra nem készült fel egyáltalán” – mondta Werner Imola, Kesjár barátnője a Telesportnak.

A hivatalos álláspont szerint műszaki hiba, fékprobléma okozta a tragédiát. Erre utalhat, hogy nem volt féknyom. De mert az autó orra megsemmisült, a fékrendszer is széthullott, egyértelmű bizonyíték nem volt a fékhibára, ezért ez inkább csak találgatás. 

 

Öngyilkosságot is emlegettek a civil konspirálók, de a család és a barátok ezt kizártnak tartották, hiszen sikeres, népszerű, boldog ember volt, állították, a futam után nyaralni készültek a barátnőjével.

Hirtelen rosszullétre, eszméletvesztésre sem talált bizonyítékot a boncolás.

Édesapjának meggyőződése volt, hogy az autóval volt gond, és valaki „megpiszkálta” a kocsit. Évekig kutatta a magyarázatot, soha nem jutott túl a gyászán.

Kesjár Csaba temetésén Budapesten, a Farkasréti temetőben több ezren vettek részt, és nem túlzás azt állítani, gyászolt az ország. Szobrát pár éve avatták Zuglóban, a Thököly út–Róna utca kereszteződésében, közel az apja egykori műhelyéhez. Nevét ma egy sporttagozatos iskola őrzi, emlékét meg számtalan rajongója.

Kurucz Adrienn

Forrás: ITT, ITT, ITT, ITT; továbbá Harle Tamás: Kesjár Csaba 60 – A teljes történet. Kék Európa Stúdió, 2022

Kiemelt kép: Fortepan / Szalay Béla